آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

دومین اجلاس بررسی موافقتنامه همکاری های ارتباطی در خزر آغاز به کار کرد

دومین اجلاس بررسی ایجاد مرکز منطقه‌ای ارتباطی و لجستیک دریای خزر با حضور نمایندگان ۵ کشور ساحلی خزر در ترکمنستان آغاز شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از فارس، اجلاس بررسی ایجاد مرکز منطقه‌ای حمل‌ونقلی و لجستیکی دریای خزر امروز با حضور نمایندگان و هیأت اعزامی ۵ کشور ساحلی دریای خزر از جمله جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان آغاز شد.

تأسیس مرکز منطقه‌ای حمل‌ونقل و لجستیکی دریای خزر در راستای تدوین دورنمای گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی بین کشورهای ساحلی و نیز دسترسی آنها به بازارهای جهانی می‌باشد.

دومین اجلاس بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری در زمینه حمل‌ونقل میان کشورهای حاشیه دریای خزر با حضور نمایندگان ۵ کشور ساحلی دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، روسیه، آذربایجان و قزاقستان در ساختمان وزارت امور خارجه ترکمنستان آغاز شده و بدون حضور خبرنگاران، پشت‌درهای بسته در حال برگزاری است.

نمایندگان ۵ کشور ساحلی دریای خزر در این اجلاس به عنوان نماینده کشور متبوعشان در اجلاس فوق مواضع و نظرات اصولی ،دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در خصوص تنظیم پیش نویس موافقتنامه مذکور و طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای حمل‌ونقلی و لجستیکی در دریای خزر را بررسی می‌کنند.

کارشناسان معتقدند اجلاس‌های مختلف مربوط به دریای خزر زمینه همکاری حداکثری کشورهای ساحلی دریای خزر را فراهم نموده و منجر به تقویت همگرایی بیشتر در منطقه می‌گردد.

دریای خزر، دریای مازندران یا دریای «کاسپین»، پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱، دریای خزر به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز اهمیت استراتژیک ویژه‌ای یافت.

از سوی دیگر رژیم حقوقی دریای خزر بیش از ۲۴ سال است که میان ۵ کشور ساحلی دریا خزر در حال بررسی است و این پرونده با سابقه ۲۴ سال هنوز هم باز است.

اولین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در سال ۲۰۰۱ میلادی در «عشق‏‌آباد»، دومین اجلاس در اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی در «تهران»، سومین اجلاس در سال ۲۰۱۰ میلادی در «باکو» پایتخت کشور آذربایجان، اجلاس چهارم سران خزر در سال ۲۰۱۴ میلادی در «آستاراخان» روسیه برگزار شد و قرار است اجلاس آتی در سال جاری در شهر «آستانه» قزاقستان برگزار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا