آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغ

مذاکرات روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان بر سر مناقشه قره باغ

مرحله جدید مذاکرات الهام علی اف و سرژ سرکیسیان روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی در شهر برن سوییس ادامه دارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از منابع خبری باکو، این مذاکرات به ابتکار روسای آمریکایی، روسی و فرانسوی گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ کوهستانی و با حضور المار محمدیاراف و ادوارد نعلبندیان وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار می شود .
آخرین دیدار و مذاکرات الهام علی اف و سرژ سرکیسیان برای بررسی راهکارهای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی 27 اکتبر سال 2014 میلادی در پاریس انجام گرفته بود .
دیدار امروز روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سوییس در شرایطی برگزار می شود که رژیم آتش بس میان طرفین مناقشه قره باغ کوهستانی به طور مرتب نقض می شود و به تازگی موارد درگیری های نظامی با استفاده از سلاح های سنگین در خط مقدم جبهه قره باغ افزایش یافته و منجر به تلفات جانی هر دو طرف مناقشه نیز شده است.
کارشناسان این درگیری ها در خط مقدم جبهه در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی را بسیار نگران کننده می دانند و بر این باورند که ادامه این وضعیت می تواند خطر از سرگیری جنگ میان طرفین مناقشه را در پی داشته باشد .
این کارشناسان با توجه به بی نتیجه بودن مراحل قبلی مذاکرات روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نظر بدبینانه به نتایج این دیدار سران دو کشور جهت حل مناقشه قره باغ کوهستانی دارند و بر این باورند که ممکن است طرفین مناقشه در برن فقط در باره پایان دادن به درگیری ها و رعایت رژیم آتش بس توافق کنند .
دولت باکو اجرای چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد صادره در سال 1993 میلادی که در آنها بر خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان تاکید می شود را تنها راه حل مناقشه قره باغ کوهستانی می داند .
دولت باکو، ایروان را به نادیده گرفتن مصوبات نهادهای بین المللی و تلاش برای به درازا کشیدن حل این مناقشه و حفظ وضعیت موجود و میانجیگران را نیز به عدم نمایش موضع قاطعانه برای پایان دادن به اشغال بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان متهم می کند .
این در حالی است که به تازگی سفیر آمریکا در رابطه با حضور جیمز وورلیک رئیس آمریکایی گروه میانجی مینسک در مراسم سالگرد استقلال قره باغ کوهستانی که از سوی سفارت ارمنستان در واشنگتن برگزار شده بود به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان احضار و مراتب اعتراض دولت باکو به وی ابلاغ شد .
بی نتیجه بودن تلاش های بیش از بیست ساله گروه میانجی مینسک به ریاست مشترک آمریکا، فرانسه و روسیه موجب بی اعتمادی کامل نسبت به این گروه و فعالیت های میانجیگری آن در جامعه جمهوری آذربایجان شده است .
برخی از کارشناسان بر این باورند که ابتکار گروه میانجی جهت سازماندهی مرحله جدید دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان چیزی جز توجیه تلاش های نافرجام میانجیگری نمی باشد و تا زمانی که کشورهای میانجیگر موضع قاطعانه برای حل این مناقشه از خود نشان ندهند، نمی توان در آینده نزدیک امید به حل مناقشه امید داشت .
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 به درگیری نظامی تبدیل شد. در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد .
در ماه می سال 1994 میلادی میان طرفین مناقشه، رژیم آتش بس برقرار شد.
بر اثر این مناقشه تمامی واحدهای مسکونی، اقتصادی، فرهنگی و اماکن تاریخی و دینی این منطقه به طور کامل تخریب شده است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا