اخبارترکیه

استقبال مردم ترکیه ازپیام خلع سلاح دمیرتاش خطاب به پ‌ک‌ک

۶۰ درصد شرکت کنندگان نظرسنجی متروپل از پیام خلع سلاح بی چون و چرای دمیرتاش خطاب به پ.ک.ک استقبال کرده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،شرکت نظرسنجی متروپل در یک نظرسنجی بزرگ در ۲ الی ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ میان ۲۵۴۰ نفر از شهروندان ترکیه نتایج انتخابات ۱ نوامبر ۲۰۱۵ پارلمان و تحولات اخیر ترکیه را مورد بررسی قرار داده است.

یکی از سوالات این نظرسنجی وضعیت اقتصادی ترکیه بود. در سوالی از شهروندان ترکیه پرسیده شده است که وضعیت اقتصادی ترکیه در چند سال اخیر را چگونه ارزیابی می کنید که بر اساس نظرات شهروندان ترکیه ۲۶٫۱ درصد وضعیت اقتصادی را مطلوب عنوان کرده، ۶۴٫۶ درصد وضعیت اقتصادی ترکیه را نامطلوب دانسته اند. یکی دیگر از نتایج قابل توجه این نظرسنجی سوالی بود که در آن پرسیده شده است به نظر شما بزرگترین مشکل ترکیه در حال حاضر چیست؟ نتایجی که به دست آمده به این ترتیب است: ۴۲٫۲ درصد پ.ک.ک را مهمترین مشکل ترکیه دانسته و ۲۲٫۴ درصد نیز وضعیت بد اقتصادی را مطرح کرده اند. این در حالی است که ۵٫۸ درصد از شرکت کنندگان روند مذاکرات صلح را مهمترین مسئله ترکیه دانسته و در ردیف های بعد از روند مذاکرات، فساد مالی، رجب طیب اردوغان، مشکل آموزشی و … مطرح شده است.

یکی دیگر از نتایج مهم این نظرسنجی جوابی است که شهروندان ترکیه به این سوال مهم داده اند: «آیا مبارزه ارتش ترکیه با پ.ک.ک را تاثیر گذار ارزیابی می کنید؟» بر اساس نتایج به دست آمده در این سوال ۲۸٫۹ درصد شرکت کنندگان مبارزه ارتش با پ.ک.ک را مفید دانسته و ۶۴ درصد معتقد بودند این مبارزه موفقیت آمیز نبوده است. در کنار این پیام خلع سلاح بدون اما و اگر صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها نیز یکی از سوالات بود که ۶۰٫۱ درصد از شرکت کنندگان از این پیام استقبال کرده و آن را مفید دانسته اند. و تنها ۲۵٫۹ درصد از شرکت کنندگان این پیام را بی اثر خوانده اند.

در نهایت نتایج به دست آمده در خصوص این که کدام حزب چند درصد آراء را به دست خواهد آورد به شرح ذیل است:

حزب عدالت و توسعه: ۳۶٫۱ درصد آراء
حزب جمهوری خواه خلق ترکیه: ۲۳٫۸ درصد آراء.
حزب حرکت ملی ترکیه: ۱۳٫۳ درصد آراء.
حزب دموکراتیک خلق ها: ۱۱٫۳ درصد آراء.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا