آذربایجاناخبارایرانتحليل ها

سیاست های ضد و نقیض دینی دولت باکو، اعلام سال 2017 به عنوان سال همبستگی اسلامی همزمان با سرکوبی دینداران آذری

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، الهام علی یف، رئیس جمهور آذربایجان، در اولین نشست کابینه این کشور در سال جدید میلادی با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی کشورهای اسلامی در باکو در سال 2017 میلادی، این سال را در آذربایجان سال همبستگی اسلامی نامید.

الهام علی یف در این جلسه گفت که باکو در آستانه میزبانی برای پنجمین دوره بازی های اسلامی است لذا این میزبانی تنها در راستای تدابیر ورزشی نخواهد بود. اگر کسی تنها هدف از این برگزاری را در زمینه ورزشی و توجه به این زمینه می پندارد سخت در اشتباه است. این یک تدبیر برزگ سیاسی است به طوری که آذربایجان به عنوان یک کشور معاصر ولی دارای ارزش های فرهنگی و اسلامی با میزبانی خود با کسانی که به مبارزات کثیف علیه اسلام دامن می زنند مقابله خواهد کرد.

الهام علی یف با اشاره به اینکه دشمنان دین یکتاپرستی با رای های مختلفی برای نشان دادن اینکه اسلام تمدنی عقب مانده در دنیای امروزی است بیان داشته است که آنها در عقیده باطل خود، در رسانه ها، افکار اجتماعی و هم در چارچوب سازمان های غیر حکومتی اسلام را مانند تروریست معرفی کرده و از این راه اسلام هراسی را در دنیا رواج می دهند.

الهام علی یف ضمن انتقاد از برخی رهبران عضو در اتحادیه اروپا گفت آنهاکسانی هستند که به خاطر دین در بین ملتها تفرقه میاندازند و به پناهجویان مسلمان نیز بیحرمتی روا میدارند. برخی از رهبران عضو اتحادیه اروپا نیز ” Stop islam ” سر داده اند.وی در ادامه بیان داشته است ما خوب می دانیم که این یعنی نژادپرستی یعنی چیزی که در دین اسلام وجود ندارد. به همین دلایل واضح و آشکارا، برگزاری بازیهای اسلامی در آذربایجان دارای معنای بسیار بزرگ و پر مفهومی خواهد بود. چرا که ما با تکیه بر ارزشهایی که صاحب آن هستیم، برای اتحاد و همبستگی جهان اسلام تلاش خواهیم کرد. هرکسی بداند آنهایی که درپی تجزیه ملتهای مسلمان و ایجاد نفاق در بین ما هستند نباید به اهداف شوم خود برسند.دولت آذربایجان در حالی میزبانی پنجمین دوره مسابقات ورزشی کشورهای اسلامی را برعهده گرفته است که این دولت بر خلاف اظهارات رئیس جمهور آذربایجان برای خشکاندن ریشه اسلام در این کشور از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

فارع از سیاستهای ضد دینی دولت آذربایجان، باکو با برگزاری چنین مسابقاتی قصد نشان دادن چهره ای پیشرفته از آذربایجان به دنیا را دارد. برگزاری این مسابقات در آذربایجان با درآمدهای نفتی در حالی است که سود آورده آن بسیار پائین تر از هزینه های تخصیص یافته به آن است.علیرغم برگزاری مسابقات ورزشی در سطح بین المللی در آذربایجان اما واقعیت های این کشور چیز دیگری را نشان می دهد.

آذربایجان به دلیل کاهش درآمدهای نفتی با موج بیکاری در این کشور روبرو است و دولت باید به فکر اشتغال برای جوانان بیکار آذری باشد که این موضوع منابع اقتصادی زیادی را طلب می کند.فرمانداران منصوب الهام علی یف رئیس جمهور آذربایجان بخش های این کشور را به ویرانه تبدیل کرده اند. بودجه اندک تخصیص یافته برای توسعه این بخش ها یا صرف امور بیهوده می شود و یا از سوی ماموران دولتی مورد اختلاس قرار می گیرد.

مناطق زیادی از شهر باکو که به عنوان حاشیه این شهر شناخته می شوند با فقر اقتصادی روبرو هستند و بسیاری از قصبات باکو حتی از داشتن راه مناسب محروم هستند.در ایام سرد سال آب گرفتگی ناشی از بارش باران و برف باعث ایجاد مشکل برای ساکنان این مناطق می شود. تعداد زیادی از مدارس آذربایجان به دلیل عدم تعمیرات وضعیت نامناسبی داشته و جان دانش آموزان آذری را تهدید می کنند.به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب مردم تکدیگری و روسپی گری دراین کشور روبه افزایش است.

تصمیم دولت آذربایجان برای برگزاری پنجمین دوره مسابقات ورزشی کشورهای اسلامی در باکو با هزینه کرد 100 میلیون دلار با اعتراض مخالفان دولت باکو روبرو شده است.اما اینکه کشورهای اسلامی برگزاری مسابقات ورزشی اسلامی را به آذربایجان داده اند جای تاسف دارد. بر اساس آمار کمیته دولتی آذربایجان 70 درصد جمعیت مسلمانان آذربایجان را شیعیان تشکیل می دهند ولی دولت باکو در سالهای اخیر فشار بر شیعیان آذری را تشدید نموده است.

رهبران شیعه در آذربایجان از جمله حاجی محسن صمد اف، رئیس حزب اسلام آذربایجان سالهاست که به اتهام واهی و بی اساس تلاش برای سرنگونی دولت باکو در زندان به سر می برد. از سوی دیگر نیروهای امنیتی آذربایجان در اواخر سال 2015 میلادی با یورش به حسینیه قصبه نارداران باکو علاوه بر شهادت چندین تن از شیعیان آذری حاجی طالع باقرزاده از روحانیون برجسته آذری و رئیس اتحادیه مسلمانان آذربایجان و شانزده تن از اطرافیان وی را نیز به اتهام واهی و بی اساس تلاش برای سرنگونی دولت باکو بازداشت کردند.

قبل از ایام محرم سال 2016 میلادی دولت باکو برگزاری هرگونه مراسم عزاداری برای امام حسین و نیز برافراشتن پرچم های حسینی در خیابانهای شهرهای آذربایجان را ممنوع اعلام ساخت و اکنون طرح مقابله با فروش کتب دینی را در دستور کار خویش قرار داده است. نامگذاری ظاهری سال 2017 میلادی با عنوان همبستگی اسلامی در آذربایجان با اقدامات دولت باکو بر علیه دینداران این کشور در تضاد است. دولت آذربایجان همیشه در بیانیه‌ها و دیدارهای رسمی خود با سران و مقامات دیگر کشورها دولت آذربایجان را یک کشور اسلامی و حامی دین و مذهب معرفی کرده است ولی با اقدامات ظالمانه خود علیه دینداران و فعالان مذهبی این کشور عدم صداقت خود در این موضوع را نشان داده است. دولت الهام علی یف برای سرپوش گذاشتن بر سیاست های موجود در دولت، اتهامات واهی اعم از حمل اسلحه، مواد مخدر و غیره را سرلوحه مبارزات آشکارانه خود با دین اسلام قرار داده است. حال اینکه این مسابقات ورزشی به آذربایجان واگذار شده باید سیاست های ریارکارانه دولت باکو برای کشورهای اسلامی تبیین و روشن شود، مطمئنا افکار عمومی در جهان اسلام با آگاه شدن از اقدامات ضد دینی و ضد شیعی دولت باکو پی به دروغ بودن اظهارات الهام علی یف خواهند بود. آگاهی بخشی در فضای رسانه ایی می تواند بهترین راهکار در شرایط کنونی قلمداد شود.
علی حیدری منور-دانشجوی دکتری علوم سیاسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا