آذربایجاناخبارارمنستان

12می ماه؛بیستمین سالگرد امضای توافقنامه آتش بس آذربایجان و ارمنستان

بیست سال از خاموش شدن آتش جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان می گذرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری، در تاریخ ١۲ می ماه سال ١٩٩۴ توافقی در خصوص آتش بس بین ارمنستان و آذربایجان حاصل گردید.

در نشست سران مشاوره امنیت و همکاری اروپا که روزهای ٥-۶ دسامبر سال  ١٩٩۴ در بواپست برگزار شد، تصمیمی مبنی بر تأسیس پست ریاست مشترک برای کنفرانس مینسک جهت هماهنگ کردن تمامی تلاشهای میانجیگری در چهارچوب مشاوره امنیت وهمکاری اروپا اتخاذ گردید.

روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، در جریان سفر خود به منطقه از تاریخ ١٩ لغایت ۲٣ سپتامبر سال ١٩٩٧ پیشنهادی مبتنی بر حل مرحله ای مناقشه ارایه دادند.

در این پیشنهاد آزادسازی ۶ شهرستان از اشغال در مرحله نخست، شروع عملیاتهای صلح سازمان امنیت و همکاری اروپا، بازگشت آوارگان به مناطق آزاد شده و برپایی خطوط مراسلاتی در منطقه مناقشه پیش بینی شده بود.

از تاریخ اول ژوئن سال ١٩٩٧ رئیسان مشترک گروه مینسک پیش نویس سازش فراگیری را برای حل و فصل مناقشه قره باغ ارایه دادند.

در این پیشنویس توقیف مناقشه نظامی و حصول توافقی درباره وضعیت حقوقی قره باغ کوهستانی در نظر گرفته شده بود.

علیرغم اعلام آمادگی طرف  آذربایجانی برای انجام رایزنی های سازنده پیرامون ماهیت اسناد مذکور، طرف ارمنی با نحوه برخورد پیشنهادی به شدت مخالفت کرده است.

بر اساس گزارش های مختلف، در طول 20 سال پس از امضای توافقنامه آتش بس، بیش از 6 هزار نفر از سربازان در مرز، بر اثر انفجار و دلایل دیگر کشته شدند.

فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه امروز 20 سال پس از اجرای توافقنامه آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد ایروان می شود.

فرانسه در طول این سفر خود هم از مقامات ارمنی و هم آذری خواهد خواست تا منافع مشترک خود را برای ازسرگیری گفتگوها درباره وضع قره باغ در نظر بگیرند و تدابیر اعتماد آمیز دو طرفه ای را برقرار کنند.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا