آذربایجاناخبارعمومی

روزنامه اسرائیلی هاآرتص؛ نمایش سلاح فروخته شده رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان

در سال های اخیر، بسیاری از هواپیماهای باری به طور منظم مسیر جمهوری آذربایجان-اسرائیل را پرواز کرده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در موزیک ویدئوی یک خواننده جمهوری آذربایجانی درباره ارتش این کشور، تسلیحات پیشرفته ساخت رژیم صهیونیستی دیده شده است.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص در پایگاه اینترنتی نوشت: انتشار یک موزیک ویدئو در ستایش از مرزبانان جمهوری آذربایجان و نمایش قابلیت های نظامی ارتش این کشور این موضوع را افشا کرده است که ارتش آذربایجان از سامانه های تسلیحاتی پیشرفته ساخت صنعت دفاعی اسرائیل استفاده می کند.
در این موزیک ویدئو که چهار دقیقه و پانزده ثانیه است، نرمین کریمبایووا (Narmin Karimbayova)، خواننده آذری, از خدمات مرزی آذربایجان تمجید می کند و همزمان با آن تصاویری از سامانه های نظامی ارتش جمهوری آذربایجان به نمایش در می آید. در این فیلم دو سامانه تسلیحاتی پیشرفته دیگر نیز که صنایع هوافضای رژیم اسرائیل و شرکت سامانه های دفاعی پیشرفته رافائل در اسرائیل ساخته اند، نمایش داده می شود.
در زمان یک دقیقه و پنجاه و پنجمین ثانیه این ویدئو, پهپاد هاروپ آی ای آی (IAI Harop) شلیک می شود. هاروپ یک پهپاد ضد رادار است.
در آوریل ۲۰۱۶، واشنگتن پست گزارش داد فیلم های ضبط شده از منطقه ناگورنو قره باغ جدایی طلبان ارمنستان که جنگ میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آن در جریان است، یک پهپاد انتحاری اسرائیلی در آسمان دیده شده است. ظاهرا آن پهپاد شبیه پهپاد هاروپ بوده است.
در آن زمان، دولت ارمنستان استفاده ارتش آذربایجان را از تسلیحات اسرائیلی به شدت محکوم کرد.
صنایع هوافضای اسرائیل در واکنش به این ویدئو از ارتش جمهوری آذربایجان, اعلام کرد درباره قراردادها و مشتریانش حرفی نمی زند. شرکت رافائل نیز همین اصول را حفظ کرد و به صورت رسمی درباره قراردادهای تسلیحاتی خود با کشورهای دیگر اظهار نظر نکرد.
در سه دقیقه و هجدهمین ثانیه این موزیک ویدئو سامانه تسلیحاتی تایفون، موشک های اسپایک را از یک کشتی نیروی دریایی آذری شلیک می کند. این سامانه که به آن Typhoon MLS-NLOS گفته می شود ساخت شرکت رافائل است و بر روی یک ناو جنگی قرار می گیرد.
نمایش سلاح فروخته شده رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجاندر سال های اخیر، بسیاری از هواپیماهای باری به طور منظم مسیر جمهوری آذربایجان-اسرائیل را پرواز کرده اند. هواپیماهای باری شرکت هواپیمایی سیلک وی ایرلاینز سه بار در هفته در فرودگاه بین المللی بن گوریون به زمین می نشینند. بر اساس گزارش پایگاه های اینترنتی رد یابی پروازهای بین المللی، در دو سال گذشته، شش هواپیما متعلق به وزارت دفاع آذربایجان در یک پایگاه نظامی اسرائیلی در جنوب اسرائیل به زمین نشسته اند و چند ساعت بعد، پس از بارگیری یا تخلیه بار به پرواز درآمده است.
موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان و هم مرز بودن آن با ایران نقش مهمی در این رابطه دارد. دو سوم نفت وارداتی اسرائیل از آذربایجان و با موافقت الهام علی اف، رئیس جمهور این کشور تامین می شود. گزارش شده است که اسرائیل سامانه های راداری و پهپاد به آذربایجان می فروشد و به گزارش رسانه های خارجی، اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان اطلاعات جاسوسی درباره ایران جمع آوری می کند.
در سال ۲۰۱۶، جمهوری آذربایجان اعلام کرد تجهیزات دفاعی به ارزش تقریبا پنج میلیارد دلار از اسرائیل خریداری کرده است. علی اف در آن زمان گفت اسرائیل و آذربایجان چندین سال است که در زمینه صنعت دفاعی همکاری دارند و این همکاری در حال شکوفایی است. وی افزود: “بزرگترین بخش این قراردادها (خرید تجهیزات دفاعی) اجرا شده است و ما هنوز در این زمینه به همکاری خود ادامه می دهیم و از این سطح از همکاری بسیار راضی هستیم.”

منبع:خبرگزاری صداوسیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا