اخبارایرانعمومیگرجستان

وزیر امور خارجه در گرجستان

در دیدار روز سه شنبه محمدجوادظریف و میخائیل جانلیدزه وزیران امور خارجه ایران و گرجستان در تفلیس پایتخت این کشور، راهکارهای گسترش فراگیر همکاری ها بررسی شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا، در آغاز این دیدار به عنوان نخستین برنامه سفر وزیر خارجه ایران به گرجستان در وزارت خارجه این کشور، همتای ظریف گسترش همکاری های تهران و تفلیس در بخش های مختلف را یک ضرورت خواند.
جانلیدزه همچنین با اشاره به برنامه های کاری فشرده مذاکراتی ظریف، فرصت پیش آمده در چارچوب رایزنی های وزیر خارجه ایران با بلندپایه ترین مقام های گرجستانی را برای افزایش سطح همکاری ها بسیار ارزشمند خواند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که پس از مذاکرات در ترکمنستان، دیشب وارد تفلیس شده است همچنین براساس برنامه اعلام شده با رئیس جمهوری، نخست وزیر، رئیس پارلمان و وزیر اقتصاد این کشور دیدار و مذاکره می کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس با امضای دفتر میهمانان افتخاری پارلمان گرجستان در میدان قهرمان همراه با اجرای سرود ملی این کشور، تاج گل نثار کرده و در ادامه ظریف با وزیر اقتصاد و توسعه پایدار مذاکره می کند.
حضور و سخنرانی در همایش اقتصادی با شرکت فعالان اقتصادی دو کشور از دیگر برنامه های وزیر خارجه ایران در تفلیس است.
بر اساس برنامه اعلام شده، ظریف در ادامه برنامه های خود با گیورگی کویریکاشویلی نخست وزیر و گیورگی مارگولاشویلی رییس جمهوری گرجستان نیز دیدار و مذاکره می کند.
شرکت در ضیافت ناهار به میزبانی وزیر خارجه گرجستان و دیدار از آرشیو ملی گرجستان از دیگر برنامه های ظریف اعلام شده است و سپس از این کشور راهی قرقیزستان سومین مقصد سفر منطقه ای خود خواهد شد.
گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا مانند دیگر جمهوری سابق شوروی استقلال یافته پس از فروپاشی با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است.
گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از کشورهایی است که از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به منطقه آسیای میانه و قفقاز سفر کرده است.
یک هیات اقتصادی و صنعتی از بخش های دولتی و خصوصی نیز وزیر امور خارجه ایران را در این سفر همراهی می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا