آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

دعوت چین از باکو و ایروان برای بازگشت به میز گفت و گو

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ابراز امیدواری کرد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان به اتفاق یکدیگر و از طریق گفت‌وگو، صلح و ثبات منطقه‌ای را حفظ کنند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «وانگ وینبین» امروز در واکنش به مسدود شدن گذرگاه لاچین به دست جمهوری آذربایجان، گفت: ما امیدواریم که کشورهای مذکور گفت و گو را افزایش داده و مشترکاً حافظ صلح و ثبات منطقه و زندگی مسالمت آمیز شهروندان باشند.

در چهارمین روز انسداد گذرگاه لاچین، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در نشست کابینه گفت: اوضاع در قره باغ در روزهای اخیر به شدت متشنج است.

وی افزود: جمهوری آذربایجان ابتدا گذرگاه لاچین را مسدود کرد و بعد عرضه گاز به منطقه قره باغ را قطع کرد. به دلیل این اقدامات تحریک آمیز، ساکنان قره باغ از حق تردد آزاد محروم شده اند، با مشکلاتی در گرم کردن خانه های خود در زمستان سرد مواجه هستند و هزاران نفر از جمله کودگان در جاده ها گیر کرده اند. بسیاری از خانواده ها با گرفتار شدن در دو طرف محاصره، به طور ناخواسته از یکدیگر جدا شده اند.

وی ادامه داد: شهروندانی که از مشکلات جدی سلامت رنج می برند از دارو و مراقبت های بهداشتی محروم شده اند. تامین غذا و دیگر مایحتاج ضروری با اختلال مواجه شده و به نظر می رسد ۱۲۰ هزار نفر از شهروندان، در واقع در شرایط گروگان بسر می برند.

روسیه نیز امروز از بسته شدن گذرگاه لاچین که ارمنستان را به قره باغ متصل می کند ابراز نگرانی کرد.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که این گذرگاه به زودی باز شود.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا