اردبیل

متن کامل خطبه های نماز جمعه اردبیل

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُلله الَّذی خَلَق السمواتِ و الارض و جَعَل الظُلماتِ و النور ثُمّ الَّذینَ کَفَروا بِرَبّهم یَعدِلون وَ الصَّلوه وَ السَّلام عَلی الهادی البَشیر، السّراجِ المُنیر، سَیدنا سَید الانبیاء وَ المُرسَلین، ابالقاسِم محمّد و علی آله الطَیبینَ الطاهِرین وَ لا سیَّما بَقیه الله فی الاَرَضین
خودم و تمام عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم. خداوند متعال در قرآن کریم با تعابیر جامعی تقوی را یاد نموده است. یکی از این تعابیر “توشه” می باشد: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى».
معنی “توشه” آن است که؛ زندگی و عالمی با ویژگی های خاص در پیش رو هست و باید اسباب و آلات آن را در این دنیا تهیه نمود، وای بر مسافری که دست خالی عازم این سفر است.
برای جمع آوری توشه راه، خداوند در هر موسم و زمانی، درِ رحمتش را باز و سفره اش را پهن نموده است «برضیافت خانه فیض توالش منع نیست در گشا دست و صلا در داده خوان انداخته» لذا باید هر فرصتی را برای بدست آوردن توشه راه غنیمت شمرد.
عزیزان، یکی از بهترین فرصت ها برای جمع کردن توشه همین شب های بلند زمستان و پاییز می باشد باید این شب ها را غنیمت شمرده و آن را پاس داشت.
از بزرگترین حسرت ها در هنگام مرگ نشان دادن دو چیز به انسان است: اول نشان دادن اعمالی است که اگر شخص آن را انجام می داد به برکت آن عمل به مقامات عالی معنوی می رسید.
دوم نیز نشان دادن آن اعمالی است که اگر شخص آن اعمال را انجام نمی داد به مقامات (معنوی) عالی دست پیدا می کرد، ندامت و پشیمانی این حسرت را، اگر به تمام اهل دنیا تقسیم کنی همه آنها هلاک می شوند.
یکی از این حسرت ها، از دست دادن عبادت در شب هاست. خداوند متعال در قرآن کریم به دو دسته به تعبیری چک سفید در اختیار شان قرار داده است.
اولین گروه، افرادی هستند که در هنگام گرفتاری و غم، اندوه و فشارِ سختی ها را به حساب خدا گذاشته و صبر پیشه میکنند. در این مورد خداوند متعال می فرماید: ” اِنَّما يُوَفَّي الصّابِرُونَ اَجرَهُم بِغَيرِ حِسابٍ “یعنی اجر و مزد اين دسته در آخرت از حساب خارج است .
دومین گروه؛ اهل نماز‌شب می باشند. «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ» خداوند متعال می فرماید: «تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنْ الْمَضَاجِعِ‏» که نشان از سخت بودن جدایی از رخت خواب است.
آیه فوق می فرماید: یعنی هیچ کس نمی تواند درک کند که ما برای کسی که در عالم شب از محل خواب خود (جهت عبادت) برخیزد چه چیزهایی را تدارک دیده ایم.
خداوند متعال در اینجا فرموده نماز شب نورِ چشم اهل نماز است و از تعبیر «قُرَّهِ أَعْیُنٍ» استفاده می کند که ما نمی توانیم کنه آن را درک کنیم یعنی مثل چشم روشنی های دنیا نیست.
‌در حدیث قدسی آمده است که: «اللیل لی» شب از آن من است، همانند خیاطی که بگوید این لباس را برای خودم دوخته ام.
جناب خواجه عبدا… انصاری کتابی دارد که در آن کتاب شب و روز را به جان هم انداخته است.
شب و روز هر دو بر افضلیت خود می بالند ولی در آخر شب بر روز غالب می شود، شب اینگونه استدلال می کند که: قرآن در شب نازل شده «انا انزلناه فی لیله القدر»
پیغمبر در شب به معراج رفته است «سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى»
خداوند متعال در توصیف شب می فرماید: «إِنَّ نَاشِئَةَ مِن اللَّيْلِ هی اشد وَطاً وَ اَقوَمُ قیلاً»؛ آقای مشگینی (ره) در این باره می فرمودند: یعنی «إِنَّ النفس النَاشِئَةَ فی اللَّيْلِ»، یعنی انسانی که ولید شب است و در شب پرورش یافته با دیگران فرق دارد.
استادمان حضرت آیت ا… انصاری شیرازی می فرمودند: «آب حیات در تاریکی شب است»
امام حسن عسگری در این مورد می فرمایند: «اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ» یعنی برای رفتن به سمت خدا راهی است که مرکبش شب می باشد.
رسول خدا (ص)‌با تمام عظمتشان به جبرئیل فرمودند: «اعظنی»! مرا موعظه کن!
مقام پیغمبر کجا؟ و مقام جبرائیل کجا؟ اما موعظه برای هر کس حتی برا ی پیامبر نیز لازم می باشد.
حداقل این است که انسان برای موعظه به نماز جمعه بیاید. آنکسی که به نماز جمعه نمی آید در مقابل این سوره با عظمت قرآن (سوره جمعه) چه حجتی دارد؟«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ»
دقت کنیدکه، برای انجام هر عملِ ثوابی، توصیه شده است قدمهای مسیر را آهسته بردارید، چرا که به تعداد قدمها،‌ثواب نوشته می شود. برای نماز جماعت نیز همین طور توصیه شده است، در زیات حضرت امام حسین (ع) نیز آمده است که بعد از غسل در فرات، قدمها را آهسته بردارید؛ اما از اسرار است که برای نماز جمعه از تعبیر «فاسعوا» یعنی بشتابید استفاده گردیده است.)
به روایت بر می گردیم که پیامبر به جبرائیل گفت: مرا موعظه کن!
جبرائیل در پاسخ به درخواست پیامبر عرض کرد: یا محمد «عِش ما شِئتَ»‌هر چقدر می خواهی زندگی کن و زنده بمان، اما در نهایت مرگ به سراغت خواهد آمد.
باید قبول کنی که از عالم خاکی هجرت خواهی کرد، این را بر تو خواهند قبولاند. به وضعی وحالتی دچار می شوی که دیگر خود، به مرگت راضی می شوی.
دوم اینکه: «وَ أحبِب ما شِئتَ فَإنّكَ مُفارَقَهٌ»
در این دنیا محبت هر چیزی را که می خواهی در دلت راه دهی، راه بده، ولی در آخر از آن جدا خواهی شد؛ عالم،‌عالم جدایست.
سوم اینکه: «وَ اعمَلْ ما شِئتَ فإنَّكَ مُلاقيهِ» یعنی هر کاری می خواهی بکنی، انجام بده، اما نتیجه آن به خودت باز خواهد گشت و روزی تو با همین عمل ملاقات خواهی کرد و آن روز عمل به سوی تو بر می گردد.
در ادامه به پیامبر عرض نمود: «وَ اعلَم أنَّ شَرَفَ المُؤمِنِ قِيامُهُ بِاللَّيلِ وَ عِزَّهُ استِغناؤُهُ عَنِ النّاسِ»‌شرف مومن به نماز شب است. شب را برای عبادت برخیز وآگاه باش، عزت مومن در آن است که تمام امیدش فقط خداوند متعال بوده، چشمانش را از هرآنچه در دست مردم می باشد بسته و دلبسته لوازم و اسباب مردم نباشد.
شب را به سه قسمت تقسیم می کنند، به آخرین ثلث شب «سحر» می گویند، سحر ضیافت خانه مخصوص خداست. «وقت السحر وقت مبارک»
از علامه طباطبایی سئوال نمودند که چرا در آخرین ثلث شب (سحر) دعا مستجاب می شود؟
ایشان فرمودند: چون در آن وقت معصیت کنندگان همه درخوابند و فضا سالم است.
آری! گناهان فضا را آلوده می کنند.
سحر را وقت غنائم نیز نامیده اند چرا که همان اوقات خداوند متعال روزی معنوی و مادی را در بین بندگانش تقسیم می کند. استادمان آقای پهلوانی می فرمودند: به محض اینکه نیمه شب شد می توان نماز شب را به جا آورد ولیکن این عمل را تا سحر به تعویق بیاندازید، چرا که اسراری در لحظات سحر وجود دارد.
در روایات آمده است که دیر نخوابید «تلک صفتۀ الکلاب» سگ تا اواخر شب بیدار می ماند، دزد هم همان زمان برای دزدی می آید، زود بخوابید تا وقت سحر را از دست ندهید.
امروزه برنامه های تلویزیونی و ماهواره ای نه تها عبادت در شب، بلکه نماز صبح را نیز از مردم گرفته اند. قضاء رفتن نماز صبح بسیار سهمگین است، بطوریکه در روایات آمده است، کسی که نماز صبحش را قضاء کند زمین بر او لعنت می فرستد.
موقع سحر را که ثلث آخر شب می باشد غنیمت بشمارید. این شعر را هر از چند گاهی برای نفست بخوان:” الی کم کالبهائم” تا کی مثل حیوانات سرگشته میمانی و در وقت تقسیم غنیمت ها به خواب می روی.
بزرگان ما فرموده اند که؛ اگر می خواهی به مقامات (معنوی) دست یابی راهش خلوت کردن با خداوند متعال به هنگام شب است.
در راز و نیاز با خدا به هنگام شب اسرار زیادی وجود دارد: «مرو بخواب كه حافظ ببارگاه قبول ز ورد نیم شب و درس صبحگاه رسید»
آقا میرزاجواد ملکی تبریزی می فرمودند: گاهی خوابم نمی آید اما با این نیّت می خوابم که ذوات مقدسه معصومین را در خواب رویت بکنم- کشف از خواب شروع می شود- یکی گفت: که البته فقط در خواب می توانی دیدار داشته باشی که فرمود: به آن نیز راضی هستم
«دیده بخت به افسانه او شد در خواب کو نسیمی زعنایت که کند بیدارم»
تو هم به این کاروان ملحق شو:
“مخسب در دل شب ها که فیض قافله ای است که از کمینگه شب های تار می گذرد”
کدام امت و ملتی این چنین اندوخته ادبی را در اختیار دارد. در کدام زبان و ادبیات این همه معارف نهفته است.
«حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور»
اینها همه از ذائقه های پاک است حال شما این ذائقه ها را با ذائقه افراد گناهکار مقایسه کنید.
عزیزان! ما بر سر سفره ای نشسته ایم که آن را اهل شب بر ما گسترانده اند. خداوند متعال به خاطر اهل شب بلا را دفع می کند و رحمتش را نازل می نماید. در روایات است که اگر زن و یا مردی در جوف شب از ترس خدا قطره ای اشک بریزد، رحمت خدا تمام امت را فرا می گیرد.
«آنچه برمائده فیض برین نه طبق است رزق جمعی است که در پرده شب بیدارند»‌
خداوند متعال در قرآن در دو سوره آل عمران و ذاریات استغفار در سحر را برای اهل تقوا نسبت داده است.
در سوره ذاریات می فرماید: «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ»
در این آیه خداوند متعال متناسب حال ما برای متقی از کلمات «جنات»‌و «عیون»‌که معنای آن «باغ ها»‌و «چشمه ها»‌می باشد استفاده کرده است:
“چون سروکارت با کودک فتاد پس زبان کودکی باید گشاد”.
«آخِذِینَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُم» هنر متقی این است که از دست خداوند، لطف خدا را دریافت کند.
«شیرینی را به کسی ده که محبت نچشیده».
خداوند متعال می فرماید: «اِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنينَ» اینها در دنیا کارهای نیکویی انجام داده اند.
ارزش انسان ها به کارهای نیک و زیبای اوست. امیر المنین علی (ع) در همین باره میفرماید:” قِیمَهُ کلَّ امرِی ءٍ مَا یحسِنُهُ ”
خداوند در ادامه در توصیف افراد متقی می فرماید:” کانُوا قَلیلا مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ وَ بِالاسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ”آنها شب را کم می خوابیدند و وقت سحر استغفار می کردند.
از این دو آیه، اهل معرفت دریافته اند که در استغفار به وقت سحر اسراری قرار داده شده است و در سلوک انسان بسیار تاثیر گذار می باشد، مرحوم صدوق از امام صادق (ع) روایت می کند: هر کس در نماز وترش هفتاد مرتبه استغفار کند و یکسال به آن مراقبت نماید «كتبه الله عنده من المستغفرين بالاسحار» خداوند متعال او را در ردیف استغفار کنندگان سحر قرار می دهد، «و وجبت له المغفرة من الله عزوجل» و خداوند متعال مغفرتش را بر آنها واجب می‌کند.
پیامبر (ص) فرمودند: همه انسانها حزام (بند)‌دارند این حزامها به دلیل ارتکاب گناه در روز، پیدا می شوند.
این بند ها با ارتکاب گناه به زنجیر تبدیل می گردند، حال چه راهی برای باز شدن این زنجیر ها وجود دارد؟ حضرت در ادامه می فرماید: هنگام سحر از فرشتگان بر بالای سر انسان آمده و می گوید: «قم».
بعضی از علماء می گویند که من این صدا را شنیده ام. سید بن طاووس می فرماید: من این صدا را شنیده ام. آقا میرزا جواد تبریزی می فرمایند: من فردی را می شناسم که با این صدا از خواب بر می خیزد.
فرشته می گوید: بلند شو که صبح نزدیک است.
حضرت می فرماید: وقتی که از محل خواب بلند شد، یکی از این زنجیرها پاره می شود، وقتی هم که برای وضو بر بالای آب آمد زنجیر دیگری پاره می شود؛ و وقتی که به محل نماز رسید زنجیر دیگری نیز پاره می گردد؛ و در آخر زمانی که برای نماز ایستاد تمام زنجیره ها باز می شوند. بدین ترتیب زنجیری که در روز بخاطر گناهان برای خود درست کرده بود، با این نماز شبش همه اش پاره پاره می شود.
حضرت در آخر می فرماید: موقعی که این فرد صبح کرد با چشمانی روشن وارد جامعه می گردد.
خداوند متعال ما را از این معارفش محروم نفرماید. انشا ا…

خطبه دوم

خودم و تمام عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم، این تعبیر با عظمتی است که خداوند متعال میفرماید: فقط یک گروه از فزع اکبر و وحشت آخرت در امان خواهند بود و آن گروه، اهل تقوا میباشند تقوا یعنی اینکه وقتی فرد با گناهی مواجه شد به خاطر ترس از خدا از آن دوری می کند.
“ینجی الله الذین اتقوا بمفازتهم لا یمسهم السوء و لا هم یحزنون “(اهل تقوی) نه حزنی دارندو نه زشتی و عذابی به ایشان می رسد.
ما باید به جزئیات آخرت دقت کنیم تا بفهمیم که خداوند در این آیه چه میخواهد بگوید. اگر ما آخرت را همانند تابلویی تصور کنیم، در آن تابلو تک تک جزئیات آخرت آمده است یکی از این جزئیات (( نداء)) است؛ خداوند در قیامت ((نداء)) می کند. ((نداء)) به چند شکل خواهد بود:
یکی از اقسام ((نداء)) این است که خداوند ((نداء)) می کند: که ای (مردم) در مقابل (دعوت) پیامبرانِ با عظمتی که فرستادم، چه گفتید؟ (چه موضعی گرفتید.)
((وَ يَوْمَ يُناديهِمْ فَيَقُولُ ماذا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلينَ))، خدا نداء میکند: ماذا أَجَبْتُمُ؟ چه جوابی دادید؟”المرسلین”، به پیغمبران.
((فعَمِیَتْ عَلَیْهِمُ الْأَنْباءُ)) زبانها لال و چهره ها عبوس و درهم می شوند؛ چرا که کسی که در این دنیا کار را خراب کرده، چه جوابی دارد که بگوید؟
((فَهُمْ لا یَتَساءَلُونَ)) از این شخص دیگر سئوال هم نمی کنند و بدون سوال باید به جایی برود که باید برود. چهره ها نیز در آن روز دیدنی است.
خداوند میفرماید: ((وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ))گمان نکن که من از کسانی که به انسان ها ظلم می کند غافل هستم.
خداوند تأکید میکند که من به همه اعمال آنها، چه آنهایی که به بیت المال خیانت می کنند، چه رشوه می خورند چه آبرو و حیثیت می برند آگاهم.
حال این سئوال پیش می آید که چرا خداوند آنها را عقوبت نمی کند؟
در این مورد خداوند متعال میفرماید: (( إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ)) کیفر ظالمان را به تأخیر افکند تا آن روزیکه چشمهایشان در آن روز خیره و حیران است.
خداوند خواهد گفت: (( و لقد کشفنا عنک عطائک فبصرک الیوم الحدید)) پرده را از مقابل چشمانت برداشته ایم، امروز چشمانت تیز و روشن است.
((مُهْطِعِینَ مُقْنِعِی رُءُوسِهِمْ لاَ یَرْتَدُّ إِلَیْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء)) (این جملات را در خلوت بگویید تا برایتان عادت شود.)
((هطع کردن به چیزی)) یعنی اینکه چشم را تیز نموده و خوب و با دقت به آن چیز نگاه کنی.
گردن را دراز کرده و با خشوع به طرف آن چیز رفتن، با سرعت و با ترس به طرف چیزی رفتن. به آن می گویند: ((هطع))
((مُهْطِعِینَ مُقْنِعِی رُءُوسِهِمْ)) مردم در (قیامت) با سرعت و ترس به طرف صدا (موقف حساب) میروند.
((لاَ یَرْتَدُّ إِلَیْهِمْ طَرْفُهُمْ)) پلک هایشان به هم نمی خورد ((وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء))و دل هایشان خالی و از وحشت فرو ریخته.
از حالا به فکر آن لحظه باشید با خداوند معامله کنید.
عزیزان این روزها سران آمریکا به رجزخوانیهای عجیب و غریبی روی آورده اند. گاهی اوباما علیه ایران رجزخوانی میکند، گاهی جان کری رجز خوانی میکند، گاهی هم مسئول مذاکره آمریکا رجز خوانی میکندو گاهی نیز نمایندگان کنگره و یا سنا رجز خوانی میکنند.
مثل اینکه ماموریت مشترکی دارند که به این تهدیدات دست بزنند. دقت کنید که همه این تهدیدات و رجز خوانی ها ((جنگ روانی)) است.
این جنگ روانی مقدمه ای برای خلع سلاح و باج گیری از ایران در مذاکرات پیش رو می باشد. عنایت داشته باشید که آنها به ما محتاج هستند آنها تمایل زیادی دارند که ما با آن ها مذاکره کنیم.
چرا اصرار میکنند که ایران در مذاکرات و لو با فشارِ تحریم حضورپیدا کند؟ برای آنها یک کابوس بزرگی است که توان هسته ای ایران بالا برود، ایران هم به این ضعفِ آنها پی برده است.
اخیرا آقای اوباما در صحبت های خود در مرکز صهیونیستی سابان گفت: ((علت اینکه ما با ایران مذاکره میکنیم این است که توان هسته ای ایران به حدی رسیده است که واقعا ما را نگران کرده است.))
پس معلوم شد، ما هر چه در این زمینه (هسته ای)یشرفت داشته باشیم و توان هسته ای خود را بالا ببریم موجب نگرانی آنها میشویم و این برای ما یک اهرم خوبی است تا آنها را تحت فشار قرار دهیم، لذا آنها به ما محتاج هستند.
غربی ها برای ما نقشه های زیادی را تدارک دیده اند اما برای یک طرح خود حساب ویژه ای باز کرده اند که باید ملت در مقابل آن آگاه و بصیر باشد.
طرح این است، آنها میخواهند کاری کنند تا مردم در داخل کشور به این باور برسند که مشکلات اقتصادی تماما صد در صد به تحریم و انرژی هسته ای مربوط میشود که اگر این گونه تحلیل گردد دیگر حل مشکلات اقتصادی در نگاه مردم شرطی شده و حل یکی وابسته به حل دیگری تلقی میگردد، با این شرایط اگر نظام اسلامی بخواهد به طرف عزت ملی برود و یا بخواهد اقتدار علمی خود را حفظ کند انسجام داخلی به هم خورده و شکاف بزرگی ایجاد میشود.
متاسفانه برخی از سیاسیون در داخل کشور نیز به این مسئله دامن میزنند و طوری با مردم صحبت میکنند که انگار همه این مشکلات اقتصادی، مربوط به تحریم میباشد چنانکه در ایام انتخابات نیز بر شعار هایی چون (( با رفع تحریم همه مشکلات حل میشود)) تاکید می نمودند.
شکی در این نیست که تحریم در اقتصاد تاثیر دارد و لیکن بعضی از معضلات اقتصادی در کشور ما وجود دارد که هیچ ربطی به تحریم ندارد.
وقتی که مصرف روزانه بنزین در کشور ما 80 میلیون لیتر می باشد این چه ربطی به تحریم دارد؟ مصرف روزانه بنزین به مقدار 80 میلیون لیتر در هیچ جای جهان سابقه ندارد.
عزیزان! سالانه،100 میلیارد دلار در کشور گاز مصرف میکنیم، آیا این گونه مصرف اقتصاد را فلج نمی کند؟
طبق آمار رسمی وزارت نفت مجموع گاز و نفت مصرفی سالانه کشور به طور متوسط معادل 5 میلیون بشکه نفت میباشد. این مصرف در دنیا نظیر ندارد، بطوریکه ایران را از این حیث در ردیف اول به شمار می آورند.
حال باید متوجه شد که چرا مقام معظم رهبری دائما به سبک زندگی، توانمندی های داخلی و اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند.
اگر به روسیه که منبع عظیم گاز را دارد بروید، هیچ جایی پیدا نمی کنید که از بخاریهای گازی استفاده کنند، بلکه آنها موتور خانه های مرکزی درست کرده، آب را گرم نموده و آن را به خانه ها هدایت می کنند. هر چه من در آنجا دقت نمودم خانه ای را که در آن گاز روشن باشد را ندیدم.
و یا اگر به شهر های ترکیه و حتی به روستاهای آنجا بروید، می بینید که در پشت بامهای خود دستگاه های انرژی خورشیدی گذاشته اند تا از طریق حرارت خورشید آب خود را گرم نمایند.
حال در مملکت خودمان در مرکز کشور و یا جنوب که قوی ترین گرمای آفتاب را داریم بر چه اساسی و با چه حساب و کتابی لوله های گاز را کشیده و در خانه ها آنرا روشن میکنیم؟
ما در ریخت و پاش خیلی پیشتازیم؛ در اروپا وقتی مهمان کسی هستی دائما میزبان می گوید چه ساعتی می خوابید؟
وقتی که علتِ سئوال را جویا میشوی متوجه می گردی که اینها بر روی شوفاژ خود یک دستگاه دیجیتالی دارند که نشان می دهد چقدر گاز مصرف شده است و لذا با تنظیم مصرف، از روشن شدن اضافی شوفاژ جلو گیری می کنند.
این که ما پول نفت را برای کارهای عمرانی خرج کنیم سیاست غلطیست که در طول 33 سال در پیش گرفته ایم. اگر ما این پول را در زیر ساختها مصرف می کردیم و از درآمد آن به عمران و آبادی رسیدگی می کردیم، تحریم ها چه تاثیری می توانست بگذارد؟ این عملکرد های غلط چه ربطی به تحریم دارد؟ اگر ما با این پولها در طول 33 سال زیر ساختهایی مثل سد را درست میکردیم آیا وضع به همین منوال بود؟ در حالی که هر جا برای سد و آب پول خرج کرده ایم، در عرض 2 سال اصل پول برگشته است.
از یک هکتار زمین در گرمی 70 تن شلی برداشت شده است حال شما پول این محصول را حساب کنید که چقدر میشود؟
آیا ساخت سد کوثر ده سال باید طول بکشد؟ شما بروید جنوب استان و ببینید که مهاجرت چقدر وحشتناک است. اینها چه ربطی به تحریم دارد؟
قدرت بهره وری چه ربطی به تحریم دارد؟
الان در دنیا به برکت پیشرفت های علمی قدرت بهره وری به اوج رسیده است که من خوف دارم جزئیات آن را برایتان بازگو کنم و مورد استهزاء قرار بگیرم.
نهایت بهره وری ما از یک حیوان روزانه 25 کیلو شیر می باشد در صورتیکه این بهره وری در کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از آن چیزیست که می توان تصور نمود. واقعا باور نکردنی است.
اینکه قدرت بهره وری ما تا این اندازه پایین می باشد چرا باید به حساب تحریم گذاشته شود؟
ما باید به توانمندیهای داخلی توجه کنیم.
الان این نیروگاهی که در استان وجود دارد با سیستم گازی کار می کند. بدلیل مصرف بی رویه گاز در کشور دولت مجبور می شود سوخت نیروگاه ها را تغییر و یا قطع نماید، در حالی که اگر سوخت نیروگاه اردبیل را به بخار و سیکل ترکیبی تبدیل کنیم به اندازه کل مصرف بنزین و گاز استان صرفه جویی می شود.
درآمد نفتی، برای کشور یک معضل گردیده است، یک مدیر منتظر می ماند که چه وقت دولت از پول نفت به او می دهد تا کار عمرانی و… انجام دهد.
اما در کشورهای دیگر که نفت ندارند، قضیه اینجور نیست، در آنجا استاندار می گوید که من باید در آمد داشته باشم؟ لذا بدیهیست که ارزش پول را دانسته و در مصرف آن نهایت دقت را می نماید.
ما باید این مسائل را سروسامان بدهیم، وقتی ما مواد اولیه را خودمان از مملکت خارج می کنیم چه ربطی به تحریم دارد؟ در صورتی که می دانیم بالاترین درآمد در آخرین حلقه تولید می باشد.
این نفت خامی که ما می فروشیم هزاران فرآورده دارد، الان کشتی ژاپنی به خلیج فارس آمده و نفت را از ما می خرند، اینها چنان ارزش “زمان”را میدانند که کارخانه تولید فرآورده های نفتی را در کشتی گذاشته و در همان کشتی قبل از آنکه به ژاپن برسند نفت را تبدیل به پارچه چادر مشکی کرده و آن را به بازار می دهند.
آیا ما این کار را نمی توانیم انجام دهیم؟
الان بنزین در ایران هر لیتر 700 تومان و در بیرون از ایران هر لیتر 8000 تومان می باشد. مشکل این است که در سال های گذشته مدیریت نشده و دولت ها برنامه ریزی بلند مدتی نکرده اند ( یعنی آینده را پیش بینی ننموده اند) الان هیچ کس نمی تواند کاری انجام دهد و نتیجه اش این می شود که هر روز به وفور از ایران بنزین و گازوئیل قاچاق می شود. کشتی های نفتی که می آیند، به علت اینکه نمی توانند به ساحل نزدیک شوند، دورتر از ساحل لنگر می اندازند، قاچاقچیان نیز از ساحل تا محل استقرار کشتی لوله کشی نموده و از این طریق سوخت قاچاق می شود. حال این ها چه ربطی به تحریم دارد؟
اگر ما به کشورهای دیگر نگاه کنیم، می بینیم که این ها خیلی دقیق برنامه ریزی کرده اند و مشکلی در این مسائل ندارند؛ مثلا آنها به اهمیت “وقت” پی برده و آن را تنظیم کرده اند.” وقت “،”وقت”، “وقت”. میدانید چه ثروت عظیمی است. حال شما ببینید که در اداره جات ما کار مفید چقدر است؟
یکی از دکترها به من می گفت که من جهت تحصیل به کره رفتم دیدم که همه این ها آرزو می کنند فقط یک روز در ژاپن برق برود تا آن ها از کشور ژاپن یک روز جلو بیافتند، دقت کنید، دعوا سر روز است. این فرهنگ ( استفاده از لحظه ها) باید در جامعه ما جا بیافتد. احساسات جمعی را ما باید در جامعه زنده کنیم.
مجلس ملی فرانسه آمده در پشت بام خود کندوی عسل گذاشته و به صورت نمادین 150 کیلو عسل برداشت می کند تا به ملت خود بگوید که از هر فرصتی باید استفاده کرد.
و یا در زمین هایی که لوله های هسته ای فرانسه می گذرد و در ان لوله ها آب گرم در جریان می باشد به جهت آن که حرارت از دست نرود، آمده اند در زمستان آن زمین را نیز کاشته اند.
برای این کارها یک نهضت بزرگ لازم است. مقام معظم رهبری که به سبک زندگی تاکید می کنند مطالب زیادی در آن نهفته است. ما اگر به این سمت برویم تحریم های دشمن هیچ وقت نمی تواند بر اراده ملت غلبه کند.
انشاا… خداوند متعال با عنایت خاص خود توطئه های دشمن را خنثی نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا