آذربایجاناخبارعمومی

سازمان امنیت و همکاری اروپا خواهان شرکت در پروژه های دریای خزر

سازمان امنیت و همکاری اروپا با طرح توسعه بنادر سبز و همکاری در منطقه دریای خزر خواهان شرکت در پروژه‌های جدید ترکمنستان است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از وستنیک قفقاز، در اواخر ماه اکتبر، میزگردی برای کارشناسان در عشق‌آباد و یک سمینار فنی با این موضوع در بندر بین‌المللی ترکمن باشی برگزار شد. همان‌طور که نشریه سازمان امنیت و همکاری اروپا در مقاله‌ای تحت عنوان: «OSCE با آغاز فعالیت در ترکمنستان، توسعه بنادر سبز و همکاری در منطقه دریای خزر را ارتقاء می‌بخشد» آمده است، این نشست یک‌سری اقدامات را به پایان رساند که اولین آنها در ابتدای سال در جمهوری آذربایجان و قزاقستان به‌عنوان بخشی از پروژه سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSBE) تحت عنوان «ارتقاء بنادر سبز و تعامل در منطقه خزر» برگزار شده بود.

گفته می‌شود هدف این پروژه تقویت روابط و تجارت بین بنادر خزری این کشورها است. نشست‌های عشق‌آباد و ترکمنباشی مورد توجه مقامات دولتی و جامعه سرمایه گذاران بین‌المللی قرار گرفت. نمایندگان وزارت صنعت و ارتباطات، وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی، وزارت نیرو، مقامات بندری و گمرک و همچنین شرکت‌های لجستیک به‌همراه کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد مراحل اصلی این پروژه گفتگو کردند، همچنین نیازهای ترکمنستان برای کمک‌های فنی و مهمترین مزایای رویکرد مشترک در زمینه دیجیتالی شدن و محوطه‌سازی بنادر جداگانه در خزر را مشخص کردند.

این پروژه مکانیزم مؤثری برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان ارائه می‌دهد. این امر به تبدیل هرچه بیشتر دریای خزر به یک مرکز لجستیکی و تجارت منطقه‌ای کمک کرده، که ثبات و امنیت در منطقه و همچنین رفاه اقتصادی مردم را تضمین خواهد کرد.

دیگو اونگارو، سفیر ایتالیا در ترکمنستان گفت: ما بسیار خوشحالیم از این پروژه مهم پشتیبانی می‌کنیم که باعث بهبود همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، کمک به کاهش انتشار کربن حاصل از حمل‌ونقل و همچنین کمک به همکاری پایدار خواهد شد.

نایتارت هوفرــ‌ ویسینگ سفیر آلمان در ترکمنستان گفت: در دنیای کنونی، فرصت‌های تعامل بسیار مهم هستند و باید آنها را بین کشورهای آسیای مرکزی بیشتر توسعه داد. آلمان مفتخر است که از این پروژه سازمان امنیت و همکاری اروپا پشتیبانی می‌کند.

ایوانا مارکوویچ ــ بوشکوویچ، معاون رئیس مرکز امنیت و همکاری اروپا در عشق‌آباد گفت: ترکمنستان در گفتگوها و ابتکارات سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای موجود با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی نقش فعالی دارد. این پروژه انگیزه‌ای را به فعالیت‌های این مرکز در ترویج ابزارهای تسهیل تجارت، حمل‌ونقل و دیجیتالی‌سازی و همچنین توسعه پتانسیل ترانزیت کشورهای ذی‌نفع خواهد داد.

دانیل کروز، مسئول ارشد برنامه سازمان امنیت و همکاری اروپا، توضیح داد، وابستگی رو به رشد بین کشورهای منطقه به یک رویکرد یکپارچه در زیرساخت‌های انرژی، تبادل داده دیجیتال و حمل‌ونقل نیاز دارد. وی خاطرنشان کرد: چنین رویکردی برای در نظر گرفتن تجارت رو به رشد سریع بین آسیا و اروپا برای اطمینان از تعامل پایدار، ضروری است.

نشست‎های ترکمنستان ادامه فعالیت‌هایی بود که در ژوئن ۲۰۱۹ در جمهوری آذربایجان و در اکتبر در قزاقستان آغاز شده بود. این پروژه با پشتیبانی مالی آلمان، ایتالیا، ایسلند و جمهوری آذربایجان اجرا می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا