آذربایجاناخبارروسیهعمومی

ینی مساوات:دیدار وزرای امور خارجه آمریکا با الهام علیف در حاشیه «کنگره جهانی نفت»استانبول پیامی از سوی آمریکا به روسیه در زمینه انرژی بود

روزنامه ینی مساوات نوشت دیدار رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با الهام علیف، رییس جمهوری آذربایجان در حاشیه «کنگره جهانی نفت» استانبول ، پیامی از طرف آمریکا به روسیه در زمینه امور انرژی است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه اینترنتی «ینی مساوات» با تاکید بر اینکه آمریکا در صدد است وابستگی اروپا به انرژی گاز روسیه را از بین ببرد، نوشت:« آمریکا از طرح دهلیز جنوبی گاز،حمایت سیاسی، مالی و تبلیغاتی می کند و توجه زیادی به این طرح دارد. در کنگره جهانی نفت در استانبول، الهام علیف اعلام کرد طرح ایجاد دهلیز جنوبی گاز در حال اتمام است و از سال آینده از این طریق سالانه شش میلیارد متر مکعب گاز حوزه شاهدنیز خزر به ترکیه و ده میلیارد مترمکعب گاز نیز به اروپا منتقل خواهد شد. »
ینی مساوات افزود:« دیدار تیلرسون با الهام علیف در استانبول در واقع پیامی به روسیه بود که برای اخلال در این طرح تلاش می کند. فرهاد محمدوف، کارشناس سیاسی می گوید با این دیدار به روسیه اعلام شد که جمهوری آذربایجان در سیاست خارجی تنها نخواهد ماند. حرکت های اخیر باکو در زمینه تقویت مناسبات سیاسی خود با واشنگتن نیز معنای ویژه ای دارد. اخیرا در هفتم ژوئیه در مراسم روز ملی آمریکا در سفارت این کشور در باکو، علی حسن اف، دستیار ارشد الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان شرکت کرد. این، نشانه حرکت باکو در راستای گسترش روابط با آمریکاست. از سوی دیگر، هم اکنون روسیه فشارهایی را بر باکو وارد می کند. زیرا مسکو خواهان نزدیک تر شدن باکو به روسیه و حتی عضویت جمهوری آذربایجان در اتحادیه اوراسیاست. اما، باکو با توسعه روابط خود با آمریکا نشان می دهد که خواهان ادامه سیاست متوازن خود در رابطه با آمریکا و روسیه است. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا