آذربایجاناخبار

چه کسانی از سفرهای بدون ویزا بهره مند می شوند؟

آن عده از شهروندان جمهوری آذربایجان که دارای گذرنامه های سیاسی و خدمت هستند می توانند بدون کسب ویزا به 39 کشور جهان سفر کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رادیو آزادلیق ، آن عده از شهروندان جمهوری آذربایجان که دارای گذرنامه های سیاسی و خدمت هستند می توانند بدون کسب ویزا به 39 کشور جهان سفر کنند. به گفته ” عوض حسن اف ” رییس جمعیت مطالعات بشردوستانه، آن عده از شهروندانی که گذرنامه عادی دارند، می توانند بدون کسب ویزا فقط به 11 کشور شوروی سابق و نیز ترکیه و ایران سفر نمایند. لغو روادید برای شهروندان جمهوری آذربایجان به طور یک طرفه از سوی ایران و ترکیه صورت گرفته است. اگر چه شهروندان جمهوری آذربایجان می توانند بدون کسب ویزا به این دو کشور سفر کنند، ولی سفر شهروندان دو کشور یادشده به جمهوری آذربایجان فقط با اخذ ویزا امکان پذیر است. علیرغم این که تهران در ماه دسامبر سال 2009 رژیم روادید برای اتباع جمهوری آذربایجان را به طور یکطرفه لغو کرد، ولی جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که عجله ای برای انجام اقدام متقابل ندارد.

در سرکنسولگری ایران در جمهوری آذربایجان معتقدند که اگر باکو رژیم روادید را لغو کند، روابط دو کشور بیش از پیش بهبود می یابد.

بر اساس آمار اعلام شده در پارلمان جمهوری آذربایجان، در سال 2013 حداقل دو میلیون نفر از جمهوری آذربایجان به ایران سفر کرده اند که این رقم بارها بیشتر از تعداد سفر اتباع ایرانی به جمهوری آذربایجان است.

عوض حسن اف عدم لغو روادید برای اتباع ایران از سوی جمهوری آذربایجان را چنین توجیه می کند: این امر مرتبط با پیچیدگی موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان و ترانزیتی این کشور است.

” آذر الله وردیف ” کارشناس سیاسی نیز اعمال رژیم روادید برای اتباع ایران و ترکیه از سوی جمهوری آذربایجان را بیشتر با امنیت این کشور در ارتباط دانسته و گفت که می توانید بپرسید که چرا تردد بین آذربایجان و کشورهای شوروی سابق بدون کسب ویزا انجام می گیرد. زیرا یک سیستم پایدار در این مکان وجود دارد. یعنی از نظر تبادل اطلاعات وجود همکاری گسترده بین آذربایجان و کشورهای مشترک المنافع امکان تردد بدون ویزا میان این کشورها را می دهد. ولی وضعیت در رابطه با ترکیه و ایران متفاوت است. از این رو، جمهوری آذربایجان رژیم روادید برای اتباع این کشورها اعمال می کند. ممکن است این مسأله زمانی تنظیم شود و اتباع هر دو کشور همسایه بدون کسب ویزا به جمهوری آذربایجان تردد کنند.

 انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا