آذربایجاناخبارترکیهعمومیویژه

مقاله نویس روزنامه ینی شفق: وابستگی کشورهای عرب به غرب آن ها را تضعیف خواهد کرد

ابراهیم کاراگل روزنامه نگار سرشناس ترکیه و مقاله نویس روزنامه ینی شفق که مواضع نزدیک به حزب عدالت و توسعه دارد، در مقاله ای با تیتر ” چه کسانی علیه ترکیه جبهه عرب را گشودند”، نوشت: در حالی که روز به روز وابستگی کشورهای مسلمان غیرعرب به جهان غرب کاهش می یابد، وابستگی کشورهای امارات، عربستان، مصر و کشورهای تحت نفوذ آنها به غربی ها افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نوشته کاراگل با وجود اینکه کشورهای اسلامی غیر عرب از حقوق دنیای اسلام و جوامع مسلمان نشین به شکلی قوی دفاع می کنند، کشورهای مسلمان عرب از این آرمان و میراث به سرعت دور می شوند و جبهه جدیدی با رهبری و پیشگامی امارات متحده عربی آشکارا و به وضوح به این شکل عمل کرده و میراث سیاسی اسلامی را به سمت نابودی می کشاند.

به نوشته کاراگل، کشورهای مسلمان غیر عرب از ایجاد و گشایش هرگونه موقعیت و ائتلاف به نفع غرب در خاورمیانه و آسیا اجتناب می کنند. برای نمونه ترکیه، پاکستان، اندونزی در گذشته در مقابل شوروی و کمونیسم چین ائتلافی را تشکیل داده بودند که در حال حاضر از این موضع دور شده اند.

وی افزود: در مقابل برخی کشورهای عرب و به ویژه عربستان، مصر، امارات متحده عربی و کشورهای عضو ائتلافی که آنها تشکیل داده اند، خود را به پادگانی در مقابل کشورهایی که در منطقه و آسیا علیه آمریکا، اروپا و اسرائیل تهدید محسوب می شوند، تبدیل کرده اند و مشارکت و روابط ائتلافی که هم در منطقه جغرافیایی ما ( آسیای غربی) و هم در جنوب آسیا بین خود تشکیل داده اند، قدرت های غربی را به منطقه منتقل می کنند و این قدرت های غربی نیز کشورهای منطقه را تهدید می کنند.

به نوشته مفسر سرشناس ترکیه ای در حالی که کشورهای مسلمان غیر عرب مشغول مقابله با حملات خارجی هستند، کشورهای مسلمان عرب یا با درون خود و یا با کشورهایی منطقه در حال جنگ بوده و در این راستا از کشورهای غربی نیز برای کمک دعوت به عمل می آوردند.

کاراگل افزود: به عبارت ساده تر در حالی که کشورهای مسلمان غیر عرب قدرتی از داخل به سمت خارج هدایت می کنند و در این راستا مبارزه کرده و قدرت های خود را فعال کرده اند، کشورهای مسلمان عرب از خارج به داخل حمله کرده و با استفاده از منابع و امکانات طبیعی و قدرت داخلی خود، از خارج نیرو تأمین می کنند.

کاراگل با طرح این سوال که “چرا جنگ ها همواره در سرزمین های عربی به راه می افتد؟ ” نوشت : در منطقه ما ظرف۳۰ سال گذشته کلیه جنگ ها در سرزمین های عربی جریان یافته و اعراب نیز در این جنگ ها همواره با شکست مواجه شده اند. این ناشی از ضعف اعراب نیست، بلکه ناشی از روابط وابستگی یک طرفه آنها به غرب می باشد. اینگونه روابط همواره به ضرر ملت های عرب تمام شده است.

کاراگل با اشاره به اینکه، اینک این رابطه وابستگی تجدید و مخرب تر می شود، افزود: پیشگامی و رهبری این روابط را محمد بن زیاد ولیعهد امارات متحده عربی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و السیسی، رئیس جمهور کودتاگر مصر بر عهده دارند.

کاراگل با اشاره به اینکه از رژیم های عرب ابتدا علیه ایران استفاده کردند، افزود: استفاده از این رژیم ها علیه ایران نه در راستای منافع آنها، بلکه مبتنی بر اولویت های اسرائیل و اهداف آمریکا بود. در این راستا نیز مدت ۳۰ سال است که می جنگند و همواره با شکست مواجه می شوند.

به نوشته کاراگل، بعد از ایران این بار قدرت حاکمی که جهان عرب را اداره می کند، آنها را علیه ترکیه به حرکت درآورده است و ائتلافی شامل امارات متحده عربی، عربستان، برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و مصر تحت حاکمیت السیسی را علیه ترکیه تشکیل داده اند. این جبهه در سراسر منطقه جغرافیایی ما علیه ترکیه دست به اقدامات غیر منطقی و غیر عقلانیای زده است. از آفریقا گرفته تا جنوب آسیا با انجام اقدامات مختلف از جمله حملات اقتصادی و سوء قصدهای متعدد برای تضعیف ترکیه صورت می گیرد، در نقاط مختلف از جمله در لیبی، شرق مدیترانه، منطقه قفقاز، خلیج فارس، اطراف دریای سرخ و در شرق آفریقا علیه ترکیه یک جنگ اعلام نشده جریان دارد.

پاکستان و اندونزی اهداف بعدی ائتلاف غربی – عربی

به نوشته کاراگل، این جبهه این روزها پاکستان را نیز هدف قرار داده و این موضوع نیز بسیار قابل توجه می باشد. عربستان و امارات متحده عربی با نزدیک شدن به هندوستان، شروع به هدف قراردادن پاکستان کرده اند. در این راستا سرمایه گذاری های مشترک لغو می شود. حمایت و پشتیبانی های ارائه شده پس گرفته می شود و برای حمایت آشکار از ادعاهای هندوستان در خصوص کشمیر وعده داده می شود.

کاراگل با طرح این سوال که، آیا بعد از پاکستان نوبت به اندونزی خواهد رسید؟ افزود: به احتمال بسیار فراوان این گونه خواهد شد، در گزارشی که در سال ۲۰۰۴ میلادی در آمریکا منتشر شد آمده است: بعد از جنگ شیعه سنی، نوبت به جنگ در درون دنیای سُنی خواهد رسید.

کاراگل افزود: رژیم های امارات متحده عربی، آل سعود و مصر برای ایجاد جنگ شیعه – سنی مورد استفاده قرار گرفتند. اینک همین کشورها برای به راه انداختن جنگ بین سنی ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در این راستا ترکیه به عنوان اولین هدف به آنها نشان داده شده است. آن هم با رویکردی مشابه درخواست کمک از صلیبیون, زیرا این رژیم ها در همه جنگ ها با شکست مواجه شده و منطقه را نابود کرده اند. در این جنگ نیز بازنده خواهند شد.

روزنامه نگار ترک در پایان تصریح کرده است، ملت های عرب باید بدانند که این اقدامات در حکم خودکشی برای آنها را دارد و رهبران فعلی و رژیم های غربی و به خصوص آمریکا، ملت عرب را در آستانه تجزیه و تبدیل به دولت های کوچک شهری خواهند کرد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا