آذربایجاناخبارایران

فعال سیاسی جمهوری آذربایجان: جمهوری اسلامی ایران تبلور عینی اندیشه های امام خمینی است

ˈماییس گلعلی افˈ فعال سیاسی جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه اندیشه های افراد اصولاً بر اساس میزان تحقق ایده های آنان ارزیابی می شود، شکل گیری جمهوری اسلامی ایران را تبلور عینی اندیشه های امام راحل توصیف کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز این کارشناس برجسته آذری در آستانه بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی 50 سال گذشته در منطقه خاورمیانه را متأثر از اندیشه های امام خمینی (ره) دانست و گفت: پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف در سه دهه گذشته نشان دهنده درستی تفکر این شخصیت بزرگ تاریخی است.

به عقیده این فعال سیاسی، مدل مدیریتی مبتنی بر احکام قرآنی جمهوری اسلامی ایران الگویی برای کشورهای خاورمیانه و جهان است و ویژگی این مدل در شکل گیری یک سیستم حسابرسی از بالا به پایین و بالعکس است؛ به طوری که در قانون اساسی ایران اصول دموکراسی بر اساس اصل نظارت از بالا به پایین و از پایین به بالا به معنای واقعی کلمه تثبیت شده است و اصل پاسخگویی دستگاههای دولتی به مردم، دستاورد بزرگی محسوب می شود.

گلعلی اف مدل اقتصادی 30 سال گذشته ایران را نیز از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران دانست و ماهیت مقاومتی این اقتصاد را ویژگی مهم آن توصیف کرد.

وی، این مدل اقتصادی را مدلی متمایز از اقتصاد باز و اقتصاد بسته توصیف و خاطر نشان کرد که پیشبرد چنین اقتصادی با اهتمام به سه هدف مهم ˈحفظ امنیت ملت و کشورˈ، ˈافزایش درآمدهای ملیˈ و ˈایجاد قابلیت رقابت اقتصادیˈ تعریف شده که این نیز برای تأمین امنیت افراد، جامعه و کشور در نظر گرفته شده است.

این کارشناس آذری افزود: میزان درستی یک ایدئولوژی با میزان موفقیت مدل اقتصادی آن نسبت مستقیم دارد و وجه تمایز مدل اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با تلفیق اخلاق و اقتصاد و معطوف شدن فعالیتهای اقتصادی برای بهبود زندگی آحاد جامعه در ارتباط است. زیرا در مدلهای اقتصادی کلاسیک و امپریالیستی معاصر، اخلاق و معنویات جایی ندارند و اخلاق، فرهنگ و سیستم مالی مقوله های کاملاً مجزا از هم هستند.

وی ادامه داد: نظامهای بانکی سرمایه داری بدون توجه به ارزش های اخلاقی، به استثمار مردم می پردازند و لذا اقتصاد مقاومتی و تلفیق اخلاق و فرهنگ با اقتصاد در جمهوری اسلامی ایران را می توان بزرگترین دستاورد تاریخ تمدن بشر در سال های اخیر محسوب کرد.

این کارشناس آذربایجانی ابراز اطمینان کرد که توانایی جمهوری اسلامی ایران در حفظ اقتصاد، فرهنگ و اتحاد جامعه در برهه پرتلاطم منطقه خاورمیانه و جهان، نشان دهنده افکار بلند رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران است.

وی، همبستگی بین ملت و دولت در ایران را به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای مهم اندیشه های امام خمینی (ره) ارزیابی کرد و تلاش برخی در نادیده گرفتن نقش اخلاق و فرهنگ در پیوند موجود بین دولت ها و ملتها و ربط دادن آن به مناسبات اقتصادی را مایه تأسف خواند.

گلعلی اف با اشاره به نقش وحدت بین دولت و گروههای تشکیل دهنده جامعه در پیشگیری از بروز شکاف در جامعه ایران، مدل حکومتی جمهوری اسلامی ایران را مدلی معرفی کرد که اخلاق را وارد سیاست کرده است.

این کارشناس آذری اندیشه های امام خمینی را به عنوان مهمترین پدیده قرن بیستم ارزیابی کرد و مطالعه دیدگاههای این شخصیت بزرگ تاریخی را، هم از منظر اقتصادی و سیاسی و هم از نظر امنیت منطقه ای و جهانی ضروری دانست.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا