آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

تداوم بحران اقتصادی ترکیه و پیش بینی روزهای سیاه تر

با ادامه بحران اقتصادی ترکیه و سقوط ارزش لیره در برابر دلار، میزان اعتماد موسسات مالی و بانکی جهان به اقتصاد این کشور کاهش یافته و ترکیه را، هم ردیف آفریقای جنوبی و آرژانتین قرار می دهند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، بحران اقتصادی در ترکیه ادامه دارد و هر یک دلار آمریکا رفته رفته به نرخ 18 و نیم لیره نزدیک می شود. این در حالی است که رقم 18 و نیم لیره نیز یک نرخ آزاد نیست و دولت، به منظور آن که دلار از 20 لیره بالاتر نرود، به کلیه سپرده های بانکی لیره ای مردم ترکیه، یک سود مرسوم و معمول می دهد و یک سود متمم که اختلاف سرمایه گذاری مبتنی بر ارزش تبدیل لیره به دلار را برای سپرده گذاران جبران می کند.

بحران اقتصادی و افزایش هزینه های بالای زندگی، بخش قابل توجهی از جمعیت 85 میلیونی ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. بنیاد غیر دولتی «کنفدراسیون سندیکاهای کارگری ترکیه» (Türk-İş) آمار مربوط به خط گرسنگی و فقر را برای ماه آگوست 2022 اعلام کرد.

این بنیاد کارگری، خط گرسنگی را در حد 6890 لیره تعیین کرده و برای خط فقر، مبلغ 22 هزار و 442 لیره را در نظر گرفته است. این نوعی رکورد شکنی در تمام سالیان گذشته است. چرا که حالا میلیون ها کارگر و کارمند، حقوقی معادل 6 هزار و 450 لیره دریافت می کنند و 500 لیره زیر خط گرسنگی است.

با آن که تورم و بیکاری ده ها میلیون خانوار ترکیه را در شرایط دشوار قرار داده، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، دو روز پیش در یک سخنرانی عمومی اعلام کرد: «هدف ما رسیدن به یک ترکیه مرفه و پیشرفته در یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه یعنی در سال 2023 میلادی است. تا چند ماه دیگر و پس از آغاز سال نو، بازتاب‌های اقدامات و سیاست‌های مثبت ما را در زندگی روزمره شهروندان خواهیم دید. ما به صبر نیاز داریم. کافیست برای رسیدن به این اهداف صبر کنید.»

حالا علاوه بر تحلیل گران اقتصادی داخل ترکیه، کارشناسان خارجی نیز در مطالب تحلیلی خود، به وضعیت لرزان لیره در برابر دلار و کاهش اعتبار بین المللی بازار ترکیه اشاره می کنند.

اسوار پراساد، استاد اقتصاد دانشگاه کرنل گفته است: «افزایش نرخ بهره و بالا نگه داشتن نرخ‌ها توسط فدرال رزرو، باعث شده به اقتصادهایی مانند سریلانکا و ترکیه که توان آنها در مرز مانده آسیب فراوانی برسد. البته این روند در آینده بدتر خواهد شد و دو تا سه سال دیگر، اوضاع برای اقتصاد این کشورها دشوارتر می شود.»

خبرگزاری رویترز نیز در یک گزارش تحلیلی، به این اشاره کرده که با تصمیمات جدید بانک مرکزی فدرال آمریکا در مورد سیاست گذاری ارز، ترکیه در کنار آن دسته از کشورهایی قرار گرفت که بسیار آسیب پذیر هستند.

در همین حال، در این خبر یادآوری می شود که موسسه تحلیل مالی «اس اند پی گلوبال» مستقر در نیویورک، ریسک وام دهی بانک های بین المللی و موسسات مالی به شرکت های ترکیه، را در حد بالا قلمداد کرده و ترکیه را همردیف آفریقای جنوبی و آرژانتین دسته بندی کرده است.

سلجوق گچر، اقتصاددان ترکیه که با پیش‌بینی‌های صحیح خود در مورد نرخ دلار در ترکیه به شهرت رسیده، اخیراً گفته است: «من هشدار می‌دهم. یک بار دیگر در کشور ما، دلار منفجر خواهد شد. در تجارت خارجی، به دنبال فروش بیشتر هستیم. اما شرایط ما طوری است که نمی توانیم از کاهش ارزش لیره بگریزیم و بعید نیست به جایی برسیم که 1 دلار به 35 لیره برسد. ما در واردات هم مشکلات بزرگی داریم و واردات اخیر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 41.4 درصد افزایش داشته است. این به ما نشان می دهد که اختلاف بین واردات و صادرات بیشتر شده و کسری تجارت خارجی در دوره آتی افزایش می یابد.»

وی معتقد است که حزب عدالت و توسعه تلاش خواهد کرد با بالا بردن نرخ دلار به عنوان راهی برای خروج از بحران اقتصادی، کسری واردات و صادرات را جبران کند و تلاش خواهد کرد تا نرخ دلار را تا 30 تا 35 لیر افزایش دهد.»

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا