اخبارایرانروسیه

برگزاري همايش «ایران و روسیه: هم‌افزایی فرهنگی آسیای مرکزی و قفقاز» در سن‌پترزبورگ

همايش «ایران و روسیه: هم‌افزایی فرهنگی آسیای مرکزی و قفقاز» با حضور و سخنراني رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در سن‌پترزبورگ برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، همایش سالانه گفت‌وگوهای فرهنگی میان ایران و روسیه ۱۹ فروردین‌ماه به مدت دو روز در دانشگاه علوم انسانی شهر سن پترزبورگ برگزار شد.

در اين مراسم، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به ارائه مقاله خود با عنوان «ایران و روسیه: هم افزایی فرهنگی آسیای مرکزی و قفقاز» در همایش گفت‌وگوی فرهنگی میان ایران و روسیه پرداخت و ضرورت ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و استراتژی‌های لازم برای گفت‌وگو و هم‌افزایی فرهنگی ایران و روسیه را تبیین کرد.

وی در سخنان خود اظهار كرد: جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز دارای چالش‌های مشترک به ویژه در حوزه‌های فرهنگی هستند. گسترش جریان افراطی‌گری، نفوذ فرهنگی آمریکا، تفرقه انگیزی قومی مذهبی، گسترش برخی واگرایی‌ها، از جمله این مسائل هستند.

ملكي ادامه داد: با وجود اینکه این مسائل اغلب ماهیت فرهنگی دارند و بر اساس یک نقشه از پیش طراحی شده، از بیرون وارد منطقه شده‌اند، کشورهای منطقه برای مقابله با آنها به صورت انفرادی و با تمرکز بر ابزارهای غیر فرهنگی و بدون یک نقشه راه مشترک، و به شکل خاص خود با این مسائل مقابله می‌کند.

رايزن فرهنگي ايران افزود: این در حالی است که با استفاده بهینه از مجموع ظرفیت‌های فرهنگی کشورهای منطقه به خوبی می‌توان بر این مسائل غلبه کرد. برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های فرهنگی کشورهای منطقه، به سطح بالاتری از روابط و همکاری فرهنگی نیاز است که می‌توان آن را هم‌افزایی فرهنگی منطقه‌ای نام نهاد.

وي در ادامه سخنان خود، گفت: با دستیابی به هم‌افزایی فرهنگی در حوزه‌های مشترک، برآیند تأثیرگذاری فرهنگی کشورهای منطقه، از حاصل جمع ظرفیت فرهنگی تک تک کشورها بیشتر خواهد شد.

رایزن فرهنگی کشورمان تأكيد كرد: ایران و روسیه با برخورداری از ظرفیت تأثیر گذاری فراملی، علاوه بر هم افزایی فرهنگی دو جانبه می‌توانند در ایجاد هم افزایی فرهنگی چند جانبه در سطح کشورهای منطقه نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

وي ياداور شد: برای دست یابی به هم‌افزایی فرهنگی منطقه‌ای، تشکیل کمیسیون مشترک هم‌افزایی فرهنگی منطقه آسیا مرکزی و قفقاز، ترسیم یک نقشه راه مشترک، و ائتلاف‌سازی و ایجاد ساختارهای هم افزایی، با مشارکت همه کشورهای منطقه، امری ضروری است.

بنابر اعلام اين خبر، این همایش که با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ در سن پترزبورگ برگزار شد، اساتیدي از دانشگاه‌های گوناگون ایران و روسیه را به گردهم آورد تا در خصوص راه‌های افزایش شناخت و گفت‌وگوی فرهنگی میان ایرانیان و روس‌ها به تبادل نظر بپردازند.

در این همایش دو روزه، نمایندگان وزارت امور خارجه روسیه، مهدی سنایی، سفیر ایران و ویتالی نامکین، رئیس موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، عباسعلی وفایی، محمدباقر خرمشاد، بهرام امیراحمدیان، احمد گل‌محمدی، شهرام همت‌زاده، مهناز نوروزی، خدیجه مهدوی‌همپا، خانم فریبا جباری، مهدی حسینی‌تقی‌آباد و ماندانا تیشه‌یار نیز به سخنرانی پرداختند.

همچنين، از روسیه نیز اعضای آکادمی فلسفه، انستیتو شرق‌شناسی روسیه، انستیتو مطالعات آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو، استادان دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ و شماری دیگر از استادان و اندیشمندان روس در این همایش شرکت داشتند.

گفتني است، در حاشیه این همایش، به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه نمایشگاه کتاب‌های فارسی که به روسی ترجمه شده‌اند و نمایش فیلمی در معرفی ایران از جمله دیگر برنامه‌های این همایش بود. دانشگاه علامه طباطبائی نیز با اهدای یکصد جلد کتاب در حوزه علوم انسانی توسط استادان این دانشگاه به کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ، بخش کتاب‌های فارسی این کتابخانه را راه‌اندازی كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا