آذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیه

دیدار لاریجانی با روسای مجالس روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نشست رؤسای مجالس اوراسیا که از سال پیش و به ابتکار روسیه شروع شده و ایران نیز نقش فعالی داشته امسال نیز در سئول پایتخت کره جنوبی و با شرکت مقامات پارلمانی کشورهای اوراسیا برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، رئیس مجلس شورای اسلامی که در دومین نشست روسای مجالس لوراسیا در سئول شرکت کرده بود با روسای مجالس روسیه، جمهوری اذربایجان و ارمنستان در حاشیه این نشست دیدار و گفت‌وگوهایی داشته است. در این دیدارهای بر روابط دوجانبه هر کدام از این کشورها با ایران تاکید شده که در ذیل آورده شده است:

رئیس دوما دعوت بازدید از ایران را پذیرفت

لاریجانی در آغاز دیدارش با همتای روسی، وی را به شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دعوت کرد که روز ۵ اوت برگزار می شود و رئیس دومای روسیه این دعوت را پذیرفت اما افزود تاریخ مشخص تر این دیدار دیرتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رئیس دومای روسیه تاکید کرد:” ما واقعا یکدیگر را بویژه در مسائلی همچون مبارزه با تروریسم و مسائل امنیتی درک می کنیم چون روسیه و ایران کارهای زیادی برای پیروزی بر تروریسم انجام می دهند”.

همکاری‌های ایران و آذربایجان وارد مرحله جدیدی شده است

علی لاریجانی امروز در دیدار اوگتای اسداف رئیس مجلس جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست روسای مجالس اورآسیا در سئول پایتخت کره جنوبی، اظهار داشت: در کمیسیون مشترک بین دو کشور در زمینه انرژی، برق، کشاورزی، امور گمرکی و مسائل امنیتی همکاری‌ مناسبی انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همکاری‌های مرزی و امنیتی بین دو کشور به خوبی پیش می‌رود، بیان کرد: بعد از گفت‌و گوی رئیس جمهور ایران و آذربایجان همکاری‌های دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است.

وی گفت: از همدردی رئیس جمهوری آذربایجان با مردم ایران پس از وقوع حادثه تروریستی در تهران تشکر می‌کنم.

اوگتای اسداف، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن همدردی با مردم و رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت حادثه تروریستی تهران اظهار داشت: ایران و آذربایجان در نشست‌های بین‌المللی در چارچوب موازین از مواضع همدیگر حمایت می‌کنند.

ورود رژیم صهیونستی به مسائل بین آذربایجان و ارمنستان عواقب منفی دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با همتای ارمنی خود گفت: اجرای تفاهم‌نامه تشکیل کارگروه مشترک ایران و ارمنستان برای رفع آلودگی رود ارس الزامی است.
علی لاریجانی روز گذشته در دیدار با  آرا بابلویا رئیس مجلس ارمنستان در حاشیه نشست روسای مجالس اوراسیا در سئول پایتخت کره جنوبی افزود: روابط ایران و ارمنستان سابقه دارد و ما آمادگی همکاری در حوزه انرژی را داریم.

لاریجانی بیان کرد: گسترش حمل و نقل برای ترانزیت و حمل بار می‌تواند برای هر دو کشور مفید باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ورود اسرائیل به مسائل بین آذربایجان و ارمنستان عواقب منفی دارد و موضوع پیش آمده باید بین دو کشور با گفت‌وگو حل شود.

رئیس مجلس ارمنستان نیز در این دیدار ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی در تهران و ابراز همدردی با مردم و رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیشنهادات شما برای نهادینه‌سازی نشست روسای مجالس اوراسیا مناسب بود زیرا باید این تشکیلات را تقویت کنیم و با جذب کشورهای دیگر مفهوم اوراسیا را معنا کنیم.

بابلویا با بیان اینکه روابط بین دو کشور سابقه دارد و در سال‌های اخیر نیز اقدامات مثبتی انجام شده است، افزود: ایده پاکسازی رود ارس اگر عملی شود سبب خوشحالی ما می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا