اخباراردبیلایران

آیت الله عاملی در رشت: نهضت عاشورا حاصل تربیت حضرت فاطمه زهرا(س) بود

نماینده ولی‌فقیه در اردبیل گفت: حضرت فاطمه(س) در طول عمر کم اما پربرکت و پربار خود همواره سعی در تربیت نسلی معرفت و معنویت داشت و همانگونه شد که حضرت امام حسین(ع) به‌عنوان ناجی دین اسلام و قیام‌کننده نهضت عاشورا حاصل تربیت این بانوی عالم و مجاهد بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از تسنیم ، آیت‌الله سیدحسن عاملی پیش از ظهر امروز در مراسمی در رشت، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) به‌عنوان الگوی ناب بانوان اسلام، همسری مجاهد و مدافع و دختری دلسوز و فداکار همواره در امور مهم اسلام و ولایت یاری‌گر حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) بود و این امور هیچگاه حتی ذره‌ای وی را از رسیدگی به امور تربیت فرزندان خود و عبادت خدا دور نمی‌ساخت و آن حضرت از جمله کسانی بود که به‌درستی حق عبادت خدا را احقاق کرد.

وی گفت: ایثار و از خودگذشتگی در زندگی، ایستادگی و استواری در اوج جوانی، دفاع عالمانه از ولایت، خدمت به همسر و پدر برای رسیدن به کمال انسانی و تربیت نسل معرفت و معنویت از جمله فضائل شاخص و بارز حضرت فاطمه زهرا(س) است که آن حضرت در طول زندگی پربرکت خود هیچگاه این امور را فراموش نکرد و همواره همچون کوهی استوار در کنار پدر و همسر بزرگوار خود به تربیت نسلی ولایی پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) شخصیتی آسمانی داشت، افزود: عظمت شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) به گونه‌ای است که خدا در آیات متعدد از آن شخصیت به نیکویی یاد می‌کند و حضرت زهرا(س) را فاطر آسمان‌ها و مشتق نام خود می‌داند که از آن حضرت در روایات متعدد به “ام‌الفضایل” نیز یاد شده است.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: حضرت زهرا(س) شبیه ترین شخص به حضرت محمد مصطفی(ص) هم از لحاظ سجایای اخلاقی و هم زیبایی‌های ظاهری بود و به قدری ابعاد وجود این انسیه حورا و خلاصه‌ نبوت و ولایت پهناور و بی‌پایان بود که از دایره فکر و ذهن بشر خارج است.

وی افزود: بانوان جامعه امروزی باید الگوی تربیت فرزندان خود را در سیره زندگی حضرت زهرا(س) جستجو کنند و با تمام قوا و توان به فراگیری آن اقدام کنند چرا که حضرت فاطمه(س) در طول عمر کم اما پربرکت و پربار خود همواره سعی در تربیت نسلی معرفت و معنویت داشت و همانگونه شد که حضرت امام حسین(ع) به‌عنوان ناجی دین اسلام و قیام‌کننده نهضت عاشورا حاصل تربیت این بانوی عالم و مجاهد بود.

امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) به‌درستی اسوه حق‌طلبی و واقع شناسی بود، گفت: عظمت و منزلت حضرت زهرا(س) در تاریخ اسلام تکرار نشدنی است و آن حضرت حرکت معنوی و مجاهدانه خود در مسیر اسلام را با قدرت الهی همراه ساخت که در نهایت تمامی مراحل معنوی را طی کرده و به عرش عبادت و بندگی رسید.

آیت الله عاملی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در واقع همان عظمت نور خداست، افزود: ادب و ایثار حضرت زهرا(س) را نیز نمی‌توان از سایر خصوصیات و فضایل اخلاقی آن حضرت تفکیک ساخت چرا که آن حضرت به‌قدری دارای نزاکت و ادب بود که حتی بسیاری از مشکلات شخصی و فردی خود را در پیش همسر خود، حضرت علی(ع) بازگو نمی‌کرد و همواره سعی در جلب رضایت همسر خود داشت.

وی گفت: نقاط مشترک در بین حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در طول زندگی مشترک آنها به خوبی به چشم می‌خورد و ما در روایات متعدد مشاهده می‌کنیم که حضرت زهرا(س) با مدیریت خود هیچگاه اجازه حرمت شکنی در فضای خانه حضرت علی(ع) را نداد و انس و احترام در تمامی طول زندگی مشترک آن دو حضرت شاید یکی از بارزترین صفات آنها بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا