آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

تداوم بحران اقتصادی ترکیه و سقوط ارزش لیر

آژانس خبری رویترز، خبری تحلیلی در مورد کاهش مداوم ارزش لیر ترک، افت ذخایر بانک مرکزی، هزینه حساب های سپرده ارزی و تاثیر احتمالی اقتصاد بر انتخابات ترکیه منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «کران کوتیز» مدیر صندوق مالی ABRDN در این خبر نوشت: «احتمال بحران اقتصادی در ترکیه، صفر نیست. آنکارا با خطر از دست دادن کنترل مواجه است. لیر ترک فقط ظرف یک ماه 9 درصد بی ارزش شد و هزینه بدهی های ارزی نیز به دو رقمی شدن نزدیک می شود. بدین ترتیب احتمال می رود وضعیت اقتصادی کشور از بحران اقتصادی 2008 نیز بدتر شود. وضعیت اقتصادی ترکیه و ابهام در مورد احتمال بازگشت و یا انصراف سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت در ترکیه، در انتخاب مجدد اردوغان نقش تعیین کننده خواهد داشت.»

وی افزود: «بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و اعمال وتوی عضویت سوئد و فنلاند در ناتو از سوی ترکیه، نگرانی های جدیدی در روابط پیچیده میان ترکیه و غرب ایجاد کرد.

کاهش 20 درصدی ارزش لیر ترک و ادامه تورم باعث خواهد شد نرخ تورم در پایان سال به 100 درصد برسد. اما بانک مرکزی مجدداً نرخ بهره ها را در 14 درصد ثابت نگه داشت. چنین به نظر می رسد که همه چیز رو به وخامت است. این نیز احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام را تقویت می کند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا