ترکیه

روزنامه طرف تركيه فاش كرد استعفاي معاون نخست وزير تركيه به خاطراختلاف با اردوغان

روزنامه طرف چاپ تركيه روز پنجشنبه نوشت : بلند آرينچ معاون نخست وزير تركيه به علت اختلاف نظر درمورد برخورد با تظاهركنندگان و معترضان مردمي تركيه بارجب طيب اردوغان از سمت خود استعفا كرده بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،اين روزنامه نوشت : پس از مشاجره لفظي آرينچ و اردوغان در نشست هفته گذشته هيات وزيران تركيه، آرينچ كه افزون بر در اختيار داشتن پست معاون نخست وزيري تركيه سخنگوي دولت اين كشور نيز هست، اين نشست را به حالت قهر ترك كرد.
روزنامه طرف مي نويسد : معاون نخست وزير تركيه پيش از ترك نشست هيات وزيران تركيه به حاضران اين نشست عنوان كرده بود كه ازعضويت در حزب حاكم عدالت و توسعه استعفا مي دهد.
اين روزنامه افزود: ميانجيگري برخي اعضاي هيات دولت تركيه براي منصرف كردن آرينچ از تصميم خود موثر واقع نشد و وي نشست هيات وزيران را ترك كرد.
به نوشته روزنامه طرف عبدالله گل رييس جمهوري تركيه در پي اين ماجرا ميانجيگري و آرينچ را از تصميم خود منصرف كرد.
آرينچ پس از آغاز اعتراضات ضد دولتي در تركيه و سفر دوره اي اردوغان به كشورهاي شمال آفريقا كفالت نخست وزيري تركيه را عهده دار شد.
وي در دوران كفالت پنج روزه نخست وزيري در مورد تظاهرات هاي مردمي و گسترش دامنه آنها با عبدالله گل رييس جمهوري تركيه ديدار و سپس از معترضان به علت مداخله پليس عذرخواهي كرد و قول همه پرسي در مورد تخريب پارك گزي در ميدان تكسيم استانبول را داد.
به نوشته اين روزنامه، مواضع نرم آرينچ در مقابل معترضان ضد دولتي خشم اردوغان را برانگيخته بود و وي در نشست هيات وزيران تركيه اين مساله را به وي گوشزد كرد.
آرينچ نيز در اين نشست عنوان كرد كه اطلاعاتي كه در اختيار اردوغان قرار مي گيرد صحيح نبوده و متعاقب آن درگيري لفظي بين آرينچ و اردوغان بالا گرفته بود.
آرينچ از موسسان حزب حاكم عدالت و توسعه بشمار مي رود كه در بين اسلامگرايان تركيه داراي محبوبت فراواني است.
وي به صراحت كلام در بين سياستمداران تركيه مشهور است و حتي تاكنون به دفعات مواضعي برخلاف تصميمات حزب متبوع خود در مسايل مختلف به زبان آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا