آذربایجاناخبارارمنستانعمومی

آذری های گرجستان در اعتراض به نصب تندیس یک فرمانده نظامی جنگ قره باغ در منطقه ارمنی نشین «آخالکالاکی» تظاهرات خواهند کرد

رسانه های جمهوری آذربایجان از برگزاری تظاهرات اعتراضی آذری های گرجستان در تاریخ پنجم فوریه به جهت نصب تندیس یک فرمانده نظامی ارمنی در منطقه «آخالکالاکی» خبر دادند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات» گزارش مفصلی با عنوان «اعتراضات در تفلیس آغاز می شوند»، از تدارک برگزاری تظاهرات آذری های گرجستان در ساعت ۱۲ ظهر روز پنجم فوریه همزمان با نشست مجلس گرجستان خبر داد.
این روزنامه نوشت: تظاهر کنندگان خواستار برچیده شدن تندیس یک فرمانده ارامنه در جنگ های قره باغ هستند که در منطقه ارمنی نشین « آخالکالاکی» گرجستان نصب شده است.
پایگاه اینترنتی « ترکستان» نیز نوشت: گفته می شود آذربایجانی ها بطور وسیع در این تظاهرات شرکت خواهند کرد.
پایگاه اینترنتی «ریپورت» نیز در تحلیلی، آذری ها را بزرگترین اقلیت قومی در گرجستان معرفی و دولت ارمنستان را به «ارمنی دوستی» و تبعیض ضد آذری ها در گرجستان متهم کرد.
ریپورت نوشت: براساس سرشماری سال ۲۰۱۴ در گرجستان، شمار آذربایجانی های این کشور ۲۳۳ هزار نفر است و آذری ها شش ممیز ۳ دهم درصد از اهالی گرجستان را تشکیل می دهند و شمار جمعیت ارامنه این کشور ۱۶۸ هزار نفر و معادل چهار ممیز پنج دهم درصد از اهالی گرجستان است. آذری ها در زمینه تحصیلات و آموزش و امکان فعالیت سازمان های اجتماعی مورد تبعیض قرار گرفته اند.
ریپورت افزود: در حالی که در سال ۲۰۱۰ ، تعداد مدرسه های آذری زبان در گرجستان ۱۲۴ مدرسه بوده است، براساس آمار وزارت آموزش گرجستان این رقم در سال گذشته به ۸۰ مدرسه کاهش یافته است که کتب درسی «زبان آذربایجانی»و «ادبیات» را وزارت آموزش جمهوری آذربایجان تامین می کند. حال آنکه ۱۳۰ مدرسه به زبان ارمنی در گرجستان فعالیت دارد. همچنین در حالی که شمار سازمان های غیردولتی آذری ها در گرجستان ۵۰ سازمان است، ارامنه در گرجستان دارای ۷۰ سازمان غیردولتی هستند.
ریپورت همچنین فعالیت ارامنه گرجستان در شبکه اجتماعی فیس بوک را چشمگیر خوانده و سفارت ارمنستان در گرجستان را نیروی محرکه فعالیت های ارامنه در فیس بوک ضد جمهوری آذربایجان معرفی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا