آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

نگرانی ارمنی‌‌ها از افزایش همکاری‌‌های اقتصادی ایران و جمهوری‌‌ آذربایجان

روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حالی رو به توسعه است که ارمنستان کماکان به عملیات خرابکارانه و به دور از منطق در قفقاز جنوبی ادامه می دهد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،هفته گذشته کارن کاراپتیان، نخست وزیر ارمنستان ناخرسندی خود را از حجم مبادلات اقتصادی و تجاری میان ایران و ارمنستان ابراز کرده بود.

وی با ارائه آمار سال گذشته اذعان کرد که حجم مبادلات میان ایران و ارمنستان برابر با ۶۲٫۵ میلیون دلار بوده است و این درحالی است که حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و جمهوری آذربایجان در همین دوره برابر با ۲۵۷ میلیون دلار بوده است.

این مقام مسئول در ادامه اظهارات خود با اشاره به پروژه خط آهن مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان نیز بیان کرده بود: آیا پروژه خط آهن میان طرفین با موفقیت اجرا خواهد شد؟ به نظرم این پروژه نه به عنوان مقصد بلکه به عنوان خط واسطه استفاده خواهد شد و ما زمانی که این پروژه فعال شده و از رونق کافی برخوردار شود به این طرح خواهیم پیوست!!

لازم به یادآوری است سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان در پروژه مشترک خط آهن رشت-آستارا همانگونه که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران در امور بین الملل اظهار داشته است، برای ساخت زیر ساخت‌‌های مشترک میان ایران و آذربایجان هزینه خواهد شد.

پروژه حمل و نقل “کریدور شمال-جنوب” تا انتهای نیمه اول سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید. از طرف دیگر این راه آهن علاقمندی کشورهای بزرگی همچون چین و هندوستان را برای انتقال محصولات تولیدی خود به بازارهای اروپایی و روسیه به همراه داشته است. همچنین نباید از نظر دور داشت که شرکت های چینی، روسی و ایتالیایی از آغاز پروژه نسبت به سرمایه گذاری در این طرح ابراز تمایل نموده‌‌اند.

با حرکت از این وادی و گفته‌‌های قائم مقام وزیر راه می‌‌توان گفت که تهران در شرایط انتخاب میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، باکو را شریک قابل اعتمادتر و دارای ظرفیت اقتصادی مناسبی برای شراکت انتخاب کرده است و این انتخاب دستاورد زیادی برای دو طرف در زمینه اقتصادی و سیاسی و نزدیک تر شدن مواضع دو کشور در پی خواهد داشت.

در اینجا به یک نکته اساسی باید اشاره کرد و آن هم اینکه روابط بین دو کشور نه تنها در زمینه اقتصادی بلکه در حوزه های مختلف رو به پیشرفت است. از جمله این حوزه ها ساخت کارخانه‌‌های داروسازی با مشارکت ایران در باکو و فعالیت مشترک در حوزه بهداشت و درمان است.

این همکاری ها موجب تقویت اعتماد متقابل و حاکم شدن فضای مثبت سیاسی میان طرفین است و نباید از نظر دور داشت که در نیمه اول سال جاری میلادی نشست سه جانبه روسای جمهور روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در مسکو صورت خواهد پذیرفت.

این قبیل نشست‌‌ها بی تردید با تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری میان طرفین روابط سیاسی میان شرکا را نیز مستحکم خواهد نمود. در این میان با در نظر گرفتن نزدیکی مواضع ترکیه و روسیه در مسائل منطقه‌‌ای و نیز اظهارات برخی تحلیلگران روسی همچون، الکساندر دوگین و ماکسیم شفچنکو، ای بسا در آینده ای نه چندان دور موضوع قره باغ در فرمتی چهارگانه میان ایران، ترکیه، روسیه و آذربایجان و در چارچوب اصل تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان قابل حل باشد.

اما در نقطه مقابل ارمنستانی که سال هاست به دلیل اشغالگری در موضع منفعلانه ای قرار گرفته چندی پیش در ادامه سیاست های نادرست و تخریبی خود هسته های تروریستی ارامنه در کمربند “جاواختیا” در مناطق ارمنی نشین جنوب گرجستان را در قالب “آسالا” دوباره فعال کرده است. طی روزهای گذشته نیروهای مرزبانی گرجستان از ورود “زاروحی پستانجیان” رئیس حزب ارمنی “یئرکیر سیرانی” به خاک خود ممانعت به عمل آورده اند.

طبق اخبار رسانه های گرجستان وی به همراه هم حزبی های خود برای تحریک احساسات ارمنی و خیزش ارامنه علیه دولت گرجستان قصد ورود به منطقه آخالکالاکی را داشته است. آخرین بار وی دو ماه پیش در جاواختیای گرجستان و در حال تبلیغات ناسیونالیسم ارمنی مشاهده شده است. همچنین وی به همراه طرفدارانش در سال ۲۰۱۵ در زمان افتتاح کلیسای ارمنی در تفلیس دست به اعتراضات علیه حکومت گرجستان زده بود.

این قبیل اقدامات رادیکال از سوی نمایندگان ارمنی و قرار دادن هرچه بیشتر مملکت خود در وضعیت استیصال با شرایط میدانی جمهوری آذربایجانی که به همکاری با تمامی همسایگان خود در چارچوب احترام متقابل همت گماشته است به هیچ وجه قابل قیاس نیست.

منبع:آناج

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا