آذربایجاناخبارتحليل هانارداران

رویارویی نظام‌مند با شیعیان آذربایجان در سایه حمایت آمریکا و اسرائیل

حمله نیروهای ویژه اداره مبارزه با جرائم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان (باندوتدل) به یک مجلس عزاداری در نارداران منجر به شهادت پنج تن از دینداران جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، حمله نیروهای ویژه اداره مبارزه با جرائم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان (باندوتدل) به یک مجلس عزاداری در نارداران در روز 26 پنج‌شنبه گذشته نوامبر (14 صفر) منجر به شهادت پنج تن از دینداران جمهوری آذربایجان شد.

 این منطقه که در حدود 30 کیلومتری شمال شرق باکو در ساحل دریای خزر قرار دارد، با محاصره اعلام نشده دولت جمهوری آذربایجان مواجه شده است، به نحوی که حتی رهبران برخی احزاب لائیک مخالف دولت جمهوری آذربایجان که از نظر اعتقادی تاکنون چندان هم با رویکرد اهالی شیعه نارداران موافق نبوده‌اند، به لحاظ انسانی از این وضعیت انتقاد کرده‌اند.

 از جمله علی کریملی، رهبر حزب جبهه خلق در واکنش به تداوم محاصره اعلام نشده نارداران گفته که محروم کردن 10 هزار نفر در نارداران از آب و برق و خدمات حمل و نقل و آذوقه و اینترنت، به معنای محاصره این انسان‌هاست: «حتی اگر فرد مجرمی در نارداران وجود داشته باشد، به این بهانه، مجازات یک روستا با 10 هزار نفر جمعیت، زیبنده یک دولت نمی‌باشد و یک رسوایی است. حاکمیت باید درک کند که این قبیل اقدامات خشونت آمیز و خصمانه، پیوندهای باقیمانده میان ملت و حاکمیت را نیز خواهد گسست.»

واقعیت این است که رسانه‌های دولتی و خصوصی وابسته به دولت در باکو ناخواسته اذعان می‌کنند هدف از حمله نیروهای ویژه وزارت کشور جمهوری آذربایجان به نارداران، تلاش برای برچیدن همیشگی عادات و سنن شیعی است که در نارداران رعایت می‌شود. رسانه‌هایی همچون خبرگزاری ترند و روزنامه آذربایجان و رسپوبلیکا و شبکه‌های تلویزیونی نظیر لیدر و اسپیس و آ. تی. وی و آ. ان. اس.در خلال گزارش‌های مغرضانه خود علیه مردم نارداران و جنبش اتحاد مسلمانان به رهبری حاج طالع باقرزاده که وی نیز در جریان حمله نیروهای ویژه وزارت کشور به نارداران دستگیر شده و طی سه روز اخیر تحت شکنجه‌های شدید در بازداشتگاه اداره باندوتدل وزارت کشور جمهوری آذربایجان قرار داشته است، تأکید می‌کنند که دولت باکو سبک زندگی شیعی رایج در نارداران را برای جمهوری آذربایجان نمی‌پسندد و باید به آن پایان داده شود، از این رو تبلیغات رسانه‌های باکو مبنی بر اینکه نیروهای وزارت کشور جمهوری آذربایجان به یک گروه افراطی حمله کرده‌اند که قصد براندازی دولت و تشکیل دولتی براساس قوانین شریعت را داشته است، برای مردم جمهوری آذربایجان باورپذیر نیست.

واقعیت این است که نیروهای ضدشیعی در جمهوری آذربایجان که شامل ائتلافی از آتئیست‌های حاکم و وابسته به صهیونیسم و غرب و جریان‌های وهابی و نورچی‌های صاحب سرمایه و نفوذ در جمهوری آذربایجان می‌باشند، در پی برگزاری تجمعات عظیم عاشورایی در نقاط مختلف جمهوری آذربایجان به‌رغم وجود تمامی محدودیت‌ها و موانع موجود، از رونق گرفتن فرهنگ عاشورایی در این جمهوری به شدت نگران بوده و به انحای مختلف سعی در مقابله با این روند داشته‌اند. طراحی حمله نارداران در برهه زمانی یک هفته باقی مانده به اربعین حسینی نیز دقیقاً با همین هدف انجام شده است.

حمله به نارداران و اعمال محاصره اقتصادی علیه مردم این قصبه صرفاً به علت پایبندی و اعتقاد آنها به سبک زندگی شیعی که برگزاری مجالس عزاداری حسینی یکی از رفتارهای این سبک زندگی می‌باشد، در حالی انجام شد که تنها دو روز پیش از آن، در کنفرانس سازمان آیسسکو (سازمان علمی – فرهنگی – آموزشی سازمان همکاری‌های اسلامی) در باکو، بر وجود تساهل دینی در جمهوری آذربایجان تصریح شد. همچنین رهبران جمهوری آذربایجان به‌طور مکرر و دائمی بر این ادعا تأکید می‌کنند که جمهوری آذربایجان به الگویی برای تساهل دینی و چندفرهنگی‌گرایی تبدیل شده است و اکنون مدل آذربایجانی تساهل دینی در دانشگاه‌های چندین کشور دنیا به عنوان واحد درسی تدریس می‌شود!

واقعیت این است که الگوی تساهل دینی صرفاً پوششی برای برتری‌جویی یهود و صهیونیسم در جمهوری آذربایجان و میدان داده شده به فرقه‌های ضاله‌ای نظیر بهائیت و وهابیت و نورچی‌گری و عقاید گوناگون میسیونری نظیر آدونتیسم و شاهدان یهوا و شیطان پرستی و آیین کریشنایی و حتی ایجاد فرقه‌ای به‌نام «مهدوی‌چی»‌ها در جمهوری آذربایجان تبدیل شده است که هدف آن، چیزی جز دور کردن مردم جمهوری آذربایجان از تشیع اصیل نیست.

همچنین در چارچوب سیاست چندفرهنگی گرایی تلاش می‌شود اینگونه وانمود شود که جمهوری آذربایجان یک کشور شیعی نیست و کشوری چندفرهنگی و چندمذهبی می‌باشد اما تهاجم وحشیانه نیروهای ویژه وزارت کشور جمهوری آذربایجان به نارداران برای بازداشت فعالان شیعی و برهم زدن مراسم عزاداری در منزل ابوالفضل بنیادوف، یکی از فعالان و روزنامه‌نگاران شیعه جمهوری آذربایجان و دستگیری 14 نفر از جوانان شیعه و حجت‌الاسلام طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان نشان داد که دولت جمهوری آذربایجان هیچ گونه پایبندی به اصل تساهل دینی ادعایی خود ندارد و در برخورد با تشیع اصیل نه تنها به تساهل اعتقادی ندارد بلکه از به‌کارگیری خشونت آمیزترین شیوه‌ها که بعضاً از شیوه‌های سرکوب زمان حاکمیت کمونیسم نیز شدیدتر است، هیچ ابایی ندارد.

باکو در برخورد با شیعیان از حمایت صهیونیسم و امریکا و اروپا و عربستان سعودی و ترکیه نیز برخوردار است و روسیه نیز در این زمینه بی‌تفاوت می‌باشد. تأسف‌آورتر اینکه خشونت باکو علیه شیعیان جمهوری آذربایجان بازتاب چندانی در جهان اسلام و حتی کشورهای شیعی ندارد و شیعیان مظلوم جمهوری آذربایجان به علت سیاست منافقانه‌ای که دولت باکو در پیش گرفته است، حتی در ایران نیز انعکاس قابل قبولی ندارد و به همین دلیل شیعیان جمهوری آذربایجان از کسب حمایت‌های لازم از ایران نیز محروم می‌مانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا