آذربایجاناخبارایراننخجوان

مذاكره هیأت دانشگاهي ایران با مراكز علمي نخجوان

هيأت ايراني شرکت‌كننده در دومین نشست علمی بررسی ابعاد عرفانی، اخلاقی و تربیتی امام خمینی (ره) در نخجوان، با مسئولان و رؤساي مراکز علمی جمهوری خودمختار نخجوان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، شخصیت‌های علمی مدعو ایرانی که به ‌منظور شرکت و سخنرانی در دومین نشست علمی بررسی ابعاد عرفانی، اخلاقی و تربیتی امام خمینی (ره) به نخجوان سفر کرده بودند، با هماهنگی‌های به ‌عمل ‌آمده توسط وابستگی فرهنگی كشورمان، ضمن بازدید از مراکز علمی و فرهنگی نخجوان با مسئولان و رؤساي مراکز علمی جمهوری خودمختار نخجوان دیدار و گفت‌وگو کردند. در ادامه گزارش سه بازدید اين هيأت ارايه مي‌شود.

بازديد از دانشگاه دولتی نخجوان

وابسته فرهنگی ايران در نخجوان و هیأت ایرانی شرکت‌کننده در دومین نشست علمی بررسی ابعاد عرفانی شخصیت امام (ره) كه در اين جمهوري برگزار شد، با الشن محمداف، معاون دانشگاه دولتي نخجوان و همچنين قربان، رییس دانشکده روابط بین‌الملل و زبان‌های خارجی اين دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در اين دیدار يحيي فوزی، معاون پژوهشی پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه دولتی نخجوان برای همکاری با دانشگاه‌هاي ايران را مثبت ارزیابی و اعلام کرد: پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خميني (ره) آماده همکاری براي انجام تحقیقات مشترک، برگزاری سمینارها، تبادل هیأت‌های علمی و مبادله دانش به صورت الکترونیکی است.

سيد حسن نورانی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی هم با مثبت ارزیابی کردن امکانات دانشگاه دولتی نخجوان، تأکید کرد: اجرای برنامه‌های علمی مشترک می‌تواند همکاری‌های دوجانبه را تعالی بخشد.

وابسته فرهنگی كشورمان در نخجوان نیز به مقوله رشد تعاملات هیأت‌های عاليرتبه دو کشور در دو حوزه سیاسی و اقتصادی در یک سال اخیر اشاره و تصریح  كرد: در حوزه علمی و فرهنگی نیز ضروری است که میزان تبادلات و تعاملات افزایش یابد.

همچنين الشن محمداف، معاون دانشگاه دولتی نخجوان، گفت: پیشنهادات ارزنده هيأت ایرانی به اطلاع ریاست دانشگاه خواهم رساند و نتیجه را به وابستگی فرهنگی اين منعکس خواهم كرد.

ديدار با رییس آکادمی علوم نخجوان

وابسته فرهنگی ايران در نخجوان و هیأت ایرانی شرکت‌کننده در دومین نشست علمی بررسی ابعاد عرفانی شخصیت امام (ره) كه در اين جمهوري برگزار شد، با اسماعیل حاجیـاف، رییس آکادمی علوم جمهوری خودمختار نخجوان، دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار طرفین بر اهمیت توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی تأکید کردند.

در ابتدا رییس آکادمی علوم نخجوان، اطلاعات مبسوطی در خصوص تاریخچه، حوزه‌های فعالیت، ترکیب و تعداد اعضا، وساختار آکادمی علوم جمهوری خودمختار نخجوان ارایه داد و پس از آن یحیی فوزی، معاون پژوهشی پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) گفت: با توجه به حوزه‌های فعالیت آکادمی علوم نخجوان، می‌توان در برخی از موضوعات موردعلاقه مشترک تحقیقات علمی به انجام رساند.

سید حسن نورانی، محقق دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: ظرفیت‌های زیادی برای انجام طرح‌های علمی مهیاست و ضرورت دارد قابلیت‌های علمی آکادمی علوم نخجوان به مراکز علمی ایران اسلامی منتقل شود تا در چارچوبی علمی فعالیت‌های مشترک اجرا شوند.

حسين آقازاده، وابسته فرهنگی كشورمان هم در اين ديدار اظهار كرد: تبادل هیأت‌های علمی به طور متقابل، می‌تواند شرایط و ملزومات شناخت بیشتر برای ارتقاي همکاری‌های دوجانبه را افزایش دهد.

ديدار با رییس دانشگاه نخجوان

وابسته فرهنگی ايران در نخجوان و هیأت ایرانی شرکت‌کننده در دومین نشست علمی بررسی ابعاد عرفانی شخصیت امام (ره) كه در اين خودمختاري برگزار شد، با رییس دانشگاه نخجوان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه نخجوان برگزار شد، اسماعیل علی‌یف، رییس دانشگاه نخجوان، گفت: بهره‌برداری از ساختمان‌های جدید این دانشگاه كه سابقه فعاليت آن به 17 سال مي‌رسد، از سال 2015 آغاز شده است. اين دانشگاه در میان 15 دانشگاه خصوصی جمهوری آذربایجان، تنها دانشگاه خصوصی است که از پایتخت مجوز فعالیت دارد. دانشگاه نخجوان با دارا بودن هزار دانشجو، 15 رشته علوم انسانی را تدريس مي‌كند.

در ادامه یحیی فوزی، معاون پژوهشی پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) گفت: از رشد و توسعه نخجوان به ‌ویژه در حوزه زیرساخت‌های دانشگاهی، خوشحال هستيم. با وجود این ظرفیت‌ها می‌توانیم در زمینه مبادله دانش و هیأت‌هاي علمي همکاری دوجانبه‌ای را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

سید حسن نورانی نیز گفت: این سفر باعث شد که با توسعه زیرساخت‌های مراکز علمی و شهر نخجوان آشنا شویم و مناسب است این قابلیت‌ها به جامعه علمی جمهوری اسلامی ایران معرفی شوند تا تعاملات دانشگاهی دوجانبه افزایش یابد.

در ادامه نيز حسین آقازاده، وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان، تأکید کرد: زمینه‌های متعددی در بخش‌های مبادله دانش، استاد و دانشجو وجود دارد و ضرورت دارد برنامه‌های مورد علاقه طرفین طراحی و اجرا شوند.

وي همچنين افزود: مراکز علمی ايران آماده توسعه مناسبات و تعاملات در زمینه‌های مختلف با جمهوري خودمختار نخجوان هستند.

اسماعيل علي‌يف، رییس دانشگاه نخجوان در پايان اين ديدار و در سخناني دوباره، تأكيد كرد: دانشگاه نخجوان تمایل دارد همکاری‌های دانشگاهی خود با مراکز علمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا دهد.

انتهاي پيام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا