اخبارایرانترکیه

بازتاب شصت و پنجمین نمایشگاه آیات قرآنی استاد خوشنویس تبریزی درخبرگزاری های ترکیه

شصت و پنجمین نمایشگاه آیات قرآنی استاد خوشنویس تبریزی در خبرگزاری های ترکیه با اقبال مواجه شده است.

استاد جواد دوزدوزانی در سال 1328در خانواده فخرالعلماء، در تبریز چشم به جهان گشود.

خودش می گوید: «تا چشم باز کردم، خودم را همدم خوشنویسان تبریزی و آثار چشم نواز آن بزرگواران یافتم زیرا پدرم حاج عزت الله، خوشنویس خوش ذوقی بود از شاگردان آقا فاضل تبریزی، خانه و کاشانه، محفل خوشنویسان، شعرا و علمای این دیار فرهنگی و فرهنگساز بود؛ البته بازی کودکانه من آشنایی با نی قلم و دقت به تراش دقیق و ماهرانه آن بود و سپس بازی بازیگوشانه با مرکب و قلم روی کاغذ و این ها بودند اسباب بازیهای کودکانه من. خانه ای که بسان باغی می ماند که گلهای آن، یادگارهای باغبانان ماهری از دیار مختلف گلستان ایران زمین بود.»

با آغاز دوران تحصیل خوشنویسی نیز خود به خود آغاز می شود و در تداوم آن با توجه به دلبستگی شدید به شیوه قدما این شیوه ها در خون و رگ تاثیر به سزایی می گذارد که تا پایان عمر تداوم می یابد.

استاد دوزدوزانی می افزاید: «من در آغاز این راه خطیر، ابتدا شیوه هنرمند بی همتای این هنر، میرعماد الحسنی قزوینی خوشنویس نامی دوران صفوی را برگزیدم و در تداوم مکتب جاوید میرعماد به شیوه زیبای شاگرد خلاق این ابرمرد تاریخ خوشنویسی جهان اسلام، درویش عبدالمجید طالقانی روی آوردم، زیرا خط شکسته نستعلیق را خط عشق و عرفان و تجلی روح معنا در قامت کلام یافتم، چه در گوشه گوشه آن می توان آزادی، وارستگی و رهایی از قید و بندها را به وضوح مشاهده کرد. استاد جواد دوزدوزانی تاکنون بیش از دو هزار اثر خوشنویسی آفریده است که بسیاری از آ نها در تاریخ هنر خوشنویسی ماندگار خواهد بود. آیات قرآنی، کلمات قصار بزرگان، امثال و حکم گذشتگان، عبارات پندآمیز حکما و عرفا، ابیات برگزیده از سروده های شاعران نامی چون حافظ، سعدی، شهریار، پروین و… اکثر آثار خوشنویسی این استاد گرانمایه را تشکیل می دهد. وی تاکنون آثار خود را در 62 نمایشگاه انفرادی و جمعی در ایران و خارج از کشور به نمایش گذاشته است. اکثر آثارش از سوی همسر هنرمندش «خانم وحیده ریحانی » به زیور «تذهیب » آراسته شده است. تاکنون آثار برگزیده اش از سوی «انتشارات سروش صدا و سیما » ونیز «مناجاتنامه حضرت علی ابن ابیطالب)ع) به صورت آلبوم رنگی نفیسی در تهران منتشر شده است. در سال 2005 میلادی و در بیست و چهارمین نمایشگاه جهانی هنر که به مناسبت ماه مبارک رمضان در استانبول ترکیه ترتیب یافت عنوان «برترین هنرمند خوشنویس جهان اسلام»را از آن خود کرد. استاد جواد دوزدوزانی برای ارائه آثار هنری نوین خود در فراتر از مرزهای پرگهر ایران اسلامی در سال جدید آماده می شود. وی در سال نو، آثار هنری خود را در دوبی و استانبول  برای تماشای هنردوستان دو کشوراسلامی به نمایش خواهد گذاشت تا علاوه بر مسلمانان عرب و ترک این کشورها جهانگردان دیگر کشورها نیز از نزدیک با ویژگیهای شیوه میرعماد قزوینی و عبدالمجید طالقانی در خط عربی آشنا شوند.

گزیده ای از آفرین های ادبی-عرفانی مولانا به دو زبان ترکی و فارسی و همچنین آیاتی از کلا م الله مجید، سخنان گهربار مولای متقیان علی بن ابیطالب (ع) در نهج البلاغه، سروده های فارسی، عربی و ترکی شعرای ایران زمین در مجموع آثار خوشنویسی این هنرمند  را برای ارائه در نمایشگاههای دوبی و استانبول تشکیل می دهد.

هم اکنون شصت و پنجمین نمایشگاه آیات قرآنی این استاد خوشنویس تبریزی در خبرگزاری های ترکیه تیتر یک خبرها را به خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا