اخبارترکیه

اردوغان دستور تعطیلی بیش از یک هزار مدرسه را صادر کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دستور تعطیلی بیش از یک هزار مدرسه خصوصی را صادر و دوره ای را تمدید کرد که براساس آن، می توان برخی از مظنونان را بدون اتهام، بازداشت کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رویترز از استانبول، این نخستین حکم اردوغان از زمان اعلام حالت فوق العاده سه ماهه در ترکیه است.

اردوغان اواخر روز چهارشنبه با اعلام حالت فوق العاده، گفت این به مقامات اجازه می دهد به سرعت و به طور موثر، حامیان کودتای نظامی نافرجام هفته گذشته را که در آن دست کم 264 تن کشته شدند، ریشه کن کنند.

حالت فوق العاده به رئیس جمهور و دولت اجازه می دهد بدون این که مجبور باشند در ابتدا حمایت پارلمان را جلب کنند، قوانینی را به تصویب برسانند و همچنین به آنها اجازه می دهد حقوق و آزادی ها را آن طور که لازم قلمداد می کنند، محدود کنند یا به حال تعلیق در بیاورند.

مقامات ترکیه یک رشته پاکسازی های گسترده در نیروهای مسلح، پلیس، قوه قضاییه و نظام آموزشی انجام داده و هواداران فتح الله گولن روحانی مستقر در آمریکا را که اردوغان وی را به طراحی این کودتای نافرجام متهم کرده است، هدف قرار داده اند.

گولن 75 ساله این اتهام را تکذیب می کند.

خبرگزاری دولتی ترکیه (آناتولی) روز شنبه گزارش داد نخستین حکم امضا شده توسط اردوغان، امکان تعطیلی یک هزار و 43 مدرسه خصوصی، یک هزار و 229 بنیاد و سازمان خیریه، 19 اتحادیه کارگری، 15 دانشگاه و 35 موسسه پزشکی را در ارتباط با روابط مظنون با جریان گولن، فراهم کرده است.

براساس گزارش آناتولی، اردوغان همچنین با تمدید دوره ای موافقت کرده است که در جریان آن، می توان برخی از مظنونان را از حداکثر چهار روز تا 30 روز در بازداشت نگه داشت.

این دوره تمدید شده است تا تحقیقات کامل درباره توطئه کودتا، تسهیل شود.

پارلمان همچنان باید این حکم را تایید کند ولی فقط به یک اکثریت ساده نیاز دارد؛ اکثریتی که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه تاسیس شده توسط اردوغان در اختیار دارد.

این حزب از سال 2002 در ترکیه در قدرت بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا