آذربایجاناخبارترکیهقره باغ

مقام ترک: روسیه و آمریکا خواهان حل وفصل مناقشه قره باغ نیستند

ˈمولود چاووش اوغلوˈ وزیر دولت ترکیه در امور اتحادیه اروپا با انتقاد از برخورد غیرصمیمی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و سایر بازیگران بین المللی در رابطه با مناقشه قره باغ،گفت:ˈاگر گروه مینسک و به طور مشخص آمریکا و روسیه می خواستند، مناقشه قره باغ تاکنون حل وفصل شده بودˈ.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، چاوش اوغلو در گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس تابستانی مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا در باکو با اشاره به تاثیر منفی عدم حل وفصل مناقشه قره باغ در سیاست اروپا، ضرورت تشدید تلاش ها برای حل این مناقشه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد که مناقشه قره باغ آوارگی و بی خانه مانی زنان، کودکان و سالمندان را موجب شده است.

این مقام ترک با یادآوری قتل عام های صورت گرفته در اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان از جمله ˈنسل کشی خوجالیˈ، بر ضرورت حل وفصل سریع این مناقشه تاکید کرد و افزود: ˈنمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به موقع برای حل وفصل مناقشه قره باغ تلاش های صمیمانه نکردند و اکنون بعضی از تاثیرات منفی این نوع رویکرد متوجه خودشان شده استˈ.

وی در رابطه با برخورد جدی تر سازمان امنیت و همکاری اروپا با مساله اوکراین در مقایسه با مناقشه قره باغ خاطرنشان کرد که رویارویی فعلی در اوکراین معلول حل و فصل نشدن مناقشه های قبلی از جمله ˈاوستیای جنوبیˈ و ˈآبخازیˈ در گرجستان، ˈقره باغˈ در جمهوری آذربایجان و ˈدنستریˈ در مولداوی می باشد که در ادامه مساله ˈکریمهˈ نیز بروز پیدا کرده است.

وی وجود مناقشات راکد را تهدیدی برای ثبات در اروپا دانست و برخورد صمیمی و غیر مغرضانه را برای حل این مناقشات ضروری خواند.

چاووش اوغلو تاکید کرد: ˈاز یک سو جلوگیری از بروز رویارویی ها و حل مناقشات موجود از اهمیت برخوردار است و از سوی دیگر عدم حل وفصل مناقشات راکد موجد مسایلی برای حقوق بین الملل، حقوق بشر و تمامیت ارضی و استقلال کشورها می گرددˈ.

وی با اشاره به حمایت ترکیه از منافع جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا، همکاری هیات های نمایندگی دو کشور را یادآور شد و افزود: ˈمنافع جمهوری آذربایجان در عین حال منافع ترکیه استˈ.

بیست و سومین اجلاس تابستانی مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا از 7 تا 11 تیر سال جاری به منظور بررسی مسائل امنیتی منطقه در باکو ، پایتخت جمهوری آذربایجان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا