آذربایجاناخبارعمومی

روزنامه ینی مساوات چاپ باکو، آمریکا را به سیاست دوگانه با جمهوری آذربایجان متهم کرد

روزنامه ینی مساوات ، چاپ باکو انتقادات شدید از وضعیت آزادی ادیان در جمهوری آذربایجان در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا را با پیام تبریک دونالد ترامپ ، رییس جمهوری آمریکا به الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان بخاطر نتایج انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آذربایجان در یازدهم آوریل، نشانه دوگانگی در سیاست آمریکا دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه اینترنتی روزنامه ینی مساوات نوشت : « پس از انتخابات زودهنگام یازدهم آوریل در جمهوری آذربایجان ، دونالد ترامپ، صاحب کاخ سفید ، در سطحی عالی به الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان تبریک گفت و چند روز پیش نیز به مناسبت یکصد سالگی جمهوریت ( تاسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان در سال ۱۹۱۸ ) ، دونالد ترامپ با ارسال نامه ای به الهام علی اف ، به ملت و دولتمان تبریک گفت و بر تمایلش به ارتقای همکاری دو دولت به عالی ترین سطح تاکید کرد.»
ینی مساوات افزود : « در شرایطی که چنین موارد امیدوار کننده ای در روابط آمریکا با جمهوری آذربایجان روی می داد، دفتر حقوق بشر و دموکراسی وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره آزادی اعتقادات دینی در دنیا، انتقادات شدیدی از جمهوری آذربایجان مطرح کرد. در این گزارش تاکید شد حکومت جمهوری آذربایجان دینداران را بطور گسترده دستگیر ، در مقابل فعالیت های آنها مانع ایجاد و مساجد را تعطیل می کند. در روزنامه «هیل» نیز که به حکومت آمریکا نزدیک است، مقاله ای حاوی انتقادات خیلی شدید از جمهوری آذربایجان منتشر شد. در این مقاله آمده است که در جمهوری آذربایجان بیش از ۱۴۰ زندانی سیاسی وجود دارد، برای خفقان مخالفان از سیاست سرکوب توده ای استفاده می شود، مردم در شرایط ‌آزاد زندگی نمی کنند ، محاکم آزاد نیستند و در مجلس حتی یک نماینده مخالف واقعی وجود ندارد. »
فرج قلی اف، رییس حزب حرکت رستاخیز ملی جمهوری آذربایجان و نماینده مجلس گفت : « قدرتهای جهانی با چنین شیوه هایی بطور دائم تلاش می کنند کشورهایی را که دارای شرایط استراتژیک هستند در مدار خود نگه دارند و به موازات حفظ روابط حسنه با آنها، نواقصی را در این کشور جستجو و بزرگنمایی می کنند. در کل، روابط آمریکا و جمهوری آذربایجان دارای اهمیت فراوانی است. هم اکنون نیز میان آمریکا و روسیه و نیز سایر قدرتهای جهانی مبارزه جریان دارد. این مبارزه حتی به حدی رسیده است که رقابت بر سر ارمنستان را نیز شامل شده است. برای اجرای مقاصدشان از سیاست ” کلوچه و کتک” ( هویج و چماق) استفاده می کنند. فکر می کنم کسانی هم وجود دارند که می خواهند روابط آمریکا با جمهوری آذربایجان را بر هم بزنند و با نیروهای غیردوست با جمهوری آذربایجان همکاری می کنند و برای فشار وارد کردن بر جمهوری آذربایجان از هیچ کاری مضایقه نمی کنند. ما باید تلاش کنیم که همکاری دو کشور که زاییده منافع دوطرف است، حفظ شود. نباید مناسبات میان دولت ها را در هیچ شرایطی تخریب کرد. نیروهایی که می خواهند بر ما فشار وارد کنند، گویی فراموش کرده اند که مسلمانان چطور در زندان ها نگهداری می شدند. آنها به یک باره مدافع اسلام شده اند. در جمهوری آذربایجان هیچ کس بخاطر نگرش های دینی اش تحت تعقیب قرار نمی گیرد. باید این گزارش را موضع دولت آمریکا تلقی نکرد، بلکه موضع یک گروه دانست. من طرفدار ارتقای روابط دو کشور به عالی ترین سطح هستم. »
الچین میرزابیگلو ، معاون حزب جبهه خلق آذربایجان یکپارچه نیز گفت : « دونالد ترامپ طی چند ماه اخیر سه نامه برای رییس جمهوری آذربایجان ارسال کرده و نشان داده است که سیاست واشنگتن درباره جمهوری آذربایجان در مسیری مثبت جریان دارد و مناسبات دو جانبه دارای چشم انداز وسیعی است. ترامپ در سومین نامه ای که به الهام علی اف فرستاده است، بر تحکیم روابط آمریکا با جمهوری آذربایجان در زمینه اجرای طرح های انرژی و تداوم اصلاحات اقتصادی و حقوقی تاکید کرده است. این ها دارای پیام های خیلی مهمی است. اما، گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی های دینی دارای تناقض های فراوانی است. مثلا در این گزارش آمده است که حکومت جمهوری آذربایجان برای تشویق بردباری دینی و مبارزه با افراط گرایی دینی از برنامه های آموزشی در سراسر کشور حمایت کرده است و برای کارشناسان دینی و نمایندگان گروه های دینی از جمله یهودیان و ارتدوکس ها و کاتولیک ها شرایط اجتماعی تساهل آمیز فراهم کرده است، اما در مواقع زیادی به گروه های دینی غیرسنتی به دیده تردید نگاه می شود. این، طرز نگرش همیشگی آمریکاست. نمی توان با منطق سالم این طرز نگرش را درک کرد. مطالب درج شده در روزنامه «هیل» نیز اهمیت ندارد. این روزنامه در ایالت کلمبیا به تیراژ ۲۴ هزار نسخه منتشر می شود. یعنی، روزنامه «هیل» را نمی توان بلندگوی کاخ سفید دانست و آن را بزرگ کرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا