آذربایجاناخبارعمومی

شبکه تلویزیونی صهیونیستی KAN ، جمهوری آذربایجان را همزاد رژیم صهیونیستی معرفی کرد!

­خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان خبر داد شبکه تلویزیونی KAN رژیم صهیونیستی برنامه ای تحت عنوان ” ما خیلی مشابه هستیم: دوستی اصیل و غیرعادی یهودیان و مسلمانان در جمهوری آذربایجان” پخش کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج، گروه خبرنگاران روزنامه های “جروزالم پست ” و ” معاریو” و “اوریا الکایام” ، خبرنگار شبکه تلویزیون اجتماعی KAN اسراییل در جریان “جشنواره بین المللی موسیقی قَبَلَه ” ، به یهودیان باکو و قُبا و اوغوز سرکشی کردند.
در برنامه ” ما خیلی مشابه هستیم: دوستی اصیل و غیرعادی یهودیان و مسلمانان در جمهوری آذربایجان” در شبکه تلویزیونی KAN ، اوریا الکایام ، خبرنگار اسراییلی درباره چندفرهنگ گرایی و تساهل مردم جمهوری آذربایجان سخن گفت.
اوریا الکایام در این برنامه تلویزیونی گفت :« ما در ” کراسنایا اسلوبودا” ( منطقه یهودی نشین “قیرمیزی قصبه” در شمال جمهوری آذربایجان ) با چیزی مواجه شدیم که در هیچ کشور دیگری وجود ندارد. در این روستا در کنار یهودیان، آذربایجانی ها نیز برای وداع با جنازه برادر یهودی مرحوم خود ، به مراسم وداع آمده بودند و بوریس ساماندویِف، ریش سفید این روستا گفت ما در شادی و غم ، با آذربایجانی ها در یک جا هستیم.»
اوریا الکایام افزود : ” قیرمیزی قصبه بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد. کراسنایا اسلوبودا در جمهوری آذربایجان و خارج از این کشور به عنوان مرکز حراست از ارزش های مادی و معنوی یهودیان شناخته شده است. کراسنایا اسلوبودا در شهرستان “قُبا” جمهوری آذربایجان، مایه افتخار واقعی این کشور است. هماهنگی میان یهودیان و مسلمانان در جمهوری آذربایجان، مانند آنچه ما در اسراییل به آن عادت کرده ایم، نیست. حاج نایب، امام مسجد “قبا” در دیدار با ما گفت :”یهودیان و مسلمانان و مسیحیان در جمهوری آذربایجان کاملا هماهنگ هستند و احترام و صمیمیت و تساهل ، سبک زندگی ماست. جمهوری آذربایجان، الگوی تساهل و چندفرهنگ گرایی در دنیاست.”
آریه گوت، رییس سازمان غیردولتی ” طرح های بین المللی برای جامعه” اسراییل نیز گفت :” یهودیان از زمان های قدیم در آذربایجان سکونت دارند و هیچ گاه با یهودی ستیزی و نفرت از سوی آذربایجانی ها مواجه نشده اند. یهودیان هیچ گاه خود را در آذربایجان بیگانه احساس نکرده اند. در دوره جنگ جهانی دوم، آذربایجان پناهگاه یهودیانی بوده است که از فاشیسم فرار می کردند. جمهوری آْذربایجان کشور زیبایی است. این کشور ، ایتالیای قفقاز است.»
اوریا الکایام ، خبرنگار اسراییلی در این برنامه افزود : « حمزه صادق اف، از نیروهای اطلاعاتی آذربایجانی در شوروی بوده است که بیش از دویست تن از کودکان یهودی را از دست ژنرال بی رحم آلمانی ” یوهان فون رودنبرگ” که ” پدر بمب بیولوژیکی ” هیتلر نامیده می شد، نجات داد. اما، حمزه صادق اف ناشناس باقی مانده است. علت ناشناس ماندن او نیز این خصلت آذربایجانی هاست که نمی خواهند درباره نیکی و احسان خود به دیگران صحبت کنند. “فردوسی صادق اف” ، فرزند ” حمزه صادق اف” که اسناد قهرمانی های پدرش را جمع آوری کرده است، گفت ما باور داریم که موزه “یاد واشم ” یا موزه هولوکاست از پدرم بخاطر رشادت ها و قهرمانی هایی که برای ملت یهود داشته است، تقدیر خواهد کرد. »
این خبرنگار اسراییلی همچنین درباره ظرفیت گردشگری جمهوری آذربایجان گفت : ” گردشگران دبی و قطر و عربستان سعودی ، جمهوری آذربایجان را با تمامی واقعیت هایش کشف کرده اند. می توان در طول روز در مناطق زیبای “قَبَلَه” ، “قُبا” و ” اوغوز” گردش کرد و در ساعات شب نیز لازم است با بازگشت از تاریخ کهن ، در خیابان باشکوه “نظامی” در باکو، به برج های زیبا و نوین “آلو” رفت که برج های دوبی را به یاد می آورند. در کافه – رستوران ” اینجی” در پارک ساحلی باکو ، ترانه ای از “عمر آدام”، خواننده اسراییلی را می شنویم. در اینجا اسراییلی ها با نوای ترانه های اسراییلی و آذربایجانی می رقصند. نویا ضربعلی اوا، گردشگر اسراییلی می گوید : “ما اینجا را همانند خانه خود می دانیم.”
میلیخ یِودایوف، رییس جامعه یهودیان کوهستانی جمهوری آذربایجان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی KAN اسراییل می گوید : ” یهودیان از قدیم در آذربایجان سکونت داشته اند. ما در طول سالیان دراز با ملت آذربایجان چنان برادرانه و همزاد زندگی کرده ایم که هیچ گاه جداسازی ما امکان نخواهد داشت. ما از کودکی به دو زبان سخن می گوییم. یهودیان کوهستانی اساسا به زبان آذربایجانی تحصیل می کنند. آنها زبان محاوره ای “جوهوری” را در منازل یاد می گیرند. »
رییس جامعه یهودیان کوهستانی جمهوری آذربایجان افزود : « طی سال های اخیر ، مساله “کاشروت” یا قواعد شرعی حلال و حرام غذاهای یهودیان ، برای ما خیلی مهم شده است. امسال منتظر سفر ۵۰ هزار گردشگر اسراییلی به جمهوری آذربایجان هستیم. جمهوری آذربایجان ، وطن ماست. »
در گزارش این شبکه تلویزیونی اسراییلی افزوده شد : ” در تمامی دیدارهایمان با یهودیان آذربایجان، شاهد احترام واقعی آنها به الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان و دولت این کشور بودیم. با حمایت رییس جمهوری این کشور، دو کنیسه و بزرگترین مرکز آموزشی یهودیان قفقاز، در باکو احداث شده است. قرار است برای نخستین بار در قفقاز جنوبی، موزه یهودی دایر شود. در جهان اسلام، دومین کشوری که به اندازه جمهوری آذربایجان با اسراییل مناسبات تنگاتنگ و همه جانبه داشته باشد، وجود ندارد. ”
اوریا الکایام در پایان این برنامه نوشته است : ” اسراییلی های عزیز! جمهوری آذربایجان با خوشحالی فراوان منتظر شماست، بیایید و از این کشور باشکوه و زیبا، لذت ببرید!”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا