آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومیقره باغقره باغویژه

مشروح بیانات حضرت آیت الله عاملی در دیدار با نمایندگان سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه قره باغ جمهوری آذربایجان

آیت الله عاملی با بیان اینکه کشور آذربایجان نباید هیچ رفراندومی را در مورد قره باغ قبول کند گفت: حفظ دوستی با ایران و عدم قبول نصف شدن قره باغ در صورتی که ارمنستان خواهان آن شود از دیگر نکات مهم در کسب موفقیت آذربایجان در مسئله قره باغ است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز؛ آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل پیش از ظهر روز سه شنبه در دیدار با نمایندگان سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه قره باغ جمهوری آذربایجان ضمن خوشامدگویی به میهمانان عزت و سربلندی ملت آذربایجان را از خداوند منان خواستار شد و افزود: عزیزان این رفت و آمد ها بسیار برای ما خوشحال کننده است در این روزگار تیره هر چه دو امت آذربایجان و ایران باهم متحد تر باشند بهتر می توانند در مقابل دشمنان ایستادگی کنند و بهتر می توانیم برای حفظ عزت مسلمانان تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان با سایر کشور ها متفاوت است و اگر خدایی نکرده ببینیم آذربایجان به خطر افتاده ملت ایران همانند هشت سال دفاع مقدس برای یاری کشور آذربایجان به این کشور سرازیر خواهند شد همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر در دفاع از آذربایجان کسی بمیرد شهید است و برای همین ما درد شما را درد خودمان می دانیم.
نماینده ولی فقیه در استان در ادامه سخنان خود به اشتراکات فرهنگی، دینی،تاریخی و هویتی دو کشور و ملت اشاره کرد و گفت: همانگونه که نبی اکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز تاکید کرده اند ما همه برادران دینی هستیم و همگی یک دل هستیم و کشورهای مسلمان باید با چنین روحیه ایی به هم کمک کنند .
آیت الله عاملی با تاکید بر ضرورت آزادی قره باغ از دست اشغالگران به تشریح مواضع کشور در راستای تحقق این امر مهم پرداخت و اظهار داشت: ما در همه مجامع بین المللی و در هر زمان برای استقلال خاک آذربایجان تلاش کرده ایم، خواسته ما این است که ملت آذربایجان به ما همانند دوست و یاری دیرین بیندیشند و نگاهشان نسبت به ما همراه با زیبایی خاصی باشد و می خواهیم که حکومت آذربایجان نیز چنین نگاهی نسبت به ما داشته باشد .
وی ادامه داد: در قبال قره باغ باید ابتدا دولت ها با اتحاد عمیق در سطح بالا کار کنند تا به نتیجه برسیم وزیر خارجه وقت ایران (دکتر ولایتی) در زمان تجاوز اولیه ارمنستان به قره باغ خواستار کمک به حل مشکل و خروج ارمنستان از قره باغ بود که متاسفانه با دخالت های روسیه و حمایت از ارمنستان این مهم محقق نشد و ما هم اکنون در جهان شاهد هستیم که حکومت هایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی خواستار ایجاد نظام ارباب رعیتی هستند تا تسلط بهتری بر سایر کشور ها داشته باشند.
وی تکیه داشتن روحیه و تفکر استکبار ستیزی ،توکل بر خدا و تلاش متحد شدن کشورهای اسلامی را شاه کلید موفقیت ملت های مسلمان جهان و آزاد شدن آن ها از دست استکبار و استبداد دانست و گفت: در طول جنگ تحمیلی ملت ایران با شجاعت و غیرتی غیر قابل وصف در مقابل دشمن ایستادگی کردند و همت و غیرت خود را بر رخ جهانیان کشیدند، ما در زمان پهلوی می دیدیم که شاه همه امکانات را در اختیار ممالکی مانند روسیه و آمریکا گذاشته بود اما  در قبال این خوش خدمتی هیچ چیزی عاید ملت ایران نگردید. امروز رمز موفقیت سایر ملت ها نیز تکیه بر فرهنگ عاشورا و تاکید بر شعار استقلال و آزادی است.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری حفظ ارزش های دینی در کشور و تلاش برای اعتلای بیش از پیش آن و عدم پذیرش هر گونه رفراندوم در مسئله قره باغ را از نکات مهم در راستای حل این موضوع دانست و گفت: از طرف دیگر اگر ارمنستان خواهان نصف شدن قره باغ باشد به هیچ وجه قبول نکنید چون امروز قره باغ را نصف می کنند و فردا برای سایر نقاط آذربایجان نقشه خواهند کشید.
آیت الله عاملی از ضرورت حفظ و تقویت دوستی دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان و باور نکردن بد گویی هایی که در مورد ایران به گوش ملت آذربایجان می رسد نیز به عنوان نکات کلیدی و مهم در تامین امنیت منطقه و به ویژه در موضوع قره باغ یاد کرد و گفت: انشاالله روزی شاهد آن باشیم که با وحدت جهان اسلام و درایت آنها قره باغ آزاد شود و به آغوش آذربایجان برگردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا