آذربایجاناخبارعمومی

برگزاری نمایشگاه تسلیحات نظامی ADEX-2018 ماه آینده در باکو

شرکت برخی از برند های تاپ ناتو در نمایشگاه ADEX- و خرید های احتمالی جمهوری آذربایجان بالانس تسلیحاتی موجود در منطقه را بر هم خواهد زد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ماه آینده نمایشگاه تسلیحات نظامی در جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد. با توجه به حضور شرکت های تولید کننده سلاح از کشور های عضور ناتو از جمله، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در این نمایشگاه جمهوری آذربایجان در نظر دارد با تامین بخشی از تسلیحات مورد نیاز خود از کشورهای عضو ناتو به طرز معناداری به تسلیحات خود تنوع ببخشد و این در حالی است که ارمنستان حتی توانایی پرداخت وام های تسلیحات خریداری شده از روسیه را ندارد.

مناقشه قره باغ و عدم کارایی اعضای گروه مینسک در طول بیش از دو دهه موجب شده است تا عدم پیشرفت در موضوع حل این مناقشه به تیتر اول رسانه ها در طول چند ماه گذشته تبدیل شود.لذا حتی اگر موضوع از سرگیری جنگ قره باغ در دستور کار دولت ها هم نباشد باز تقویت بنیه نظامی فاکتوری تعیین کننده در پای میز مذاکره بوده و خواهد ماند و حتی با گذشت زمان بر اهمیت آن افزوده خواهد شد.

بی گمان برای به کرسی نشاندن اهداف در مذاکرات بلند مدت و فرسایشی در پس پرده دیپلماسی قدرتمند نیروی نظامی قدرتمند نیز ضروری می باشد. به همین منظور نیز طولانی شدن حل مناقشه قره باغ و لزوم تقویت بنیه نظامی جمهوری اذربایجان برای داشتن دست بالا در مذاکرات قره باغ این کشور را مجبور به اختصاص بودجه نظامی بیشتر از کل بودجه دولتی ارمنستان واداشته است.

در این میان آمادگی برای برگزاری نمایشگاه تسلیحات نظامی ADEX-2018 ادامه دارد. اما این نمایشگاه در مقایسه با سال های گذشته تفاوت ملموسی خواهد داشت به طوری که شرکت برخی از برند های تاپ ناتو در این نمایشگاه و خرید های احتمالی جمهوری آذربایجان بالانس تسلیحاتی موجود در منطقه را بر هم خواهد زد.

در نمایشگاه امسال علاوه بر بلاروس که علی رغم عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از تامین کنندگان اصلی سلاح برای جمهوری آذربایجان می باشد کشورهای عضو ناتو از جمله فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا، چک و بلغارستان نیز حضور خواهند داشت. بنابه گفته های منابع آگاه, MBDA Systems, CİFAL Group, Naval Group , Airbus Defense , Etienne Lacroix , Nexter Systems Proengin Thales از جمله شرکت های فرانسوی هستند که در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

حضور شرکت های فرانسوی در این نمایشگاه که بزرگترین حامی ارمنستان در میان کشورهای اروپایی است بیش از هرچیز خبرساز شده است. البته تلاش های مشابه ارمنستان برای خرید سلاح های هندی و تنوع بخشی به تسلیحات خود در مقابل آذربایجان در ماه های اخیر مشاهده می شود. به شرطی که امکانات اقتصادی چنین فرصتی را برای دولت ارمنستان فراهم نماید.

منبع:آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا