ویژه

حضور فعال رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در مراسم هفتمین فستیوال “جوانان و چندگانگی فرهنگی” در دانشگاه قفقاز باکو

روز چهارشنبه 9/2/1394 در دانشگاه قفقاز باکو مراسمی با عنوان ” جوانان و چندگانگی فرهنگی “با هدف آشنایی با فرهنگ ها و شناساندن تمدن و آداب و رسوم کشورهای مختلف با شرکت 25کشور و سفارتخانه مستقر در باکو و دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه قفقاز باکو برگزار گردید.

 در این فستیوال که به هر کشور یک غرفه اختصاص داده شده بود دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه قفقاز از کشورهای مختلف از جمله: جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، آذربایجان، کره جنوبی، ترکمنستان، تاجیکستان، روسیه، اکراین، هند، جمهوری چک، لهستان، امریکا، پاکستان و … با استفاده از لباس های محلی و غذاها،  موسیقی و صنایع دستی به معرفی فرهنگ و آداب و رسوم کشور خود پرداختند.

IMG_7978_218102

رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران نیز با برپایی غرفه ای با بنمایش گذاشتن صنایع دستی، کتب ایرانشناسی، شیرینی جات و چند نوع غذای ایرانی، حضور فعالی در این جشنواره داشت که غرفه رایزنی فرهنگی باکو مورد استقبال دانشجویان و اساتید شرکت کننده و بازدید کنندگان قرار گرفت.

در ابتدای برنامه آقای پروفسور احمد سانیچ رئیس دانشگاه قفقاز ضمن تشکر از شرکت سفرا و نمایندگان سفارتخانه های مختلف و دانشجویان، اظهار امیدواری کردند این قبیل برنامه ها که باعث آشنایی و نزدیک کردن فرهنگ ها و ملتها به همدیگر می شود ادامه پیدا کند..

IMG_7964_218101

در ادامه برنامه گروههای موسیقی کشورهای مختلف به اجرای برنامه پرداختند. سپس سفرای پاکستان و قرقیزستان در باره نقش فرهنگ در جامعه امروزی و اهمیت شناساندن فرهنگ و تمدن کشورها به نسل جدید سخنانی بیان نمودند.  

IMG_7953_218103

سخنران بعدی این فستیوال دکتر ابراهیمی رایزن فرهنگی سفارت ج. ا ایران در باکو بود که در سخنانی ضمن تشکر از دانشگاه قفقاز برای برگزاری این فستیوال در خصوص خرده فرهنگها در ایران و فرهنگ عمومی کشورمان توضیحات اجمالی ارائه دادند و گفتند که در طول قرون متمادی فرهنگ ها و ادیان مختلف در کمال صلح و صفا در ایران در کنار هم زندگی می کنند. ایشان اضافه کردند که ارتباطات فرهنگی باعث همگرایی منطقه ای می شود و با گسترش ارتباطات فرهنگی دیوارهای میان ملتها فرو می ریزند و همکاریهای نوین فرهنگی بوجود می آیند.

IMG_7980_218107

رایزن فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه فرهنگ در گسترش همکاریها و همفکری بین المللی که زمینه ساز همگرایی ملتها است گفت: بر اساس آموزه های دینی و قرآنی ما مسلمانان، فرهنگ ها و ادیان مختلف برای آشنایی با همدیگر آفریده شده اند و برترین انسانها و ملتها مومن ترین و با تقوا ترین آنهاست. وی اضافه کرد همانگونه که در این فستیوال 25 کشور با فرهنگ ها و ادیان و زبانهای مختلف در کمال صلح و دوستی در کنار همدیگر نشسته اند و با هم تعامل می کنند در دنیای امروز نیز این زندگی مسالمت آمیز کشورها در کنار یکدیگر مقدور است مشروط بر اینکه کشوری و فرهنگی بدنبال تحمیل فرهنگ خود بر دیگران نباشد. ایشان در خاتمه به مناسبات و تعاملات بسیار خوب بین دو کشور دوست و برادر ایران و آذربایجان اشاره کرد و تقویت و استحکام روز افزون مناسبات بین دو کشور در حوزه ها و عرصه های مختلف را آرزو نمود. گفتنی است که سخنان رایزن فرهنگی کشورمان که به دو زبان آذری و انگلیسی ایراد گردید مورد استقبال اکثر شرکت کنندگان قرار گرفت.

 IMG_7987_218104

 سپس رئیس دانشگاه قفقاز بهمراه سفرا و نمایندگان سفارتخانه های خارجی از غرفه های شرکت کننده در این جشنواره بازدید نمودند که غرفه ج. ا. ایران مورد توجه آنان قرار گرفت.

IMG_7998_218105

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا