اخباراردبیلگرجستان

همایش وحدت اسلامی در گرجستان برگزار شد

به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت، همایش وحدت اسلامی با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، نمایندگی جامعه المصطفی(ص) العالمیه، اداره ادیان ترکیه و اداره مسلمانان گرجستان، در هتل «سامی سابکونه» شهر تفلیس برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، در این مراسم که با حضور سفرای کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان،  عراق و نمایندگانی از سایرادیان روز پنج‌شنبه، 18 دی‌ماه، برگزار شد، «رامین ایگیداف»، شیخ‌الاسلام مسلمانان گرجستان، طی سخنانی گفت: امروزه وحدت میان مسلمانان بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد و قدرت‌های استعماری تنها راه غلبه بر مسلمانان را ایجاد تفرقه بین آنها می‌دانند.
وی در ادامه گفت: مسلمانان باید بیشتر بر مشترکات مذهبی خود اتکا کنند و از بیان هرگونه مسئله که موجب تفرقه می‌شود، خودداری کنند و این اتحاد و وحدت تنها راه مقابله با حکومت ظلم و غلبه بر اندیشه‌های تفرقه برانگیز ظالمان است.
در ادامه این همایش «شیخ یاسین»، مفتی شرق گرجستان و «بگلار گاماشیدزه »، مفتی غرب گرجستان مطالبی را در زمینه لزوم وحدت بین شیعه و سنی عنوان کردند و شرایط مطلوب میان مسلمانان گرجستان را حاصل اتحاد و همفکری آنها خواندند.
«زازا واشاقمادزه»، رئیس آژانس ادیان و امور مذهبی گرجستان، نیز در این همایش ضمن تبریک سالروز ولادت دو پیامبر اسلام و مسیحیت، گفت: کشور گرجستان به‌دلیل شرایط ویژه جغرافیایی از گذشته محل مهاجرت و مسافرت مردمان سراسر جهان به این کشور بوده است و این موضوع باعث شده مردم این کشور میزبان اقوام با ادیان مختلف باشند و این نکته بسیار حائز اهمیت است.
وی در ادامه گفت: مسلمانان در سالهای گذشته بدون هیچ مشکلی در کنار همشهریان مسیحی خود زندگی کرده و در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته‌اند.
«عباس طالبی فر»، سفیر ایران در گرجستان، سخنران بعدی همایش بود که ضمن تبریک تقارن میلاد حضرت نبی اکرم(ص) و سالروز ولادت حضرت عیسی(ع) به مسلمانان و مسیحیان گرجستان گفت: اسلام و مسیحیت بر پایه مهربانی میان انسان‌ها استوار شده و نگاه اسلام به حضرت عیسی(ع) نگاهی ویژه به همراه معجزه است.
وی در ادامه گفت: تولد و مرگ حضرت عیسی(ع) معجزه و نکته‌ای ماندگار در تاریخ بشریت است و توجه به مکارم اخلاقی از طرف هر دو پیامبر مورد توجه بوده است.
در پایان همایش نمایندگان هر کشور در زمینه لزوم وحدت میان مسلمانان و سایر ادیان گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
همچنین مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان در گفت‌وگو با رییس آژانس ادیان، رئیس اداره ادیان ترکیه و جمعی از مهمانان سنی از غرب گرجستان گفت: لقب پیامبر اسلام، رحمة للعالمین است یعنی هدایت و رحمت او شامل تمام جهانیان است و هر دو پیامبر برای سعادت دنیا و آخرت انسانها مبعوث شده و کوشیده‌اند.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا