اخبارترکیه

هشدار رهبر حزب سعادت ترکیه در مورد مداخله نظامی این کشور در سوریه

مصطفی کامالاک’ رهبر حزب سعادت ترکیه در مورد لزوم پرهیز ترکیه از مداخله نظامی در سوریه هشدار داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا، کامالاک در گفت وگو با خبرنگاران در آنکارا این مطلب را عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه ابعاد مداخله نظامی ترکیه به سوریه به مرحله نگران کننده ای رسیده است، گفت: جنگ، کار نظامیان و ایجاد صلح کار سیاستمداران است.

رهبر حزب سعادت ترکیه با تاکید بر اینکه امنیت این کشور با حفظ تمامیت ارضی سوریه مرتبط است، گفت: به صراحت می گوییم اگر سوریه تجزیه شود، ترکیه نیز تجزیه خواهد شد.

کامالاک با اشاره به اینکه جغرافیای جهان اسلام در هیچ برهه تاریخی بدین اندازه در معرض مخاطره نبوده است، افزود: حاکمیت حزب عدالت و توسعه با هوس و سودای تبدیل به یک کشور فعال منطقه ای حرکت کرده ولی به صورت یک بازیگر درجه دو درآمده است.

وی با تاکید بر اینکه با ارتکاب خطای مجدد امکان تصحیح یک اشتباه وجود نخواهد داشت، اضافه کرد: حاکمیت حزب عدالت و توسعه برای ورود به سوریه به ارتش فشار می آورد؛ در حالی که ارتش خواستار صلح است، حاکمیت حزب عدالت و توسعه در زمینه ورود به جنگ در سوریه اصرار می ورزد.

کامالاک گفت: به همان اندازه که مداخله ارتش در امور سیاسی اشتباه است، مداخله سیاسیون در امور نظامی که از آن اطلاعی ندارند نیز خطا و اشتباه است. مداخله نظامی در یک کشور خارجی با وجود مقاومت ارتش و سوق دادن ترکیه به یک ماجراجویی نامعلوم، خطایی بزرگ خواهد بود.

وی اضافه کرد: مداخله نظامی در سوریه به مثابه ریختن بنزین بر آتش است. امپریالیستها شاید ترکیه را تشویق به ماجراجویی کنند ولی نتیجه ماجراجوییها در منطقه برای ترکیه تجزیه این کشور همانند امپراطوری عثمانی خواهد بود و باید از هرگونه مداخله که زمینه ساز تفرقه های جدید قومی و مذهبی و ایجاد اختلاف با همسایگان خواهد بود، پرهیز کرد.

حزب اسلامگرای سعادت با گرایشات اسلامی از سوی ‘نجم الدین اربکان’ نخست وزیر اسلامگرای ترکیه بنیان گذاشته شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا