آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعکسعمومی

مراسم گرامیداشت نیمه شعبان در باکو/ تصویر

به مناسبت سالروز ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) مراسم جشنی با حضور عاشقان اهل بیت (ع) و ایرانیان مقیم در شهر باکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو در سخنانی در مراسم جشن نیمه شعبان، گفت: «شب نیمه شعبان بر اساس روایات بعد از شب قدر، برترین شب‌ها شناخته شده و در بین اهل سنت هم روایات متعددی در این زمینه وارد شده است و بر فضیلت این شب معتقدند.»

وی افزود: «سال 1400 هجری شمسی دو عید نیمه شعبان را در خود دید و این امر ممکن است در چندین سال بعد تکرار شود و ما مفتخریم که هم آغاز سال شمسی با سالگرد ولادت حضرت حجت(عج) بود و هم سال هجری شمسی را با این مناسبت به پایان می‌رسانیم و امیدواریم از فضیلت‌های این شب بهره کافی را برده باشیم.»

پورمرجان اضافه کرد: «در فرهنگ و ادبیات فارسی، نیمه شعبان جایگاه خاصی دارد و در ادبیات کهن ایران زمین «شب برات» نامیده شده است که نیمه شعبان خوانده‌ اند.»

در ادامه، سیدعباس موسوی، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: «عید نوروز را که عید مشترک هر دو کشور است را تبریک می‌گویم و می‌توان این سال را سال مهدوی نامگذاری کرد و دعا می‌کنیم تا حضرت صاحب الزمان(عج) در این سال ظهور کنند.»

سید المان، از علمای فرهیخته جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم، اظهار داشت: «مسلمانان و تمامی ادیان از جمله یهودیان، مسیحیان و … بشارت به ظهور مصلح جهانی دارند. قرآن کریم نیز وعده می‌دهد که منجی خواهد آمد.»

وی در ادامه سخنانش، با اشاره به احادیث و روایات، به بررسی ابعاد ولادت حضرت مهدی(عج) پرداخت.

حجت‌الاسلام میر سلام، معاون نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی گفت: «شخصی که برای نجات بشریت ظهور می‌کند، بنده‌ ای برگزیده خواهد بود که متعلق به تمام بشریت و عالم است. حتی اهل سنت نیز معتقد به ظهور هستند.»

وی افزود: «روایات آمده است که کسی می‌آید و زمین را با عدل پر می‌کند، زمانی که ظلم در دنیا بیداد می‌کند. با ظهور امام زمان(عج) نه تنها عدالت بلکه بسیاری از مشکلات برطرف و سختی‌ها سهل و آسان می‌شود و ما نیز قرآن را بهتر درک خواهیم کرد.»

اجرای برنامه دینی در مدح حضرت ولیعصر(عج) توسط شاعران اهل بیت (ع)، مداحان و گرو‌ه‌های تواشیح از جمله گروه هلال و درویشان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا