آذربایجاناخبار

چشم انداز مبهم روابط غرب با آذربایجان ؛باکو اجازه احداث ساختمان سفارت آمریکا را نداد

دولت جمهوری آذربایجان برخلاف مقاوله نامه امضا شده بین دو طرف، اجازه ساخت ساختمان جدید سفارت آمریکا را در باکو صادر نکرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، برخلاف مقاوله نامه ای که پیش تر از این بین دولت جمهوری آذربایجان و آمریکا امضاء شده بود، مقامات آذری از دادن مجوز احداث ساختمان جدید ممانعت بعمل آورده اند.

برخی از کارشناسان تیره شدن روابط آمریکا و آذربایجان را علت اصلی این موضوع عنوان کرده و گفته اند دولت آمریکا به دلیل اینکه از سال 2013 معترض انتخابات آذربایجان بوده است،باعث شده است تا باکو این تصمیم را اتخاذ کند.

این خبر برای اولین بار به خبرگزاری توران اعلام شده است و عناصر دیپلماتیک وزارت کشور آذربایجان نیز بعنوان منبع خبر قید شده اند.

 

پیش از این اعلام شده بود ساختمان فعلی سفارت آمریکا در باکو نزدیک به 100 سال قدمت دارد و علاوه بر آن که کوچک می باشد، امکان برخی استفاده ها و تعمیرات را نیز دیگر ندارد و بنابراین حتما باید ساختمان جدید سفارت آمریکا در باکو در حداقل زمان ممکن احداث شود.

مقامات سفارت آمریکا در باکو نیز گفته اند که ما تمام تلاش خودمان را کرده ایم تا ساختمان سفارت در وضعیت نسبتا مناسب قرار بگیرد اما این امکان دیگر مقدور نیست و اعلام کرده اند که علیرغم تلاششان دولت آذربایجان با خرید زمین مناسب برای سفارت نیز مخالفت کرده و در این مورد مانع تراشی کرده است.

برخی از صاحبنظران آذری نیز گفته اند که نباید تضییع حقوق هموطنان باعث شود تا شریک استراتژیک آمریکا در منطقه از این کشور روی گردان شود و سفارت آن را دچار مشکل سازد.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا