آذربایجاناخبارتحليل ها

سازمان‌های اطلاعاتی با گرفتن «نبض باکو» به دنبال چه هستند؟

انتشار خبری توسط ” دنیا نیوز” از اظهارات جالب یک سیاستمدار، حاکی از ادامه داشتن مذاکرات برای جذب اولویت‌‌های آذربایجان برای مبارزه با نیروهای داعشی است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، رسانه‌‌های منطقه از جلب آذربایجان برای مبارزه علیه نیروهای تکفیری خبر می‌‌دهند. مساوات در این باره می‌‌نویسد: سازمان‌‌های اطلاعاتی با کنترل اوضاع اخیر باکو اهداف جدی را دنبال می‌کنند که هنوز رسماً این اهداف افشا نشده‌‌اند.
هرچند وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان تصمیم اجماع آذربایجان برای ورود به اتحاد نظامی اسلام برای مبارزه با داعش را تکذیب کرده است؛ لیکن مذاکرات در این خصوص از سوی سازمان های مربوطه هنوز ادامه دارد.
به ویژه، سایت خبری ” دنیانیوز” که وابسته به نهادهای دولتی کشور پاکستان و از متفقین نزدیک آذربایجان می‌‌باشد، با انتشار این خبر سوال‌‌هایی را بر اذهان سیاسی منطقه مطرح کرده که حاکی از وجود مسئله‌‌ای غیرعادی در این موضوع است که امروز برجسته‌‌تر شده است.
هرچند آذربایجان با وجود عضویت در ائتلاف ضد تروریستی، خود نیز از جمله کشورهایی است که با تهدید تروریستی مواجه می‌‌باشد ولی به ادعای رسانه‌‌های این کشور، انتشار خبر عضویت آذربایجان در اتحاد نظامی ارتش اسلام، در راستای خدمت به اهداف و مقاصد سالم و موجود در باکو نمی‌‌باشد.
” آرزو نقی اف” یکی از سیاستمداران این کشور در مصاحبه با یئنی مساوات ابراز داشته است: واضح و روشن است که این اتحاد یک بلوک نظامی است که توسط 34 دولت اسلامی تشکیل شده و در راستای یک هدف اساسی آنهم علیه داعش و در کل مبارزه با تروریسم می‌‌باشد.

وی افزوده است: عربستان سعودی از یک سال قبل یعنی دسامبر سال 2015 بیان نامه‌‌ای در خصوص این اتحاد نظامی صادر کرد که کشورهایی چون عراق و سوریه که بیشترین صدمات تروریستی را تجربه می‌‌کردند نیز به این اتحاد نظامی نپیوستند؛ البته کشورهای غیر اسلامی نیز هستند که ورود آنها به این اتحاد بسیار جالب توجه است.
این سیاستمدار آذری در ادامه تصریح کرده است: طبیعتاً هدف از تشکیل این ائتلاف در اوایل، بیانات امریکا در خصوص علاقه مندی نمادین کشورهای عربی برای مبارزه با تروریست‌‌های داعشی بود؛ به همین خاطر کشور روسیه نیز در تصمیم گیری برای حضور در این ارتش نظامی با احتیاط عمل کرد.

نقی اف با تأکید برنبود مقصد دقیق این ائتلاف و لزوم احتیاط آذربایجان نیز برای پیوستن به این ارتش خاطرنشان کرده است: پیوستن آذربایجان اگر امروز از یک جهت دارای رویکردی مثبت باشد؛ از طرفی دیگر نیز از یک روند منفی تأثیر خواهد پذیرفت. اکنون صحبت بر سر تهدیدات داعش و دیگر مشکلات نمی باشد بلکه نبود هدف و مقصدی روشن و جدی در این ارتش نظامی نیازمند تحلیل های بسیاری است.
“ائلچین میرزا بیگ لی” یکی دیگر از سیاستمداران آذربایجان نیز در این باره به مساوات اظهار کرده است: نه دکترین نظامی و نه امنیتی آذربایجان و همچنین پیوستن به جنبش‌‌هایی از سوی کشورمان، اجازه‌‌ای برای ملحق شدن به این ارتش را نمی دهد. لذا به نظر من، این تحریکات جدی در خصوص تخریبات اطلاعاتی علیه آذربایجان، به طور وسیعی نیازمند تجریه و تحلیل و بررسی می‌‌باشد.

شایان ذکر است؛ در دسامبر سال 2015 مطبوعات منطقه اخباری را حول ” دوراهی برای باکو ” را منتشر کرده بودند که آذربایجان در مواجهه با یک انتخاب جدی قرار گرفته است.
در همین تاریخ بود که عربستان سعودی طی برنامه‌‌ای ساختگی برای مبارزه علیه تروریست، تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی را عنوان کرد که حتی بیانیه‌‌ای مشترک نیز از سوی 34 کشور در خصوص عملیات ضد تروریستی منتشر شد.
جمهوری آذربایجان نیز برای عضویت در این ارتش دعوت شده بود که مذاکراتی در این راستا طی تماس تلفنی بین وزیر امور خارجه عربستان و نماینده آذری ” ائلمار محمدیاروف” انجام یافته بود.
اکنون در آغاز سال جدید میلادی، دوباره دعوت و چالش برای عضویت جمهوری آذربایجان برای حضور در این ائتلاف نظامی از سوی عربستان پیشنهاد می‌‌شود که با اصرار ویژه‌ای می‌‌خواهند آذربایجان را نیز در این باتلاق با نام ” مبارزه با داعش” گرفتار کنند.

گفتنی است؛ ارتش نمادین اسلام به مرکزیت ریاض پایتخت عربستان، نه تنها تا کنون هیچ اقدام تاثیرگذاری در راستای مبارزه با تروریست و بحران سوریه انجام نداده است بلکه هدف اصلی و واقعی این ارتش نظامی، اقدامی جهت پوشش برای پنهان ساختن اقدامات و عملیات تروریستی عربستان و نیروهای وابسته به این کشور است؛لذا به همین دلایل آشکار و موجود می‌‌باشد که کشور ایران، عراق و سوریه نیز به این اتفاق نپیوستند.
مذاکره و دعوت به جذب جمهوری آذربایجان به این ارتش می‌‌تواند تفسیرهای گوناگون و مهمی داشته باشد لکن تاکنون مقامات آذربایجانی موضع خود را صریحاً مشخص نکرده‌اند و تصمیم آنان بر هیچ کسی آشکار نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا