آذربایجاناخبارایران

دومین همایش بین‌المللی “پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان” در دانشگاه تبریز برگزار شد

دومین دوره همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان با حضور 16 نفر از کشورهای ترکیه، آذربایجان و گرجستان و جمع کثیری از علاقمندان و فعالان عرصه ادبیات عاشورایی کشور در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار ‌شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایسنا،  احمد فرشبافیان، دبیر این همایش در ابتدای شروع کنگره ضمن خیرمقدم گویی به حاضران، اظهار کرد: امید است که در سال‌های بعدی نیز توفیق برگزاری این همایش را داشته باشیم.

وی در خصوص هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی، ادامه داد: هدف ما از برگزاری چنین همایشی در یک محفل علمی، این است که بتوانیم هویت اصلی منطقه‌ی آذربایجان را نشان دهیم.

وی با تاکید بر این علم و اندیشه خود را مدیون اهل‌بیت (ع) هستیم بیان کرد: تمامی علماء هویت خود را از اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) گرفته‌اند، اگر فیوضات این بزرگواران نبود تمامی علم و دانسته‌ها نیز ضرب در صفر می‌شد.

فرشبافیان گفت: ایجاد وحدت بین عاشقان اباعبدالله حسین(ع) در منطقه‌ی آذربایجان از دیگر اهداف برگزاری این چنین همایش‌هایی است.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان بدون مکتب عاشورا موجودیت ندارد، افزود: آذربایجان بدون مکتب عاشورایی در ذهن هم تصور نمی‌شود، از این رو در این صحنه‌ی تاخت و تاز عالم و در مقابل تروریسم باید ما عاشقان مکتب عاشورایی توسط این نقطه‌ی اتحاد، یکدیگر را بیمه کنیم.

وی یادآور شد: امروزه شیعه‌ی لندنی به عنوان حلقه‌ی مدرن بهائیت در جهت بدنام کردن شیعیان، وارد عرصه شده است، از این رو باید ما فرهنگ عاشورایی را تبادل کرده و منتقل کنیم؛ چرا که هر اندازه به این موضوع بیشتر پرداخت شود، همان اندازه نیز مذهب تشیع در مقابل بهائیت بیمه خواهد شد.

دبیر دومین همایش پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان تشریح کرد: از ریاست دانشگاه تبریز نیز تقدیر می‌کنم که از همان ابتدای برگزاری این همایش همپای ما بود تا این همایش شعر عاشورایی باشکوه‌تر برگزار شود.

گفتنی است، در این همایش از شاعران، مداحان و محققان شعر عاشورایی آذربایجان که از خارج کشور در این همایش حضور یافته‌ بودند و سه هیئت‌ مذهبی تبریز و یک هیئت دانشجویی تجلیل شد.

شایان ذکر است؛ در این همایش سه نفر از مداحان ایران و آذربایجان به مداحی پرداخته و دو شاعر ایرانی-آذربایجانی نیز شعرخوانی کردند و همچنین قطعات عاشورایی نیز توسط گروه‌های همخوان اجرا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا