آذربایجاناخبارترکیه

احمد داوود اوغلو، در سخنرانی‌ خود در آکادمی دیپلماسی آذربایجان: کسی از ترکیه توقع عذر خواهی نداشته باشد.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، در سخنرانی‌ خود در آکادمی دیپلماسی آذربایجان در رابطه با سرنگونی هواپیمای روس ناقض حریم هوایی ترکیه گفت، کسی از ترکیه توقع عذر خواهی نداشته باشد.

به گزارش گروه قفقاز، داوود اوغلو با  بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند ترکیه را به خاطر سرنگونی هواپیمای مذکور متهم کند، گفت ترکیه در مقابل نقض حریم هوایی خود توسط هواپیمایی با هویتی نامعلوم با استفاده از حق مشروع دفاع خود، قوانین تعامل‌ که توسط همه شناخته شده را اعمال کرده است.

وی افزود: “هیچ‌کس نمی‌تواند به خاطر این ترکیه را متهم کرده و از ترکیه توقع عذرخواهی داشته باشد. ما به خاطر حفاظت از مرزهای خود عذر خواهی نمی‌کنیم. حساب آن را تنها و فقط به مردممان که در انتخابات 1 نوامبر مشروعیت‌ را از آن‌ها گرفته‌ایم می دهیم”.

او با اشاره به اینکه هیچ مشکلی بین مردم روسیه و ترکیه وجود ندارد، اظهار داشت:  از اینجا به مسکو و تمام روس‌تباران خطاب می‌کنم، هیچ گونه تردد و نگرانی و سوء نیت، نسبت به مردم روسیه نداریم. ترک‌ها و روس‌‌ها، دو ملت بزرگی هستند که تاریخ آسیا و اروپا را باهم رقم زده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد: “مردم روسیه، مردم محترمی هستند، ما به آنها احترام می‌گذاریم، اما همه باید بدانند که مردم ترکه نیز مردم شریف و محترمی هستند، و از مردمی که به آنها احترام می‌گذارد انتظار احترام متقابل دارد”.

وی با تاکید بر اهمیت گفتگو‌ برای حل تنش به وجود آمده بین روسیه و ترکیه، گفت: “تمام سران روسیه از جمله آقای پوتین را به گفتگو  رو‌ در رو این مسئله (سرنگونی هواپیمای روس ناقض حریم هوایی ترکیه) دعوت می کنم.”

داوود اوغلو در خطاب به سران روسیه هشدار داد: “نباید از ادعاهایی مانند “ترکیه از داعش حمایت می‌کند” که تا 15 روز پیش در دستور کارتان نبود و یادآور کمپین‌های روز‌های جنگ سرد است، علیه هم استفاده کنیم. اگر چنین ادعایی وجود داشت پس چرا 15 روز پیش عنوان نکردید”.

وی در خصوص مسئله خاک‌های اشغالی جمهوری آذربایجان  به ادامه حمایت ترکیه از این کشور تاکید کرده و گفت: “بار دیگر تاکید می‌کنم، دولت ترکیه تا زمان آزادی تمام خاک‌های زیر اشغال آذربایجان عزیز، همواره در کنار این کشور خواهد بود”.

نخست‌وزیر ترکیه با بیان این‌که هر ذره خاک آذربایجان عزیز است و باید از زیر اشغال نجات یابد اظهار داشت:”از اینجا به ارمنستان می‌خواهم بگویم در صورت پس دادن خاکی که به شما تعلق نداشته به صاحب اصلی آن و آغاز روند دوستی، شما هم می‌توانید در خط اتحاد صلح و دوستی میان ترکیه، آذربایجان و گرجستان شرکت کنید. ترکیه در خصوص هیچ کس نگرش خصمانه‌ ندارد”. 

گفتنی است، در پی هدف قرار دادن هواپیمای روسیه توسط ارتش ترکیه و سقوط جنگنده روسی، رئیس جمهور روسیه از ترکیه خواسته بود از روسیه عذرخواهی رسمی صورت بگیرد و همچنین عاملان این قضیه مجازات گردیده و خسارات از سوی ترکیه جبران شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا