آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاروسیهعمومی

انتقال دفتر سوخنوت از مسکو به باکو/ تحلیل

خسارت های دوستی رئیس جمهور آذربایجان با صهیونیست ها در آینده نه چندان دور، بروز خواهد کرد، به طوری که این دوستی ها شاید به کنار رفتن خانواده علی اف از حاکمیت باکو و نابودی استقلال جمهوری آذربایجان منجر شود

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ در اقدامی قابل تامل و مشکل ساز، دفتر مرکزی سازمان صهیونیستی سوخنوت از روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شده است
در همین ارتباط، «عارف شاهمارلی» با نام قبلی «عاراف محمداف» سفیر پیشین جمهوری آذربایجان در اتحادیه اروپا که به جمع مخالفان دولت «الهام علی اف» پیوسته است، اعلام کرد: «الهام علی اف، در زمینه های مختلف با اسراییل ارتباط دارد و سفر هیات های بزرگ اقتصادی، سیاسی و نظامی اسراییل و ترکیه به باکو، موید این واقعیت است.»

این سیاستمدار مخالف دولت باکو در اتحادیه اروپا در عین حال، تصریح کرد: «با انتقال دفتر فعالیت های سازمان صهیونیستی سوخنوت در جامعه مشترک المنافع به باکو، از این پس شرایط حضور برای یهودیانی که روسیه را ترک می کنند، بیش از پیش در جمهوری آذربایجان فراهم خواهد شد.»

این نخستین بار نیست که فعالیت دفتر آژانس یهود در مسکو متوقف می شود. پیش از این و در سال 1996 میلادی نیز دفتر سوخنوت در مسکو تعطیل شد، اما مقامات صهیونیستی به دلیل اعلام اهمیت روسیه برای اسرائیل و دلایل دیگر که کمتر رسانه ای شد، توانستند به فعالیت این آژانس در مسکو ادامه دهند.

ناگفته نماند که در سال جاری میلادی، دولت روسیه دفتر آژانس یهود (سوخنوت) در مسکو را به دلیل حمایت های رژیم نژاد پرست اسرائیل از اوکراین، تعطیل کرده است. پس از جنگ اوکراین علیه روسیه – که به تحریک دولت های غربی به رهبری آمریکا صورت آغاز شده است – رژیم غاصب اسرائیل به تبعیت از آمریکا به نفع دولت اوکراین موضع گیری کرد. همین اقدام رژیم صهیونیستی موجب تشدید تنش در روابط این رژیم نژادپرست با روسیه شده است.

وظیفه اصلی آژانس یهود سوخنوت

وظیفه اصلی آژانس یهود سوخنوت شناسایی و کمک به بازگشت یهودیان واقعی به سرزمین های اشغالی فلسطین اعلام شده است. این تشکیلات صهیونیستی – که به مسائل مربوط به جامعه جهانی یهودیان می پردازد – در سال 1929 میلادی تأسیس شده است.

این در حالی است که دفتر نمایندگی «سوخنوت» از سال 1989 میلادی فعالیت خود را در اتحاد جماهیر شوروی و به صورت متمرکز در روسیه آغاز کرده است. در حقیقت، سه سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سوخنوت فعالیت خود را در جمهوری های شوروی آغاز کرده است. در عین حال، شعبه آژانس یهود (سوخنوت) از سال 1992 میلادی در روسیه به جلب مهاجران یهودی مشغول بوده و در مسکو دفتر نمایندگی خود را دایر کرده است.

با وجود این، اندکی پس از آغاز فعالیت دفتر سوخنوت درمسکو، وزارت دادگستری روسیه در ماه ژوئن سال 1996 میلادی، فعالیت این تشکیلات مشکوک صهیونیستی را به دلیل آن چه که رعایت نکردن قوانین ثبت موسسات غیردولتی خارجی خواند، متوقف کرد.

مقام های روسیه در همان زمان اعلام کردند: شعبه سوخنوت در مسکو بر خلاف قوانین روسیه شعبات فرعی خود را در مناطق مختلف این کشور دایر کرده است. علاوه بر این، مدارک ثبت این تشکیلات صهیونیستی پس از چهار سال، همچنان ناقص و مشکل دار بوده است.

وزیر دادگستری روسیه همچنین گفته است: «از سوخنوت درخواست شد، تا مدارک لازم را درباره اثبات شخصیت حقوقی بین المللی خود، به دولت مسکو ارایه کند.»

این رفتارهای دست اندرکاران سوخنوت در روسیه نشان داده است که این آژانس صهیونیستی در طول نزدیک به سه دهه فعالیت در روسیه، نه تنها مدارک مورد نیاز برای ثبت این دفتر را به دولت مسکو ارائه نکرد، بلکه همواره و به اشکال مختلف فعالیت های جاسوسی و مغایر با منافع ملی روسیه را که اساس تاسیس نهادهای صهیونیستی شامل می شود، در دستور کار داشته است.

به هر حال، دور جدید توقف فعالیت دفتر سوخنوت در مسکو، از ماه ژوئن سال جاری میلادی آغاز شده است. بدیهی است که انتقال دفتر سوخنوت از مسکو به باکو، علاوه بر مشکلات جاری، درآینده نیز مشکلات دولت الهام علی اف را با کشورهای همسایه دو چندان خواهد کرد. علی الخصوص که آژانس یهود، اساسا فعالیت های نامطلوب و مغایر با منافع ملی کشورهای میزبان به ویژه دولت مسلمان جمهوری آذربایجان را در دستور کار قرار می دهد.

در حقیقت، سازمانی که در طول سه دهه حاضر نشده است مدارک مورد نیاز جهت ثبت در روسیه را به مقام های مسکو تحویل دهد، بعید است به دولت الهام علی اف کوچکترین سندی در این زمینه ارائه کند.

به عبارت دیگر، از نگاه مقام های رژیم صهیونیستی، دولت الهام علی اف در حد و اندازه ای نیست که از اسرائیل مدارک ثبت و اجازه فعالیت دریافت کند. در همین ارتباط، از هم اکنون می توان این واقعیت را پیش بینی کرد که دولت الهام علی اف با وجود ادعای دوستی با رژیم نژادپرست صهیونیستی، باید به زودی هزینه و وقت زیادی جهت حل و فصل مشکلات جمهوری آذربایجان با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دهد.

در حالی که خسارت های دوستی رئیس جمهور آذربایجان با صهیونیست ها در آینده نه چندان دور، بروز خواهد کرد. به طوری که این دوستی ها شاید به کنار رفتن خانواده علی اف از حاکمیت باکو و نابودی استقلال جمهوری آذربایجان منجر شود.

نویسنده: محمدعلی طالبی

منبع: ایران پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا