آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

ردپای موساد در ترور دختر «الکساندر دوگین»

کارشناس مسائل بین الملل: روابط روسیه و رژیم صهیونیستی دچار چالش شده و این زنگ خطری است که با توجه به نفوذ موساد در روسیه، مسکو باید با این اقدام به‌ صورت جدی برخورد کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه الکساندر دوگین شخص تأثیرگذاری در روسیه است و رسانه‌های غربی از وی با عنوان «مغز متفکر پوتین» یاد می‌کنند، گفت: «روابط روسیه و رژیم صهیونیستی دچار چالش شده و این زنگ خطری است که با توجه به نفوذ موساد در روسیه، مسکو باید با این اقدام به‌ صورت جدی برخورد کند.»

طبق گزارش برخی رسانه‌های روسی، داریا دوگین، دختر الکساندر دوگین فیلسوف مشهور روسی در عملیاتی تروریستی کشته شده است. رسانه‌های غربی نیز در گزارش‌های جهت‌دار، این رخداد را به موضوع جنگ اوکراین مرتبط کردند. بی‌بی‌سی فارسی این گمانه را مطرح کرد که هدف این ترور، شخص دوگین بوده و دوگین و دخترش را به‌عنوان ملی‌گرای افراطی و حامی جنگ اوکراین معرفی کرد.

شباهت زیاد این اقدام به عملیات‌های تروریستی ویژه موساد، این گمانه را تقویت می‌کند که به‌ دلیل تقابل علنی‌شده تل‌آویو-مسکو در موضوع اوکراین، دست موساد در کار است. ضریب دادن بی‌بی‌سی به آنچه نقش مؤثر دوگین و دخترش در جنگ اوکراین خوانده نیز نشانه‌ای از موجه جلوه دادن این ترور است.

همه افرادی که در حوزه روسیه در کشور کار می‌کنند، دوگین را فردی تأثیرگذار در معادلات روسیه می دانند. او به شدت علاقه‌مند به ارتقای روابط ایران و روسیه بود.

در ماه‌های گذشته با علنی شدن حمایت رژیم صهیونیستی از اوکراین، روسیه با تغییر آشکار موضع در قبال شرارت‌های این رژیم مانند تعطیلی آژانس یهود، این پیام مهم را به تل‌آویو داد که خصومت علیه مسکو را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. با توجه به اینکه هنوز ابعاد پرونده مشخص نشده است، بعضی‌ها دست داشتن برخی عوامل همچون رژیم صهیونیستی و برخی دیگر جنگ اوکراین و تهدید غرب را مطرح می‌کنند.

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا ازجمله اشخاصی است که با توجه به چند سفر الکساندر دوگین به ایران به خوبی با روحیات و طرز تفکر وی آشناست.

وی درباره این فیلسوف روس گفت: «در رسانه‌های روسیه خبر به گونه ای است که معتقدند ترور احتمالا کار دستگاه جاسوسی رزیم صهیونیستی (موساد) بود. نکته‌ ای که باید به آن توجه شود، این است که دوگین آدم تأثیرگذاری در روسیه است و حتی رسانه‌های غربی در چند ساعتی که از ترور می گذرد، از وی با عنوان «مغز پوتین» یاد می کنند.

این تحلیلگر امور بین الملل افزود: «شاید می‌خواهند این گونه القا کنند دختر فردی ترور شده که مغز متفکر رئیس جمهور روسیه است و احتمالا با این هراس افکنی می‌خواهند به شخص پوتین صدمه بزنند، ولی بی تردید دوگین در روسیه فردی تأثیرگذار، آدمی عمیق و نویسنده ده‌ها کتاب است.»

ایزدی عنوان کرد: «با روس‌شناس‌های ایران از جناح‌های مختلف صحبت کرده ام، دفعه قبل که وی به تهران سفر کرده بود، مقداری درباره سوابقش مطالعه کردم و متوجه شدم همه افرادی که در حوزه روسیه در کشور کار می‌کنند، دوگین را فردی تأثیرگذار در معادلات روسیه می دانند. او به شدت علاقه‌مند به ارتقای روابط ایران و روسیه بود، به همین دلیل چند بار به ایران سفر کرد و درباره ایران مطلب زیاد نوشته است.

معتقدم یکی از دلایلی که ممکن است صهیونیست ها می خواستند دوگین را هدف قرار دهند، دغدغه اش درباره ارتقای روابط میان اسلام و کلیسای ارتدوکس مسیحی بود که اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً بازنده نخست صهیونیست‌ها خواهند بود.»

وی درباره سفرهای این متفکر روسی به ایران و طرز تفکرش نسبت به جمهوری اسلامی گفت: «نگاه او به ایران بسیار مثبت بود و نگاه تمدنی داشت. ایران را برجسته‌ ترین کشور در تمدن اسلامی و در میان کشورهای مسلمان می‌دانست و یکی از دغدغه‌های اصلی‌ اش وحدت میان تمدن اسلامی و تمدن ارتدوکس در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب بود.»

ایزدی اظهار داشت: «معتقدم یکی از دلایلی که ممکن است صهیونیست ها می خواستند دوگین را هدف قرار دهند، دغدغه اش درباره ارتقای روابط میان اسلام و کلیسای ارتدوکس مسیحی بود که اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً بازنده نخست صهیونیست‌ها خواهند بود.»

وی تأکید کرد: «روابط روسیه و رژیم صهیونیستی دچار چالش شده و این زنگ خطری است که با توجه به نفوذ موساد در روسیه، مسکو باید با این اقدام به صورت جدی برخورد کند، زیرا احتمال تکرار آن برای افراد دیگر وجود دارد.»

منبع: راهبرد معاصر

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا