اخبارترکیه

دو هزار ترکیه ای به داعش پیوسته اند

یک روزنامه ترکیه روز دوشنبه به نقل از منابع نظامی این کشور گزارش داد دو هزار شهروند ترکیه به گروه تروریستی تکفیری داعش پیوسته اند که ۴۰۰ تن از آنان کشته شده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، وزنانه سوزجو در صفحه نخست روز دوشنبه خود نوشت: منابع نظامی ترکیه می گویند داعش با وعده بهشت، جوانان ترکیه را جذب می کند.

سایگی اوزترک روزنامه نگار سرشناس ترکیه ای می نویسد، در کادر فرماندهی داعش، شمار زیادی شهروند ترکیه است.

این روزنامه نگار می افزاید منابع نظامی و امنیتی ترکیه می گویند هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ تن از شهروندان ترکیه به طور فعال در داخل این گروه تکفیری تروریستی هستند و بیشتر این افراد از شهرهای ساکاریا، آدی یامان، بورسا، بولو، باتمان به سوریه و عراق رفته و به داعش پیوسته اند.

در این خبر آمده است، داعش با توجه به شمار قابل توجه ترک ها در کادر فرماندهی این گروه، بسیاری از بیانیه های خودرا نیز به زبان ترکی منتشر می کند.

همین منابع با اشاره به سابقه پیوستن شهروندان این کشور به عنوان پیکارجو در درگیری های افغانستان، بوسنی، چچن، عراق نوشته است، اکثر کسانی که در دوره اخیر به داعش پیوسته اند، به نوعی با این افراد رابطه قوم خویشی و یا دوستی نزدیک دارند.

به نوشته این روزنامه، علاوه بر ترک ها، بیشترین شمار پیکارجویان خارجی در داعش را قفقازی ها به ویژه چچنی ها تشکیل می دهند.

اوزترک به نقل از یک مقام امنیتی ترکیه نوشته است به همین خاطر داعش به طور صریح و روشن حملات انتحاری در شهر مرزی سوروچ ترکیه در نزدیکی سوریه، غازی آنتپ ، دیاربکر و آنکارا را عهده دار نشده است. همین مقام گمانه زنی کرده است که خودداری داعش از پذیرش مسوولیت این حملات انتحاری در ترکیه نیز نشان می دهد، عملیات در کادر رهبری داعش طراحی نشده و دست طبقات پائین این گروه در کار بوده است.

این مقام با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه که مدعی شده اند عملیات داعش در ترکیه با همکاری و هماهنگی بین گروههای تروریستی صورت گرفته است، می گوید: فعالیتهای مامورین اطلاعاتی ترکیه این همکاری را تایید می کند.

این اولین بار نیست که رسانه های ترکیه از پیوستن شمار قابل توجهی از شهروندان این کشور به داعش گزارش می دهند.

دکتر سرحاد ارکمن محقق یک موسسه پژوهشی ترکیه به نام انستیتوی ترکیه قرن ۲۱ نیز در گزارشی که اخیرا در رسانه های این کشور بازتاب گسترده داشت، به این موضوع انگشت گذاشته است.

رئیس میز خاورمیانه در این موسسه که ۱۰ سال در زمینه القاعده و حدود دو سال نیز در خصوص گروههای تکفیری چون داعش و النصره در عراق و سوریه و ترکیه تحقیقات میدانی دارد، در گزارشی مدعی شده است در سه سال اخیر نزدیک به ۱۰ هزار نفر از ترکیه به عراق و سوریه رفته و به این گروههای تکفیری پیوسته اند.

ارکمن اضافه می کند بیش از نصفی از افرادی که از ترکیه به داعش پیوسته اند، همراه خانواده های خود به این گروه پیوسته اند و همچنین علاوه بر این افراد که به عنوان پیکارجو و جهادگر به گروههای تکفیری پیوسته اند، صدها خانواده از ترکیه نیز به مناطق تحت کنترل داعش در رقه، تلعفر و موصل مهاجرت کرده اند.

دکتر سرحاد ارکمن تاکید کرده است که از همان اول گروههایی از ترکیه چه در القاعده در عراق و چه در گروههایی چون النصره، جند الشام، احرارالشام و داعش در سوریه حضور داشند ولی در دو سال اخیر همسو با برجسته شدن ناگهانی شهرت داعش در منطقه، همانند رشد سریع پیوستن پیکارجویان خارجی به داعش، از ترکیه نیز شمار زیادی به این گروه پیوستند.

او پیوستن ترکها با خانواده های خود به چنین گروههایی را نیز شایان دقت ارزیابی کرده و گفته است بررسی ها نشان می دهد شمار قابل توجهی از افرادی که به این گروهها پیوسته اند، بعداز مدتی اعضای خانواده خود اعم از پدر و مادر و زن و فرزند را نیز به مناطق تحت کنترل داعش در این دو کشور برده اند و شمار این افراد ۶۰ درصد کل افرادی را تشکیل می دهد که از ترکیه برای پیوستن به این گروههای تکفیری رفته اند.

این محقق در پاسخ به اینکه چه چیزی موجب تشویق و جذب ترکها به چنین گروههای تکفیری می شود، گفته است: این افراد گویا با انگیزه هایی چون کمک به برادران دینی خود، پاسخ به ندای جهاد و زندگی در زیر خلافت اسلامی به منطقه می روند ولی انگیزه ۹۰ درصد از آنها جهاد است. وی مدعی شد انگیزه ترکها در پیوستن به این گروههای تکفیری با انگیزه سایر پیکارجویان خارجی یکی است.

دکتر سرحاد در پاسخ به اینکه پیوستن ترکها به داعش هنوز هم ادامه دارد؟ گفت: گذرگاههای مشخصی است و هنوز هم این امکان وجود دارد که از این گذرگاهها عبورهای غیرقانونی به منطقه انجام شود.

او با اشاره به اینکه داعش در ترکیه به صورت هجره ای و زیر زمینی سازماندهی می شود، افزود: ولی نیروهای امنیتی ترکیه نتوانسته اند تاکنون در خصوص این سازماندهی به سرنخهایی برسند.

ارکمن با اشاره به رشد سریع و پراکنده شدن داعش گفت: سازماندهی در داعش سلسله مراتبی نیست و افقی می باشد و شمار کسانی که در ترکیه به این گروه تکفیری سمپاتی و علاقه نشان می دهند، به مراتب بیش از کسانی است که به این سازمان پیوسته اند.

این محقق عواملی چون نزدیکی جغرافیایی، برجسته شدن داعش در رسانه های ترکیه را در افزایش گرایش ترکها در پیوستن به داعش را موثر دانسته و می گوید اکثرا جوانان بین ۱۷ تا ۲۵ سال از ترکیه به این گروه تکفیری می پیوندند و از بین ترکها کسانی هستند که به رتبه فرماندهی رسیده و یا مسوولیت برخی مناطق نزدیک به ترکیه را در مناطق تحت کنترل داعش به عهده گرفته اند.

پروفسور دنیز اولکه آری بوغان استاد روابط بین المللی استاد سرشناس روابط بین اللملی نیز از جمله محققان ترکیه ای است که مدعی شده است بیش از یک هزار تن از پیکارجویان ترکیه ای تاکنون در صفوف داعش در عراق و سوریه کشته شده اند و هنوز خانه های تیمی زیادی در ترکیه برای جذب نیرو به این گروههای تکفیری فعال می باشند.

به رغم این دولت آنکارا مدعی است ترکیه اولین کشوری است که داعش را به عنوان سازمان تروریستی شناخته است، چشم پوشی به عبور پیکارجویان از ترکیه به سوریه و عراق را رد می کند. نیروهای امنیتی ترکیه به ویژه بعداز حمله انتحاری ماه گذشته در آنکارا که طی آن ۱۰۳ شهروند ترکیه کشته و ۲۵۰ نفر زخمی شدند، عملیات گسترده ای را در سطح کشور علیه داعش انجام می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا