آذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

غفلت مسئولین ایرانی از بازارهای قفقاز؛ سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری جمهوری آذربایجان در گرجستان

سیر واگذاری بازارهای خام آسیای میانه از طرف ایران به ترکیه و کشورهای فرامنطقه ای در قفقاز و علی الخصوص گرجستان نیز ادامه دارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آناج؛به گزارش رسانه های آذربایجانی و با استناد به آمارهای رسمی دولت گرجستان، جمهوری آذربایجان سال گذشته حدود600 میلیون دلار در اقتصاد گرجستان سرمایه گذاری کرده است.

این مقدار سرمایه گذاری 35 درصد از کل حجم سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در گرجستان را تشکیل می‌دهد که گواه از آن دارد آذربایجان اولین شریک اقتصادی این کشور بوده است.

ترکیه با حجم سرمایه گذاری 270 میلیون دلار در جایگاه دوم و بریتانیا با 121 میلیون دلار سومین شریک اقتصادی این کشور می باشند. کل سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در اقتصاد گرجستان در سال گذشته 1.6 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال 2015 ، 22 درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از طرف دولت گرجستان از مجموع این سرمایه گذاری 645 میلیون دلاربرای ارتباطات و حمل و نقل، 203 میلیون دلار برای انرژی و 163 میلیون دلار برای ساخت و ساز صرف شده است. باقی این سرمایه نیز دربخش صنایع تولیدی، املاک غیر منقول، بهداشت و تحصیلات صرف شده‌اند.

آمار رسمی گرجستان در حالی از حجم 1.6 میلیاردی حجم سرمایه گذاری خارجی در این کشور خبر می دهد که جمهوری اسلامی ایران جایگاه قابل توجهی در این سرمایه گذاری به خود اختصاص نداده است.

این در حالی است که دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه به عنوان همسایگان این کشور جایگاه اول و دوم و بریتانیا از شمال اروپا جایگاه سوم را در سرمایه گذاری خارجی این کشور در دست دارند.

سیر واگذاری بازارهای خام آسیای میانه از طرف ایران به ترکیه و کشورهای فرامنطقه ای در قفقاز و علی الخصوص گرجستان نیز ادامه دارد و به نظر می‌رسد سرمایه گذاری ایران در این کشور به قدری پایین باشد که در آمار ارائه شده جایگاه خاصی برای آن دیده نمی شود.

گرجستان به عنوان تنها گذرگاه عبور به دریای سیاه از منطقه قفقاز شایسته توجه بیشتری از سوی مسئولین کشورمان می‌باشد که به نظر می‌رسد مورد غفلت واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا