آذربایجاناخبارارمنستانترکیهعمومیقره باغقره باغ

ینی مساوات : باکو و آنکارا ، “کمربند نجات” ارمنستان هستند

در حالی که رسانه های باکو همواره از موضوع باز بودن مرزهای ایران با ارمنستان و وجود تجارت میان دو کشور برای پیشبرد تبلیغات ضدایرانی در جمهوری آذربایجان استفاده و روابط ایران با ارمنستان را عامل تداوم بحران قره باغ قلمداد می کنند، روزنامه ” ینی مساوات” چاپ باکو نوشت : « باکو و آنکارا ، “کمربند نجات” ارمنستان هستند. »

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،روزنامه ” ینی مساوات ” در تحلیلی درباره ابراز نگرانی نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان از احتمال بسته شدن مرزهای این کشور با ایران و گرجستان در نتیجه تحولات ژئوپلتیک، نوشت : « برای ایروان ، اهمیت مرزهای ترکیه و جمهوری آذربایجان با ارمنستان به مراتب بیشتر از اهمیت مرزهای ارمنستان با ایران و گرجستان است. “کمربند نجات” ارمنستان در وهله نخست باکو و آنکارا هستند، نه تهران و تفلیس و مسکو. وضعیت بحرانی و دشوار کنونی ارمنستان اثبات کننده همین است.»
ینی مساوات افزود : « ترکیه اعلام کرده است که تا آزاد نشدن دستکم پنج شهرستان اطراف قره باغ، مرزهای خود با ارمنستان را نخواهد گشود. در واقع، مرزهای ترکیه با ارمنستان فقط بخاطر اشغال قره باغ بسته نشده است و دومین علت مهم بسته شدن این مرزها، ادعای ارضی ارمنستان در مقابل ترکیه و ادعای نسل کشی ارامنه است. در این صورت، آیا برقراری روابط عادی با کشور همسایه، بدون به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و حق حاکمیت آن چگونه امکان پذیر است؟ »
ینی مساوات افزوده است : « سخنان پاشینیان همچنین به معنای آن است که ایروان بدون اینکه خجالت بکشد، در مقابل بستن مرزهای ارمنستان با ایران ، معامله با آمریکا را پیشنهاد کرده است و حتی واشنگتن را شانتاژ کرده است تا کاخ سفید در قبال بستن مرزهای ارمنستان با ایران، آنکارا را برای گشودن مرزهای ترکیه با ارمنستان و دادن تضمین امنیتی به ایروان تحت فشار قرار دهد.»
ینی مساوات افزوده است : « در این میان، جمهوری آذربایجان این پیشنهاد عمل گرایانه را به ارمنستان داده است که تمامی اسرای دو کشور مبادله شوند. اما، هنوز ایروان به این پیشنهاد باکو پاسخی نداده است. بطور منطقی اگر حکومت پاشینیان خواهان برقراری روابط عادی با همسایگانش است، باید به این پیشنهاد باکو پاسخ مثبت بدهد. هم اکنون سه شهروند ارمنستان در جمهوری آذربایجان (اسیر) هستند: آرسن باغداساریان ، کارن کازاریان و زاون کاراپتیان. این ها، عامل تخریب و جنایتکار نظامی هستند. در ارمنستان نیز سه آذربایجانی به نام های “دلغم عسگروف ، شهباز قلی اف و النور حسین زاده” گروگان هستند. »
نخست وزیر ارمنستان اخیرا اعلام کرد : ” در گفتگو با یک دیپلمات باسابقه ( احتمالا جان بولتون، دستیار امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا ) درباره شرایط ژئوپلتیکی دشوار ارمنستان توضیح دادم. به این دیپلمات گفتم که ارمنستان مانند “جزیره ای فاید دریا” است. ترکیه و جمهوری آذربایجان مرزهای خود را به روی ارمنستان بسته اند . بسته شدن مرزهای ارمنستان با ایران براثر شرایط موجود میان ایران و آمریکا و مرزهای ارمنستان با گرجستان که حتی بخاطر بارش برف نیز به سرعت مسدود می شود، همواره محتمل است. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا