آذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

ینی مساوات از تلاش باکو برای سفر علی اف به واشنگتن پیش از سفر پاشینیان به آمریکا خبر داد

روزنامه ینی مساوات چاپ باکو از تلاش دولت جمهوری آذربایجان برای تدارک سفر الهام علی اف ، رییس جمهوری این کشور به واشنگتن پیش از سفر احتمالی نیکول پاشینیان، نخست وزیر جدید ارمنستان به آمریکا خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه اینترنتی «ینی مساوات» نوشت : « روندهای مهمی در منطقه محل استقرار جمهوری آذربایجان در جریان است که بر منافع ملی این کشور بی تاثیر نخواهد بود. تحولات مهم پیرامون ایران، همسایه جنوبی جمهوری آذربایجان، پیچیده تر شدن مناقشه اسراییل – فلسطین و بروز تهدیدهای جدید برای مناسبات جمهوری آذربایجان با متحد استراتژیکش اسراییل، از آن جمله است. در این میان، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، همسایه اشغالگر جمهوری آذربایجان نیز پس از تصدی این مقام بازی حیله گرانه ای را میان آمریکا و روسیه آغاز کرده است.»
ینی مساوات افزوده است : « رهبری جدید ارمنستان به شدت در تلاش است که در وضیعت جدید، یک دست این کشور را آمریکا و دست دیگرش را روسیه بگیرد. یعنی، ارمنستان سعی دارد خود را به عنوان “جزیره کوچک دموکراسی” به غرب معرفی کند و از حمایت سیاسی و مالی غرب برخوردار شود و از طرف دیگر هم به عنوان تنها “قلعه نظامی” روسیه در منطقه قفقاز جنوبی ، از مسکو سلاح دریافت کند.»
ینی مساوات افزوه است : « چنین اتحادی با ارمنستان برای واشنگتن به صرفه نخواهد بود. در شرایطی که روسیه دارای مناسبات وخیمی با آمریکاست و تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، اتحاد ارمنستان با روسیه غیرممکن است. منطق نیز حکم می کند که آمریکا بالاخره از پاشینیان آمریکاگرا ، خواستار انتخاب میان این کشور یا روسیه شود. در این زمینه، جمهوری آذربایجان که سیاست متوازنی دارد ، به مراتب موفق تر به نظر می رسد و دارای ظرفیت بالاتری برای همکاری با آمریکاست. ارامنه نیز بخاطر همین نگران هستند. »
ینی مساوات افزوده است : « دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا طی روزهای اخیر سه نامه به الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان ارسال کرده است. در یکی از این نامه ها، ترامپ تاکید کرده است که در ماه های آینده امکانات جدیدی برای حل مناقشه قره باغ ایجاد خواهد شد. این نیز موجب نگرانی ارمنستان شده است و رسانه ها و کارشناسان ارمنی درصدد رمزگشایی از این سخن ترامپ هستند. در دوره ریاست جمهوری سرژ سرکیسیان در ارمنستان، روسیه پشتیبان اصلی ارمنستان محسوب می شد. اما، در دوره نخست وزیری نیکول پاشینیان که دولتش را از نیروهایی که به روسیه نفرت دارند، تشکیل داده است، مسکو دیگر به ایروان اعتمادی ندارد و به پاشینیان تردید دارد. علاوه بر این، واشنگتن نیز که ارمنستان سعی در اتکاء به آن را دارد، در حال برقراری “پل” ارتباطی با باکو است. گرچه اطلاعات دقیقی در این باره وجود ندارد، در این شرایط سفر رییس جمهوری آذربایجان به آمریکا محتمل است. این سفر نیز همانطور که ترامپ نیز گفته است می تواند در حل مناقشه قره باغ تاثیر مهمی داشته باشد.»
ینی مساوات همچنین درباره رقابت رییس جمهوری آذربایجان با نخست وزیر ارمنستان برای دریافت دعوت نامه از کاخ سفید برای سفر به واشنگتن نوشت : « رسانه های غربگرای ارمنی مدتی است که ضرورت دعوت شدن نیکول پاشینیان ، به اصطلاح رهبر انقلاب مخملی را به آمریکا تبلیغ می کنند. نویسندگان ارمنی حتی بر سر کاخ سفید منت می گذارند که سفر نیکول پاشینیان، موجب افزایش شرافت ترامپ خواهد شد. گویی که پاشینیان به عنوان “دموکراتی واقعی” و رهبر “انقلاب دموکراتیک” ، این را به حقیقت تبدیل کرده است. در این زمینه، لابی ارمنی در آمریکا نیز به شدت در تلاش است.»
ینی مساوات ، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان را به سیاستی جنگ طلبانه در مساله قره باغ متهم کرده و افزوده است : « لحن جنگ طلبانه پاشینیان درباره قره باغ ، نمی تواند توجه آمریکا را که خواهان جنگ در منطقه نیست، جلب نکند. برعکس، افتتاح “دهلیز جنوبی گاز” در جمهوری آذربایجان که حامی اصلی آن آمریکاست ، نشان داد که جمهوری آذربایجان در منطقه موضعی سازنده اتخاذ کرده است و در مسیر همگرایی با اروپا و جهان و در راه تامین امنیت و رفاه، گام های واقعی را به همراه خود غرب بر می دارد.»
ینی مساوات در پایان ارزیابی کرده است که در این شرایط، دعوت شدن الهام علی اف به کاخ سفید قبل از نیکول پاشینیان ، منطقی تر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا