آذربایجاناخبارعمومی

افتتاح دالان گازی جنوب در جمهوری آذربایجان

دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا روز سه شنبه با حضور «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان ، «محمد بارکیندو» دبیر کل اوپک و نمایندگان برخی کشورهای اروپایی در باکو افتتاح شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،علی اف در این مراسم که در ترمینال انرژی «سنگه چال» حومه باکو برگزار شد،دالان گازی جنوب را طرحی مهم برای انتقال گاز طبیعی آذربایجان به اروپا عنوان کرد و گفت که تا به حال برای اجرای این طرح ۴۰ میلیارد دلار هزینه شده است.
وی ،مجموع ذخیره گازی جمهوری آذربایجان را ۲٫۶ تریلیون اعلام کرد.
علی اف ، دالان گازی جنوب را طرحی مهم برای متنوع سازی منابع انرژی اروپا، خواند و افزود: طرح دالان گازی جنوب شامل انتقال گاز طبیعی میدان «شاه دنیز» جمهوری آذربایجان واقع در خزر به اروپا از طریق خاک آذربایجان،گرجستان و ترکیه است.
رئیس جمهوری آذربایجان گفت: تا به حال در قالب این طرح، فاز دوم توسعه میدان شاه دنیز اجر ا ،خط لوله قفقاز جنوبی در خاک آذربایجان و گرجستان باز سازی و ظرفیت انتقال آن افزایش یافته، خط لوله ترانس آناتولی -تاناپ- در خاک ترکیه احداث و گاز به این دو خط تزریق شده است.
به گزارش ایرنا ، پس از افتتاح دالان گازی جنوب در جمهوری آذربایجان ، مراسم رسمی افتتاح خط لوله تاناپ ۱۲ جولای در ترکیه برگزار می شود و در سال جاری در قالب دالان گازی جنوب ۶ میلیارد متر مکعب گاز شاه دنیز به ترکیه صادر می شود.
خط لوله ترانس ادریاتیک – تاپ- بعنوان بخشی از دالان گازی جنوب در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی قرار است افتتاح و نخستین محموله گاز آذربایجان در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی از طریق این خط لوله به اروپا صادر شود که ظرفیت سالانه آن در مرحله نخست ۱۰ میلیارد متر مکعب خواهد بود.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا