اخبارگرجستان

رئیس جمهور منتخب گرجستان کیست؟

گئورگی مارگ ولاشویلی رئیس جمهور منتخب گرجستان که با کسب حدود ۶۳ درصد آرا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری گرجستان به پیروزی رسید، تجربه سیاسی چندانی ندارد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پس از آنکه “گئورگی مارگ ولاشویلی” رئیس جمهور منتخب گرجستان در سن 44 سالگی پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که در 27 اکتبر 2013 م. (5 ام آبان ماه) برگزار شد، را جشن گرفت، شبکه تلویزیونی یورونیوز در گزارشی به سابقه سیاسی این فرد پرداخت و نوشت: مارگ ولاشویلی استاد سابق فلسفه و نامزد مورد حمایت ایوانیشویلی نخست وزیر گرجستان، پیشتر تجربه سیاسی چندانی نداشته و مردم شناخت خوبی از او نداشتند اما حمایت نخست وزیر گرجستان از وی تاثیر زیادی بر پیروزی او با کسب 63 درصد آرا داشت.

به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران، گئورگی مارگ ولاشویلی رئیس جمهور منتخب گرجستان نیز بر این مساله واقف بود و در برابر هوادارانش مقابل دفتر مرکزی حزب “رویای گرجستان” گفت :« مایلم از فردی سپاسگزاری کنم که برایم اهمیت زیادی دارد و او کسی جز ایوانیشویلی دوست من و نخست وزیر کشور نیست.»
میخاییل ساکاشویلی رئیس جمهور کنونی گرجستان از نامزد دیگری به نام “داویت باکرادزه” حمایت می کرد، نامزدی که نتوانست بیش از 20 درصد رای بیاورد. ساکاشویلی پس از دو دوره ریاست جمهوری نمی توانست در انتخابات شرکت کند. ساکاشویلی از اکتبر 2012 پس از شکست جریان سیاسی اش در انتخابات پارلمانی مجبور شده بود قدرت را با مخالفان خود تقسیم کند.
ساکاشویلی ضمن پذیرش شکست خود هشدار داد: «از شما پنهان نمی کنم که نتایج انتخابات، پسرفت بزرگی برای گرجستان و چشم انداز آینده است.»
میخاییل ساکاشویلی 10 سال پیش، در پی “انقلاب گل رز” به قدرت رسید. وی پیشاپیش اقامتگاه خود را در نهاد ریاست جمهوری تخلیه کرده و حتی آماده ترک کشور است زیرا ممکن است در گرجستان تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

گفتنی است، گئورگی مارگ ولاشویلی در چهارم سپتامبر سال 1969 میلادی در تفلیس متولد شده است. در سال 1992 از دانشکده ی فلسفه و روانشناسی دانشگاه دولتی تفلیس فارغ التحصیل شده است.

در سال های 1994-1993 میلادی علوم اجتماعی را در دانشگاه اروپای مرکزی (ایجاد شده توسط جرج سوروس) فراگرفت. ایشان دکترای فلسفه دارند. در سال های 1995 – 1992 در موسسه ی توریستی و برخی نشریات فعالیت نموده است.  در سال های 1997-1996 در دانشگاه مستقل تفلیس، درس فلسفه تدریس نموده است. تا سال 2000 میلادی مشاوره ی برنامه های موسسه ی دموکراسی ملی بوده است. در اکتبر سال 2012 میلادی به عنوان وزیر تحصیلات حکومت بیدزینا ایوانشویلی تعیین شد. اما خود وی عضو هیچ حزبی نمی باشد. در فوریه سال 2013 میلادی پست معاون نخست وزیر گرجستان را  عهده دار شد. حزب حاکم  «رویای گرجستان» در 11 می 2013 میلادی او را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی نمود.

وی مجری برخی طرح ها و پروژه های علمی و کتب درسی می باشد. به زبان های روسی و انگلیسی آشناست. در حال حاضر متأهل نیست اما یک دختر دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا