آذربایجاناخبارعمومی

تحریف حقایق تاریخی از سوی پارلمان جمهوری آذربایجان

مجلس جمهوری آذربایجان با انتشار پیامی به مناسبت به اصطلاح « روز همبستگی آذربایجانی های دنیا»، تصریح کرد : « آذربایجان بزرگ و قدرتمند، باید بر پایه تمامیت ملی – معنوی برقرار شود.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج، در پیام مجلس جمهوری آذربایجان به مناسبت ۳۱ دسامبر ، ( به اصطلاح ) « روز همبستگی آذربایجانی های دنیا» آمده است : « روز همبستگی تبلور عزم برای دستیابی به وحدت بیان ، عقیده و عمل برای اهداف مشترک ملی ملتمان است. ۲۶ سال قبل،  به ابتکار حیدر علی اف، پیشوای بزرگ ، نقطه آغاز و محل استنادِ تحقق تفکر آذربایجان گرایی در راستای پایه گذاری «جنبش یکپارچگی و محور وحدت ملی» که سال های طولانی در حسرتش به سر می بریم، تعیین شد. این جنبش بعدها بطور گسترده ای وسعت گرفت و کمک به توسعه روابط با آذربایجانی های دنیا و تقویت پیوندهای تاریخی هم تبارانمان با وطن تاریخی و شکل گیری سازمان های دیاسپورا در کشورهای خارجی ، به بخشی تفکیک ناپذیر از سیاست دولتی جمهوری آذربایجان تبدیل شد. »

در پیام مجلس جمهوری آذربایجان افزوده شده است : « از سال ۲۰۰۱ ، برگزاری گردهمایی سراسری آذربایجانی های دنیا و ایجاد کمیته جداگانه ای برای امور آذربایجانی های ساکن خارج ، به سازمان دهی ملتمان به عنوان نیرویی متشکل که نقشی مهم در تاریخ بازی می کند و بخاطر جمعیتش و هم بخاطر ظرفیت فکری اش از جمله ملت های بزرگ دنیاست، تحرکی نیرومند بخشید. ده ها میلیون هم تبارانمان که در روند تاریخ و (براثر) قسمت سرنوشت در کشورهای مختلف پراکنده شده اند، ضرورت دستیابی به وحدت ملی و همبستگی را امروز روشن تر درک می کنند. آنها به خوبی درک می کنند که آذربایجان بزرگ و قدرتمند، باید بر پایه تمامیت ملی – معنوی برقرار شود.»

مجلس جمهوری آذربایجان افزوده است : «‌امروز موفقیت های  جمهوری آذربایجان تحت رهبری الهام علی اف در مسیر توسعه مستمر و باثبات ، موجب خوشحالی قلبی تمامی آذربایجانی هاست.  هم تبارانمان در نقاط مختلف دنیا از سیاست مستقل دولتمان برمبنای منافع ملی و از تقویت هرچه بیشتر موقعیت آن در جامعه جهانی احساس رضایت می کند. آنها همچنانکه بخاطر موفقیت های به دست آمده خوشحالند، با حسرت در انتظار روزی هستند که مشکلات سرنوشت ساز وطنمان حل خواهد شد. باز شدن گره قره باغ ، برپایی تمامیت ارضی کشورمان و بازگشت آوارگانمان به سرزمین مادری شان ، یکی از وظایف ملی عموم است. کمک همگانی به از میان برداشتن موانع موجود در مقابل راه توسعه دولت مستقلمان ، وظیفه تمامی آذربایجانی ها در مقابل وطن است.»

مجلس جمهوری آذربایجان افزوده است : « دیگر وظیفه هم تبارانمان در کشورهای مختلف دنیا، حفظ عادت و سنن قدیمی و زبان و فرهنگ ملتمان و تقویت روابطشان با یکدیگر و با وطن تاریخی است. برای حفظ حقوق ملی مان، تقویت دیاسپورای آذربایجان و تشکیل جمعیت های قدرتمند نیز از جمله وظایف اصلی است. هم تباران عزیز و هم وطنان ارزشمند! شما را به مبارزه در راستای اتحاد تنگاتنگ برای تحقق اهداف ملی مان و حفظ منافع ملتمان فرا می خوانیم. »

یادآوری می شود در کشور تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان تحریف حقایق تاریخی و مناسبت سازی یکی از شیوه های غلط تبلیغاتی بر جای مانده از دوره شوروی سابق است که همواره مورد بهره برداری حکومتی قرار می گیرد و پیام مشکوک مجلس ملی جمهوری آذربایجان را می توان در این راستا ارزیابی کرد.

واقعیت این است که در اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی در ماه ژانویه به دنبال سست شدن شیرازه حکومت استبدادی شوروی و امکان بروز حرکت های مردمی در میان مسلمانان، هزاران تن از مردم مسلمان جمهوری آذربایجان که با انعقاد عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمانچای از ایران جدا مانده بودند، در کنار رود ارس در منطقه پلدشت، جلفا و سایر مناطق مرزی در منطقه جلگه مغان و بیله سوار در حاشیه مرزها تجمع کرده و با شعارهای «الله اکبر» «لااله الا الله» «یاددان چیخماز ایرانیمیز» (ایرانمان را هرگز فراموش نمی کنیم) در برابر مرزبانان روسی به اعتراض برخاسته و با برداشتن موانع مرزی و سیم خاردارها، خواستار پیوستن به ایران اسلامی و الغای معاهده های ننگین گلستان و ترکمانچای شدند.

به طوری که هزاران تن از اهالی مردم جمهوری آذربایجان با عبور از موانع مرزی و پشت سر گذاشتن مرزبانان روس به خاک جمهوری اسلامی ایران وارد شده و از سوی مرزنشینان ایرانی مورد استقبال قرار گرفتند.

خبر این اتفاق بزرگ، در همان روزها در روزنامه های ایران و رسانه های بین المللی انعکاس یافت، شگفت آنکه سه سال بعد از این خیزش تاریخی، دولت باکو برای تحریف این حرکت مردمی، اعلام کرد که مردم جمهوری آذربایجان و نخجوان خواستار اتحاد با آذربایجان ایران بودند!

در این راستا دولت نوپای باکو با استفاده از سکوت مقامات دولت وقت ایران، روز ۱۰ دی ماه/ ۳۱ دسامبر را به عنوان« روز همبستگی آذری های جهان» اعلام کرد تا به طور کلی ماهیت این حرکت مردم مسلمان جمهوری آذربایجان را از اساس تحریف نموده و در راستای اهداف شوم تجزیه طلبانه خود به کار گیرد. به طوری که هنوز هم این تحریف کاملا روشن تاریخی توسط حاکمیت آذربایجان پیگیری و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

در این میان با وجود تبلیغات فراوان و وارونه نمایی های تاریخی و مناسبت سازیهای تاریخی توسط دولت آذربایجان و مورخین وابسته به آن، گرایش مردم جمهوری آذربایجان به ویژه شیعیان این کشور به ایران اسلامی در طول تاریخ از برجستگی خاصی برخوردار بوده است. حتی در طی جنگ جهانی اول(۱۹۱۸-۱۹۱۴)، مردم نخجوان با امضاء طوماری ده ها هزار نفری از ایران خواستند که نخجوان به ایران ملحق گردد که با کارشکنی دولت انگلیس از طرح این موضوع توسط دولت وقت ایران در مجمع سران کشور های جهان جلوگیری شد.

آنچه مسلم است و مستندات تاریخی موجود نیز آن را مورد تایید قرار می دهد، فروپاشی و برداشته شدن مرزها از سوی مردم جمهوری آذربایجان و سرازیر شدن آن ها به جمهوری اسلامی ایران در ایام ماه ژانویه به ویژه روز ۱۹ژانویه سال ۱۹۹۰ میلادی اتفاق افتاده است، که این روز و واقعه همه ساله در ایران مورد توجه قرار گرفته و مراسم هایی نیز برگزار می شود.

در هر حال، اقدام بزرگ مردم جمهوری آذربایجان و نخجوان در ماه ژانویه، و متعاقب آن استقبال مرزنشینان ایرانی و در آغوش کشیدن آنان، به عنوان نماد ایران دوستی مردم شمال ارس در تاریخ ثبت گردید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا