آذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

رییس اتحادیه نویسندگان ” قلم” جمهوری آذربایجان: ایران همواره در کنار جمهوری آذربایجان بوده است

 قربان جبرائیل، رییس اتحادیه نویسندگان ” قلم” جمهوری آذربایجان گفت: ایران نه تنها از نظر جغرافیایی بلکه از لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و معنوی همواره در کنار جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، قربان جبرائیل روز یکشنبه در گزارش تحلیلی مربوط  به روابط  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پس از استقلال ملی این کشور که در برخی پایگاههای خبری باکو منتشر شد، با اشاره به مناقشه قره باغ به عنوان معضل عمده جمهوری آذربایجان نوشت: ایران از بدو بروز این مناقشه همواره  حقوق حقه جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته و از آن حمایت کرده است.

در این گزارش کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم و دولت جمهوری آذربایجان در جریان جنگ اول قره باغ مورد اشاره قرار گرفته و اضافه شده است: در آن دوره اگر مساعد های ایران نبود ساکنان شهرستان های مرزی جمهوری آذربایجان که تحت محاصره نیروهای ارمنی قرار گرفته بودند با مرگ حتمی روبرو می شدند.

قربان جبرائیل نوشت: جمهوری اسلامی ایران بود که در آن زمان مرزهای خود را به روی ساکنان این شهرستان های مرزی گشود و از بروز یک فاجعه انسانی در منطقه جلوگیری کرد.

در این گزارش کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران برای آوارگان جنگی جمهوری آذربایجان و بخصوص فعالیت کمیته امداد امام خمینی ( ره ) طی سال های طولانی در این کشور مورد اشاره قرار گرفته و اضافه شده است: ایران در سال های گذشته همواره در کنار جمهوری آذربایجان بوده و برای رفع  مشکلات مردم این کشور کمک های خود را دریغ نکرده است.

رییس اتحادیه نویسندگان ” قلم ” همچنین با اشاره به علاقه مندی جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط همه جانبه با ایران نوشت: الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان بر این مبنا است که بارها اعلام کرده است، خاک جمهوری آذربایجان هرگز نمی تواند به میدانی برای اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

در ادامه این گزارش با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران در بحران قره باغ آمده است: حسن روحانی رییس جمهوری ایران، علی اکبر ولایتی مشاور رهبری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری و دیگر مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بروز این درگیری ها ضمن ابراز نگرانی های خود از افزایش تنش در منطقه، آمادگی تهران برای  ارایه کمک های لازم  در زمینه حل و فصل مناقشه را اعلام و در عین  حال تاکید کردند که منطقه قره باغ جزء جمهوری آذربایجان است.

جبرائیل نوشت: جمهوری اسلامی ایران همچنین حملات موشکی نیروهای ارمنی به شهرهای گنجه، برده و  ترتر جمهوری آذربایجان را که بر اثر آن شماری از ساکنان غیر نظامی این شهرها کشته و مجروح شدند، به شدت محکوم کرده و همچنین مراجع دینی معروف و امامان جمعه استان های همجوار ایران نیز شهادت نظامیان جمهوری آذربایجان در قره باغ را به مردم مسلمان جمهوری آذربایجان تسلیت گفتند و خواستار پایان اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان در قره باغ شدند.

در ادامه این گزارش آمده است: رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان اخیر در مراسم میلاد پیامبر اکرم ( ص) موضع جمهوری اسلامی ایران را به  صراحت اعلام و با تاکید بر این که ارمنستان باید سرزمین های اشغال شده جمهوری آذربایجان را پس دهد، ضرورت رعایت مصونیت مرزهای به رسمیت شناخته شده در سطح بین المللی را  مورد اشاره قرار دادند.

در پایان این گزارش آمده است، مسئولان جمهوری آذربایجان نیز همواره  از این موضع گیری کشور دوست و برادر ایران و مسئولان آن ابراز قدردانی کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا