آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

صلح با اشغالگر/ تلاش برای آزادی قره باغ یا معامله برای بقا !؟

اخیرا شاهد دیدار روئسای جمهور ارمنستان و جمهوری آذربایجان در وین بودیم. گفتگو برای آنچه که مذاکره برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ خوانده شد، سخنان مقامات آذربایجان قبل از انتخابات و خریدهای تسلیحاتی که به میلیارد ها دلار می رسد همه و همه خبر از آماده شدن جمهوری آذربایجان برای جنگ می داد ولی پس از انتخابات همه چیز تغییر کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،تلاش های جمهوری آذربایجان برای باز پس گیری مناطق اشغالی قره باغ پس از ناکام ماندن در صحنه نبرد و خیانت های داخلی بر روی مذاکره  متمرکز شد.

پس از ناکام ماندن در بازپسگیری مناطق اشغالی از راه مذاکره جمهوری آذربایجان رو به خرید های تسلیحاتی گسترده آورد و لحن تند مقامات باکو در عین خرید های تسلیحاتی آغاز جنگی حداقل کوتاه مدت علیه ارمنستان را توسط جمهوری آذربایجان برای کارشناسان سیاسی محتمل کرده بود.  اما پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری سیاست جمهوری آذربایجان از تهدید و ترعیب ارمنستان به صلح و مذاکره با این کشور تغییر کرد.

سران جمهوری آذربایجان در حالی سخن از صلح با ارمنستان می زنند که 20 درصد از اراضی این کشور تحت اشغال ارمنستان است و دولت خود خوانده قره باغ تحت حمایت های ارمنستان در این منطقه ایجاد شده است. جمهوری آذربایجان در حالی دست به دامن گروه مینسک شده است که این گروه بدون حضور حتی یک حامی منطقه ای جمهوری آذربایجان هر از چندگاهی تشکیل جلسه می دهد و با منت گذاشتن بر سر مقامات آذربایجان ادامه مذاکرات را به جلسه ای دیگر موکول می کند.

مذاکرات اخیر و نحوه سفر الهام علی یف و حضور چند ساعته وی در وین و تکرار سخنان همیشگی  تبلیغاتی بودن این دیدار را نشان می داد. مقام ارشد جمهوری آذربایجان در حالی با رئیس جمهور کشور اشغال کننده خاک کشورش دیدار می کند که این نوع دیدار در سطح مقامات ارشد دو کشورِ در حال جنگ در تاریخ بی سابقه است.

پس از تغییر قانون اساسی در زمان حیدر علی یف و دادن اختیاربه رئیس جمهور برای  برگزار نکردن انتخابات در شرایط بحران خیال خاندان علی یف برای حکومت طولانی مدت و خاندانی بر آذربایجان راحت شده است. جمهوری آذربایجان در حالی جمهوری اسلامی ایران را به داشتن رابطه با ارمنستان متهم می کند که روابط پنهان و آشکار خاندان علی یف با مقامات ارشد ارمنستان و لابی ارامنه هویداست.

جمهوری آذربایجان بیشترین نفت صادراتی خود را به کشور همسایه خود گرجستان می فروشد، اسناد معتبری حاکی از این است که دولت گرجستان با اضافه کردن هزینه ترانزیت و حق دلالی خود بر قیمت نفت وارداتی از جمهوری آذربایجان آن را با قیمتی بالا تر به ارمنستان می فروشد. مقامات جمهوری آذربایجان در حالی ارمنستان را تهدید به حمله نظامی می کنند که خود تامین کننده اصلی انرژی این کشور هستند. علاوه بر این در ماه جولای سال جاری رئیس شرکت نفت جمهوری آذربایجان علاقه این کشور به فروش مستقیم نفت و گاز به ارمنستان را علنی اعلام کرد.

از دو سال قبل و با نزدیک تر شدن به موعود انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان مقامات باکو با تهدید و ترعیب ارمنستان و خرید های تسلیحاتی کلان و سخرانی های حماسی در بین مردم منتقدان و ناراضیان داخلیِ خواهان جنگ با ارمنستان را تبدیل به حامیان خود می کردند اما پس از موفقیت چشم گیر در انتخابات همه چیز تغییر کرد و طبل جنگ به سورنای صلح تبدیل شد.

با این اوصاف دولت کنونی آذربایجان اشغال قره باغ را وسیله ای برای حفظ قدرت قرار داده است و در کوتاه مدتعجله زیادی برای حل شدن این مناقشه ندارد.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا